شمارش معکوس برای اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سوئیچ شاپرک / اهمیت موفقیت طرح شاپرک برای بانک مرکزی/روایت ها چه می گویند

توالی اخبار شاپرک روی تارنمای بانک مرکزی:

در حالی که شمارش معکوس برای اتصال پایانه‌های فروشگاهی به شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی(شاپرک) آغاز شده بانک مرکزی طی دو روز کاری متوالی دو خبر در باره شاپرک منتشر کرد. این بانک در خبر امروز خود آورده است:شاپرک ضمن فراهم آوردن امکان نظارت مستمر هوشمند در نظام پرداخت کشور ،‌ تبادل الکترونیک را جایگزین شیوه‌های سنتی و فیزیکی پرداخت خواهد کرد. روز چهارشنبه نیز خبری روی سایت بانک مرکزی قرار گرفت که از بازدید دبیر کل بانک مرکزی نیز از شاپرک حکایت داشت و وی بر حائز اهمیت بودن موفقیت طرح شاپرک برای بانک مرکزی تاکید کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به به نقل از  روابط عمومی بانک مرکزی ، طرح شاپرک که در چهاردهم مرداد ماه سال جاری افتتاح شد، همگام با یکپارچه نمودن ارائه خدمات بانکداری الکترونیک، کاهش مراجعه مستقیم مشتریان به شعب را نیز در پی خواهد داشت.

از دیگر ویژگیهای مهم استقرار شاپرک می‌توان به نظارت مستمر ، داده کاوی و کمک به هدایت بازار اشاره نمود .

این گزارش می‌افزاید: در‌حال‌ حاضر‌ 2میلیون و 300 هزار دستگاه POS در مراکز فروشگاهی نصب شده در حالی که‌ کل فروشگاه‌های کشور در حدود 2میلیون باب است و با اجرایی شدن طرح شاپرک ، دیگر نیازی به این‌ حجم از پایانه فروش نخواهد بود.

گفتنی است شاپرک یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP بوده و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانکها به سمت امور بهینه ، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد .

ابتدای آذرماه؛ آغاز اتصال پایانه‌های شرکت‌های PSP مجاز به سوئیچ شاپرک

در همین حال  سید محمود احمدی دبیر کل و‌ ناصر حکیمی مدیر کل  فناوری اطلاعات و نظام های پرداخت بانک مرکزی در آستانه اتصال نهایی پایانه‌های فروشگاهی به سوئیچ شاپرک، از شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) بازدید به عمل آورد.

دبیر کل بانک مرکزی در جریان این بازدید ، خاطر نشان نمود: تبلیغات و فرهنگ سازی مناسب و به موقع، به شناخت هر چه بهتر و سریعتر اقشار مختلف جامعه از قابلیت های سوئیچ شاپرک کمک خواهد کرد.

 احمدی ضمن حائز اهمیت خواندن موفقیت طرح شاپرک برای بانک مرکزی، اظهار داشت: الگوی کار در شاپرک ، الگوی ویژه‌ای است که در آن تمامی دست اندرکاران از جمله بانک مرکزی، شبکه بانکی، شرکت‌های PSP و دیگر فعالین بازار‌ …‌ مشارکت خواهند داشت.

دبیر کل بانک مرکزی در این بازدید،  با یادآوری انتظارات بانک مرکزی از این مجموعه، اعمال نظارت بیشتر و رسیدن به اهداف تعیین شده در زمان مقرر را از نکات مهم جهت تحقق این طرح ملی دانست.

بنابراین گزارش بانک مرکزی در خبر خود تاکید کرده است: بر اساس زمان بندی تعیین شده قرار است از ابتدای آذرماه ، کلیه پایانه‌های شرکت‌های PSP مجاز، به سوئیچ شاپرک متصل شوند و فعالیت‌های خود را در قالب ضوابط، دستور‌العمل و بخشنامه‌های صادره اداره نظام‌های پرداخت و شرکت شاپرک انجام دهند.

روایت ها چه می گویند: همه چیز آماده انتقال به نظم جدید

منابع آگاه در شبکه بانکی از تداوم کار اتصال پایانه های فروشگاهی به سوئیچ شاپرک خبر میدهند و اعلام می کند کارشناسان مربوطه در بخش های مختلف تلاش می کنند تا بستر لازم برای اتصال کامل کارتخوانها در موعد مقرر فراهم شود. این منابع در خصوص اینکه آیا همکاری و همگرایی لازم بین بانکها، pspها و بانک مرکزی در انجام امور شاپرک وجود دارد یا خیر با تایید این مسئله  اظهار می کنند: نباید انتظار داشت ایجاد نظم جدید در سامانه ای با بیش از دو میلیون و پایایانه با دامنه توزیع کل کشور به سهولت انجام شده  و هیچ مشکلی در این باره وجود نداشته باشد در عین حال همه گروه های ذی ربط تلاش می کنند تا انتقال با کمترین مشکل و چالش انجام پذیرد ضمن اینکه تمرین و تست های لازم تا اکنون در بخش های مختلف شاپرک انجام شده و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    شاپرك تا حالا سه – چهار مرتبه افتتاح شده شما خودتون رو زياد ناراحت نكنيد. بايد به پيشنهاد دهندگان اين سيستم جايزه نوبل بانكداري بدن.
    هميشه در مديريت ريسك ميكويند از Single point of failure دوري كنيد ولي ما در اينجا تمام ريسك ها را به يك نقطه منتقل كرديم و با از كار افتادن شاپرك تمام سيستم هاي پوز از كار مي افتند حتي تراكنش هاي كارت هاي يك بانك در پوز همان بانك هم كار نخواهد كرد. اين طرح غير كارشناسي و محكوم به شكست خواهد بود مگر اينكه با وصله پينه به خاطر عدم اعتراف به اشتباه آنرا نگه دارند

  2. شهرام اصغریان می گوید

    با این طرح به خاطر انحصاری شدن سامانه کیفیت ارایه خدمات به شدت افت می کند . پذیرندگان که واریز آنی تراکنش هایشان تنها انتظار آنها است ترجیح می دهند به جای این کار کالا و خدمات خود در ازای دریافت پول نقد ارایه کنند و عملاً استفاده از کارت که یکی از اهداف بزرگ این طرح است انجام نخواهد شد .

ارسال یک پاسخ

2  ×    =  14