بازی‌سازی (Gamification) فرصتی جدید برای بانک‌ها در جلب بیشتر مشتریان

تحقیقات نشان می دهد :

بازی‌سازی یا Gamification روند نوظهوری است که بسیاری از بانک‌ها درباره آن صحبت می‌کنند و در ازای استفاده مشتریان از سایت بانک به آن‌ها امتیاز می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مدیریت تحقیقات فناوری‌های بانکی شزکت خدمات انفورماتیک  با اعلام این خبر افزود: بانک‌هایی که درباره ایجاد تجربه جدید برای مشتریانشان مصمم هستند، نگاهی جدی به مقوله‌ی "بازی" دارند، بانک اسپانیایی BBVA یکی از اولین بانک‌هایی است که با انتشار بازی BBVA خود در سال گذشته عملا وارد میدان شده است.  این بازی در ازای استفاده‌ی مشتریان از سایت بانک به آن‌ها امتیاز می‌دهد واین امتیازدهی تعلق خاطر مشتری نسبت به بانک را افزایش و سبب بهبود تجربه‌ی تعاملی وی با بانک می‌شود. از ژوئن سال گذشته که این بازی عرضه شده است، 75000 کاربر به بانک اضافه شده و واکنش کاربران به آن بسیار دلگرم‌کننده بوده است.

"بازی" از قواعدی مشتمل بر تماشای ویدئوهایی از آموزش مسائل مالی، انجام تراکنش‌های بانکی و استفاده از موبایل‌بانک تشکیل شده و حتی یکی از ابزارهای بازی، رتبه‌بندی بازی از طرف کاربر و تاثیر آن بر احساس مشتری درحین استفاده از سایت بانک است. مشتریان بازی BBVA را معتادکننده خوانده‌اند و اثر آن را ایجاد تمایل برای استفاده‌ی مدام از سایت بانک عنوان کرده اند. از این امتیازات در قرعه‌کشی استفاده می شود و امکان برنده شدن جوایزی چون بلیط تماشای مسابقات مهم ورزشی و یا سفر فراهم می‌شود.

مسئول امور بازاریابی دیجیتال این بانک در اسپانیا و پرتغال می گوید: امنیت یکی از عواملی است که هنوز بخشی از مشتریان را وادار می‌کند به شعب مراجعه کنند. "بازی" سازوکاری است که ناخودآگاه توجه آنان را جلب می‌کند و سبب غلبه بر این احساس نا امنی می‌شود. تاثیری که "بازی" در جلب حس اطمینان این افراد دارد از ارائه گواهی‌نامه‌های امنیتی بانک بیشتر است!

Mysis که یک شرکت ارائه‌کننده نرم‌افزارهای بانکی است، درحال برنامه‌ریزی برای معرفی یک بازی برای تبلت است که به مشتریان در ازای سپرده‌گذاری در حساب‌های پس‌انداز آن‌ها امتیاز می‌دهد. مدیر کانال‌های خرد Mysis  می‌گوید: هر چند این بازی تجربه‌ی ذهنی مشتریان از بانک را بهبود می‌بخشد، ولی به افزایش سپرده‌گذاری‌ها هم کمک می‌کند. هم‌چنین کاربران می‌توانند اهدافی که از سپرده‌گذاری مدنظر دارند را مشخص و بانک، سرویس‌ها و محصولاتی که پاسخگوی اهداف آن‌ها است را به آن‌ها معرفی نماید. نکته‌ی قابل توجه این است که کاربران "بازی" تنها جوانان یا جمعیت شهری نیستند، "بازی" در 44% از روستاهای اسپانیا بازیگر دارد. نکته دیگر این است که بازیگران می‌توانند امتیازات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک به دوستان خود منتقل نمایند.

5 بانک پیشرو در زمینه استفاده از "بازی‌سازی" از این قرارند:

  1. بانک ODBC سنگاپور- ارائه یک بازی به نام playmoolah به کودکان برای آموزش مسائل مالی و ارزش سپرده‌گذاری به آن‌ها.
  2. بانک citi سنگاپور- ارائه یک بازی رسانه‌های اجتماعی برای افزایش استفاده از کارت‌های پلاتینیوم خود در میان کاربران.
  3. CIMB مالزی- ارائه یک بازی برای جوانان به منظور آموزش الفبای مالی و مبادلات آن‌لاین بورس به آن‌ها.
  4. بانک Absa در آفریقای جنوبی- ارائه یک بازی روی فیس‌بوک برای هواداران تیم‌های ورزشی که بانک حامی مالی آن است و پیش‌بینی برنده بازی‌ها و دریافت بلیط حضور در مسابقه بعدی درصورت پیش‌بینی درست.
  5. بانک commonwealth  استرالیا- ارائه یک بازی برای شبیه‌سازی فرآیند سرمایه‌گذاری و خرید. بازیگر در این بازی انواع وام‌ها و بازپرداخت آن‌ها را در کنار پرداخت مالیات تجربه می‌کند.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1