آسودگی سرمایه‌گذاران نگران با شمش طلای شکلاتی

سرمایه‌گذاران خصوصی در سوئیس، اتریش و آلمان برای خرید شمش‌های طلایی که به اندازه یک کارت اعتباری هستند و می توانند به راحتی شکسته شده و به قطعه های یک گرمی تبدیل شوند، صف بسته اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا شرکت سوئیسی والکامبی که زیرمجموعه غول معدن آمریکایی نیومونت است، درصدد روانه کردن محصول "کامبی‌بار" خود به آمریکا و حضور فعال‌تر در هند است که بزرگترین بازار مصرف کننده در جهان بوده و طلا در آن مدتها جایگزین پول بوده است.

سرمایه گذارانی که نگرانند تورم و آشفتگی بازارهای مالی موجب شود ارزش پولشان از بین رود، طی یک دهه گذشته پولشان را به سمت طلا سرازیر کرده اند. قیمتها تقریبا 500 درصد از سال 2001 در مقایسه با رشد 12 درصدی شاخص سرمایه گذاری بین المللی مورگان استنلی (MSCI)، رشد کرده است.

بر اساس آمار منتشره از سوی شورای جهانی طلا، ارزش فروش شمش و سکه طلا به حدود 77 میلیارد دلار در سال 2011 رسید که بسیار بالاتر از 3.5 میلیارد دلار در سال 2002 بود.

مایکل مساریاک، مدیرعامل والکامبی، مزیت کامبی بار که شمش شکلاتی نیز نامیده شده و به راحتی به قطعات مربع یک گرمی تقسیم می شود، را حمل راحت و ارزان‌تر بودن آن نسبت به خرید 50 شمش طلای یک گرمی خوانده است. این محصول همچنین می تواند جایگزین پول در پرداخت‌ها باشد.

والکامبی در حال ایجاد یک شبکه فروش در هند است و قصد دارد سال آینده این محصول را به بازار آمریکا روانه کند اما در ژاپن محصول کامبی‌بار را از جنس پلاتین و پالادیم عرضه خواهد کرد.

تقاضا برای این محصول بویژه در میان آلمانی‌ها که هنوز تورم شدید دوران پس از جنگ جهانی دوم را از یاد نبرده‌اند، بالا است.

کامبی‌بار از محبوبیت ویژه در نزد پدربزرگ و مادربزرگهایی دارد که مایلند به جای یک سکه، چند تکه طلا به نوه‌هایشان هدیه دهند. مشتریان دیگر این طلا را به دلایل امنیتی خریداری می کنند.

از سوی دیگر با ادامه بحران منطقه یورو، تقاضا برای طلایی که از طریق دستگاههای اتوماتیک فروخته می شود، افزایش یافته است. این دستگاهها در سال 2010 یک روز پس از اینکه ژوزف آکرمان، مدیرعامل دویچه بانک، نسبت به توانایی یونان در پرداخت بدهی‌اش ابراز تردید کرد، شاهد رکورد فروش بودند. از زمان آغاز فعالیت این دستگاهها که تحت نام " گولد تو گو" کار می کنند، 50 هزار مشتری بیش از 21 میلیون یورو طلا خریداری کرده‌اند.

به گزارش رویترز، مردم اکنون همانند زمان پدران و اجدادشان، در خانه طلا نگهداری می کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  −  24  =