تعداد کشته‌های معدن آروین نوین به ۸ تن رسید

نماینده مردم فردوس و طبس از افزایش کشته‌های معدن آروین نوین واقع در استان یزد به هشت نفر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمدعلی عبدالله‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در معدن آروین نوین 40 نفر مشغول کار بودن که در یکی از تونل‌های این معدن که 600 متر پایین‌تر از سطح زمین قرار داشت به دلیل نشت گاز متان انفجاری اتفاق افتاده و هر هشت کارگر شاغل در این قسمت جان خود را از دست دادند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد به بی‌توجهی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تقویت نظارت‌ها بر معادن خصوصی استان یزد گفت: در شهرستان طبس 1500 نفر در معادن زغال‌سنگ در شرایط بسیار سختی مشغول به کار هستند ولی نکات ایمنی به هیچ عنوان مورد توجه مالکان این معادن نیست.

وی افزود: زغال‌سنگ به دلیل تولید گاز متان نیازمند توجه بسیار شدید نکات ایمنی است در غیر این صورت با کوچکترین انفجاری معدن منفجر می‌شود. به همین دلیل برای پیشگیری از این مساله سنسورهای بسیار حساسی در بخش‌های مختلف معادن زغال‌سنگ نصب می‌شود تا با نزدیک شدن میزان گاز متان به شرایط انفجار این دستگاه با تولید زنگ هشداری از وقوع انفجار پیشگیری کند.

وی افزود: همچنین در لایه‌های زغال‌سنگ حفره‌های گازی به وجود می‌آید که موجب پرتاب گاز متان به اطراف و انفجار آن می‌شود بنابراین توجه به نکات ایمنی در معادن زغال‌سنگ به ویژه معادن زغال سنگ بخش خصوصی بسیار ضروری و حساس است.

عبدالله‌زاده تصریح کرد: باید ضوابط سختگیرانه‌تر و نظارت مستمری از سوی ناظران وزارت صنعت، معدن و تجارت در معدن واگذار شده به بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به انفجار معدن آروین نوین در طبس گفت:‌ حدود دو سال است که این معدن به بخش خصوصی واگذار شده و چندین ماه است که محصول این معدن که زغال سنگ خام است توسط تنها خریدار یعنی دولت خریداری نشده است؛ به همین دلیل پرداخت حقوق به کارگران این معدن سه ماهی است که متوقف شده و افزون بر آن نکات ایمنی در این معادن توسط کارفرما رعایت نشده است.

عبدالله‌زاده خواستار تعیین تکلیف محصول معادن زغال‌سنگ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت شد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مشخص کنند که خریدار زغال سنگ که در حال حاضر فقط دولت است چه تکلیفی خواهد یافت به عبارت دیگر شش ماه است که زغال‌سنگ تولید شده در معدن آروین نوین توسط دولت خریداری نشده است این مساله موجب بروز اتفاقاتی از جمله بی‌توجهی به نکات ایمنی در این معدن شده است. از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت یا باید معادن زغال‌سنگ بخش خصوصی را تعطیل کند و یا باید محصولات آنها را خریداری کند.

نماینده مردم فردوس طبس متذکر شد: وقتی خریداری برای زغال‌سنگ وجود ندارد بنابراین درآمدی هم حاصل نمی‌شود که صرف پرداخت حقوق به کارگر و رعایت نکات ایمنی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  84  =  87