طرح ملی لجستیک الکترونیکی رونمایی شد

طرح ملی لجستیک الکترونیکی صبح امروز با حضور قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدصادق مفتح در مراسم رونمایی از طرح ملی لجستیک الکترونیکی با اشاره به اینکه نظام توزیع کشور همواره با 3 نقیصه روبرو بوده است، گفت: حمل مضاعف بار و گسیختگی نظام حمل کشور ، عدم امکان رصد کالا و ردیابی از نقطه تولید تا مصرف کننده نهایی و پراکندگی حمل از مواردی بوده است که طی این سالها با آن دست به گریبان بوده‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: حمل یکسر خالی در شبکه حمل و نقل کشور، مشکلاتی را به وجود آورده است به گونه‌ای که در حال حاضر به ازای هر 220 کیلیومتر راهی که تریلر طی می‌کند 100کیلومتر کالا جابه جا می‌شود که این یعنی اضافه شدن هزینه حمل و اگر استهلاک کامیون و جاده و همچنین صرف وقت و زمان را درنظر بگیریم شاهد خواهیم بود که چه هزینه هایی بر بدنه شبکه حمل و نقل کشور تحمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: به طور متوسط برای هر کالا، از زمانی که به عنوان ماده اولیه محسوب می‌شود تا رسیدن به مصرف کننده نهایی بین 10 تا 12 بارحمل صورت می‌‌گیرد و این یعنی 3.6 بار بین مواد اولیه محصولات تا کالاهای نهایی حمل ونقل اتفاق می‌افتد.

مفتح به صفررساندن یکسر حمل بار توسط کامیون یا یکسر خالی رفتن کامیونها را از اهدافی ذکر کرد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت میزان حمل ونقل بین ماده اولیه ومصرف کننده نهایی  را بسیار بالا ذکرکرد و افزود: این رقم نشان می‌دهد که سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا بسیار بالاست و صرفه جویی‌ها و بهینه کردن نظام تجاری کشور دراین راستا سهم بسزایی در کاهش قیمت تمام شده کالاها خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در صورت کاهش هزینه حمل ونقل می‌توانیم به  کاهش قیمت  تمام شده محصولات نیز کمک کنیم خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این طرح می‌تواند ما را در رسیدن به این مهم یاری کند.

مفتح در ادامه قابل رصد بودن نظام توزیع را از مولفه های مهم در توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد و گفت:‌یکی از مهمترین ابزارها برای مدیریت، ناشی از اجرای سیستم رصدگیری است چرا که در نبود آن نمی‌توان تحلیل درستی از وضعیت موجود و ارائه اطلاعات درست برای برنامه ریزی داشت.

به گفته مفتح، امروزه قابل رصد بودن کالاها و اطلاع ‌از جابه جایی میزان کالاها از موارد مهمی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود که این امر در طرح ملی لجستیک الکترونیکی به خوبی نمایان است.

وی همچنین هزینه دار بودن نظام توزیع را به دلیل گسیختگی مورد اشاره قرار داد و افزود: در شرایط حاضر با گسترده شدن جمعیت و کلان شهرها نظام توزیع بزرگ شده یعنی رشد کمی پیدا کرده اما رشد کیفی صورت نگرفته است.

معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما نیازمند باراندازها در ورودی شهرها هستیم تا کالا ها در این مراکز تخلیه و نظام توزیع به صورت کاملا متمرکز صورت بگیرد.

وی اجرای این طرح ملی را،‌ راه حل زیرساختی موثری در این باره عنوان کرد و از را ه‌اندازی باراندازها و بنادر خشک در نظام توزیع کشور خبرداد.

به گفته وی تانیمه اول سال آینده چندین بارانداز و بندر خشک در سراسر کشور افتتاح خواهد شد.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن ابراز امیدواری از تاثیرگذاری بودن اجرای این طرح در کشور به رقم 7هزار تن حمل کالا در زمان آزمایشی این طرح اشاره کرد و افزود: پیش بینی می‌کنیم تا یک ماه آینده این رقم به بالای 150 هزار تن در روز برسد و شاهد دستیابی به جایگاه مناسب در منطقه باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  9  =  1