گسترش کیف پول الکترونیک در محاق فقدان استانداردها

محسن قادری،معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک عنوان کرد:

معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک وجود یک استاندارد واحد را اصلی ترین عامل گسترش کیف پول الکترونیک دانست و تاکید کرد ،عملیاتی شدن کیف پول الکترونیک درگرو پشتیبانی بانک هااست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محسن قادری،  معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک ، در گفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک به تشریح موانع ترویج کیف پول الکترونیک در ایران پرداخت و گفت: در سال 80 در بانک توسعه صادرات وکشاورزی کیف پول الکترونیک راه اندازی شد اما به نتیجه نرسید ومی توان عدم موفقیت این طرح را در سه دلیل اساسی جستجو کرد.

وی در تشریح سه دلیل مورد اشاره افزود: در حال حاضر کارت در ایران گسترش بسیاری یافته زیرا در همه جا از استاندارد واحدی تبعیت می کند بنابراین وجود یک استاندارد واحد اصلی ترین عامل گسترش کیف پول الکترونیک است این درحالی است که در حال حاضر این استاندارد در ایران پیاده سازی نشده است.

قادری با بیان اینکه ویزا ومستر کارت برای این ابزار استاندارد مشخصی را تدوین کرده اند عنوان کرد:استاندارد EMV یکی از استانداردهای کیف پول الکترونیک است که چندین سال است بکار برده می شود اما پیاده سازی اینگونه استاندارد ها بسیار زمان بر است وحتی در امریکا نیز به طور کامل پیاده سازی نشده است.

وی با اشاره به اینکه این ابزار در کشور دیرگسترش یافته خاطرنشان کرد: هزینه بالای تجهیز دستگاههای مرتبط عامل مهم دیگر برای پیاده سازی کیف پول الکترونیک است به طوریکه  تمام دستگاهها باید به این سیستم تجهیز شوند.

علاوه بر هزینه بحث تسویه و پایان روز اهمیت زیادی پیدا می کند که البته در خارج از کشوربرای کیف پول الکترونیک تسویه پایان روز وجود ندارد.

وی عامل اساسی دیگر را فرهنگ سازی دانست وعنوان کرد: کیف پول الکترونیک در سراسر دنیا برای پرداخت های خرد استفاده می شود وعلاوه براین در دنیا کیف پول الکترونیک مانند پول نقد محسوب می شود بنابراین اگر گم شود مشتری می داند که این امر متوجه سازمان یا دستگاه خاصی نیست در حالیکه این فرهنگ سازی در ایران صورت نگرفته ودر صورت گم شدن کیف پول الکترونیک مشتری بانک را مسوول می داند .

قادری اضافه کرد: پیاده سازی کیف پول الکترونیک یکی از برنامه های شتاب است اما این برنامه باید از سوی بانک ها پشتیبانی شود در غیر این صورت با موفقیت همراه نخواهد بود.

به گفته وی تعریف یک استاندارد مشخص گام اول برای آغاز این راه است والبته همه بانک ها باید از آن تبعیت کنند.

قادری تاکید کرد استاندارد EMV تاکید زیادی روی امنیت کارت دارد وبا پیاده سازی آن امنیت کارت های مغناطیسی بالا می رود زیرا رمز روی کارت می نشیند در عین حال که پیاده سازی این استاندارد بسیار زمان بر است .

درباره کیف پول الکترونیک

بنابراین گزارش کیف پول الکترونیک یکی از راهکارهای نوین برای افزایش فرهنگ عمومی استفاده از ابزارهای نوین برای پرداخت های خرد است واینکه تا کنون شبکه بانکی کمتر به گسترش این ابزار پرداخته شاید به دلیل این است که تا کنون نیاز بازاربیشتر به سمت  گسترش انواع کارت نقدی واعتباری بوده است.

 کارشناسان معتقدند، اکنون با توجه به روند روبه رشد بانکداری الکترونیک در ایران وافزایش سرعت استفاده از روش های نوین پرداخت ، بازار کشش کافی برای اضافه شدن راهکار های جدید برای پرداخت های الکترونیک را داراست.

به زعم این کارشناسان گسترش کیف پول نیازمند ساماندهی تکنولوزی است به طوریکه این ابزار راحتی را به همراه امنیت برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد.

در حال حاضر تعدادی از شرکت های فعال در پرداخت الکترونیک به سمت پیاده سازی وبومی سازی استانداردهای کیف پول الکترونیک گام برداشته اند اما موفقیت این امر مستلزم حرکت بانک هاست .

امروزه با گسترش ظرفیتهای تلفن همراه کیف پول الکترونیک با تحولات زیادی همراه شده است به طوری که ابزار کارت به مرور در به کارگیری این ابزار کم استفاده شده است.

کارشناسان معتقدند ، بانک مرکزی به عنوان رگولاتور پولی باید در این زمینه نقش حمایتی داشته باشد نه دستوری وتکلیفی تا باپیاده سازی استانداردهای کیف پول الکترونیک توسط بانک ها شرایط رقابتی برای گسترش این ابزار حاصل شود.

بنابراین گزارش بر اساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی تعداد کارتهای صادره کیف الکترونیک کمتر از 47 هزار و 611 فقره اعلام شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  +    =  22