نوآوری مالی پیش‌نیاز بورس انرژی است

مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه نوآوری مالی پیش‌نیاز بورس انرژی است، پیشنهاد به کارگیری صکوک پروژه ‌محور مبتنی بر عایدات آتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علی دیواندری امروز در جریان برگزاری نخستین همایش بورس انرژی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده اظهار داشت: در حالی پیش‌نیاز بورس انرژی استفاده از نوآوری‌های مالی است که در بخش انرژی نظام مالی به دو صورت مستقیم و زمینه‌سازی برای تولید بیشتر محصولات انرژی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی بحث تامین مالی موضوع مهمی است که می‌تواند در رشد اقتصادی نقش داشته باشد، چرا که طبق آمارهای موجود جایگاه صنعت نفت در تولید ناخالص داخلی 28 درصد بوده و 84 درصد ارز در این حوزه تولید شده و 95 درصد تامین انرژی هم از طریق صنعت نفت انجام می‌شود.

وی گفت: از طرفی دیگر طبق سند چشم‌انداز 20 ساله ایران باید تا سال 1404 رتبه دوم تولید نفت خام و گاز اوپک را دارا باشد.

دیواندری در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه ایران از لحاظ تولید ناخالص داخلی رتبه 18 دنیا و از نظر ذخایر اثبات شده نفت و گاز رتبه‌های چهارم و دوم را داراست، به موانع بخش انرژی اشاره کرد و گفت: محدود بودن عمر منابع تجدید ناپذیر هیدروکربوریک، منابع محدود مالی جهت سرمایه‌گذاری، ریسک رقبا در ذخایر مشترک و تحریم‌های موجود از جمله موانع در بخش انرژی هستند.

وی گفت: در این میان طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید 150 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود. این در حالی است که طبق آمارهای موجود خطر نزول ایران به رتبه چهارم ذخایر نفت و رتبه شش یا هفت تولید آن وجود دارد.

دیواندری ادامه داد: در حالی حجم سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه نفت تا سال 89 حدود 217 میلیارد دلار بوده که تا سال 94 حجم سرمایه‌گذاری‌ها باید به 350 میلیارد دلار برسد که اگر چنین اتفاقی نیفتد، خطر نزول رتبه ایران در ذخایر و تولید نفت وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فروش اوراق مشارکت ارزی و ریالی، فاینانس، بیع متقابل، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بودجه صنعت نفت از جمله روشهای تامین مالی نفت و گاز است، تاکید کرد: با توجه به وضعیت موجود، بازارهای پول و سرمایه باید کنار هم باشند، اما ارتباط این دو بازار اندک است که دلیلش را نمی‌دانم.

مدیرعامل بانک ملت در ادامه گفت: آماده کردن پروژه‌هایی با قابلیت ورود به بازار سرمایه از جمله بسترهایی است که می‌توان به آن اتکا کرد. در این رابطه هرچند مشکلاتی در واگذاری‌ پروژه‌های نفتی وجود دارد، اما از طریق به کارگیری ابزارهای نوین می‌توان به نتایج مطلوبی رسید.

دیواندری در پایان گفت: در شرایطی بانک ملت اقدام به تاسیس صندوق انرژی و استقرار بانک سرمایه‌گذاری انرژی کرده که پیشنهاد انتشار صکوک پروژه‌های مبتنی بر عایدات آتی می‌شود که بانک ملت آمادگی انتشار این صکوک را همزمان با آغاز فعالیت بورس انرژی دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  2