سپاس در رقابت با سرویس های USSD راه دشواری در پیش دارد

در گفتگو با رضاقلی مدیر انفورماتیک بانک پارسیان بررسی شد:

USSD جزو اولین سرویس های همراهی است که موفق شد موج جدید نیازهای بانکداری الکترونیکی را پاسخگو باشد و اکنون با انتشار خبر ورود دوباره کیف پول الکترونیکی تا انتهای خرداد ماه امسال رقیب تازه ای وارد کارزار رقابتی بانکداری همراه می شود اما باید به این سوال مهم پاسخ داد که آیا کیف پول الکترونیکی قادر است با سرویس های جدید مبتنی بر USSD رقابت کند ؟/اعداد و ارقام کیف پول و سرویس هایی که اکنون وجود دارد ناچیز است و درواقع هنوز نتوانسته جمعیت جوان و نوگرا را به خود جذب کند.

 محمود رضاقلی معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک با بیان اینکه از نگاه شخصی معتقدم کیف پول الکترونیکی قادر به رقابت با USSD نیست , افزود : « سرویس های USSD انچنان فضای خوبی را برای جا به جایی پول با ابزارهای همراه فراهم کرده است که بعید میدانم کیف پول الکترونیکی بتواند با این سرویسها وارد رقابت شود چون USSD مشتری موجود در بازار را به خود جذب کرده اند و تقریبا تمامی بانک ها نیز خدماتی را روی این بستر عرضه کرده اند. خصوصا با ورود USSD2 دو نرم افزاری که در محیط ها باید جا به جا می شد حذف شدند و به این ترتیب کار را بسیار آسان کرد. »

او در ادامه با اشاره به اینکه کیف پول الکترونیکی در سایه حمایت بانکها امکان موفقیت در بازار را دارد , گفت: «مگر اینکه بانکها به دلیل اینکه مانده موجودی برایشان باقی می ماند به توسعه کیف پول الکترونیکی کمک کنند و برای مثال پیشنهادات ویژه برایش در نظر بگیرند مانند کارت های اعتباری هدیه که برای بانک ها سود سرشاری را به دنبال داشت. »

رضا قلی افزود: «اما اعداد  و ارقام کیف پول و سرویس هایی که اکنون وجود دارد ناچیز است و درواقع هنوز نتوانسته جمعیت جوان و نوگرا را به خود جذب کند. البته باید تا زمان راه اندازی و عملیاتی شدنش, صبر کنیم .»

معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان با اشاره به نقش اپراتورها , گفت: «همچنین منافع کیف پول الکترونیکی می تواند آنچنان باشد که اپراتورها را وجد آورد تا سرویس های بسیار متنوعی را بر بستر آن عرضه کنند و پیشنهادهای ویژه تشویق کننده در کنار آن به مردم ارائه دهند اما با این حال باید برای بانکها هم این سرویس ها جذابیت داشته باشد تا وارد این مقوله شوند.»

او در ادامه با اشاره به اینکه مشارکت بانک ها و اپراتورها در این زمینه می تواند راهگشا باشد , گفت: « اما نمی توان این را هم از نظر دور نگاه داشت که بانک ها و اپراتور ها می توانند در کنار هم با ارائه سرویس های مختلف و جذاب به مردم کیف پول الکترونیکی را جا بیاندازند. »

به گفته رضاقلی کیف پول الکترونیکی, در بهترین شرایط با سرویس های مبتنی بر USSD رقابت می کند که در بازار تثبیت شده است و اکنون جریان طبیعی رشد خودش را طی می کند.

معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان ، با بیان اینکه آینده به بانکداری همراه تعلق دارد , گفت: « جوان ها بیشتر به دنبال این هستند که با استفاده از تلفن همراهشان تمامی فعالیت های خود را انجام دهند. این در شرایطی است که نه تنها جوان ها بلکه هر فردی که هم دسترسی به اینترنت دارد و هم تلفن همراه ترجیح می دهد تراکنش هایش را با استفاده از موبایل خود انجام دهد. برای مثال وقتی فردی شب هنگام که خارج از ساعت اداری و در منزل است می خواهد, فعالیت بانکی انجام دهد, با تلفن همراه سریعتر می تواند تراکنش مورد نظرش را انجام دهد تا اینکه کامپوتر را روشن کند , وارد اینترنت شود و درگاه مورد نظر را باز کند و باقی مسائل. »

تجربه ناخوشایند کیف پول الکترونیکی نیز در این زمینه نمی تواند بی تاثیر باشد. یک بار کیف پول الکترونیکی در کشور به پیشتازی همراه اول و جیرینگ شکل گرفت و مردم در حال آشنایی با آن بودند که بانک مرکزی به دلایل پاره ای از موارد مانع توسعه آن شد. این در شرایطی است که این بار بانک مرکزی با برنامه ای حساب شده و مشخص از ترویج کیف پول الکترونیکی حمایت می کند و طبق برنامه ها قرار است تا پایان خرداد ماه سال جاری فاز نخست سامانه سپاس راه اندازی شود. فاز نخست سپاس به بخش اپراتور محور آن تاکید دارد هرچند الگوی مورد پذیرش و ایده آل بانک مرکزی در توسعه کیف پول الکترونیکی روش بیابینی است که طی آن نه بانک وارد فعالیتهای اپراتوری شود و نه اپراتور در حوزه بانکی دخالت کند. با این حال وجود دو شرکت جیرینگ و امپاد که مولود دو اپراتور همراه اول و ایرانسل هستند موجب شده بانک مرکزی در این پروژه الویت را به بخش نیمه فعال در این پروژه بدهد.

USSDیک مکانیزم انتقال اطلاعات بر بستر شبکه GSM است و این روش بر مبنای تعامل با سرور اپراتورهای موبایلاستوار است. در این بستر داده ارسالی به سرور، بدون ذخیره سازی پاسخ داده می شود. به این روش اصطلاحاً Session-Based گویند، بدین معنی که بلافاصله پس از دریافت یک درخواست USSD از موبایل، یک ناحیه کاری توسط سرور برای درخواست رسیده ایجاد می شود و نرم‌افزار شروع به برقراری ارتباط با موبایل مربوطه می کند. در این روش که بر مبنای منوبندی (Menu Based) طراحی شده ، مشتری ابتدا با ارسال یک درخواست به شکل #xxx* به شبکه امکان مشاهده گزینه‌هایی را به صورت منویی دارد و با انتخاب شماره هر کدام از منوها و ارسال به سرور شبکه درخواست خود را مطرح می کند و سرور شبکه نیز با دریافت این شماره و با استفاده از ناحیه کاری ایجاد شده مراحل درخواست مشتری را به سمت مربوطه هدایت می کند.

کیف پول الکترونیکی، کارت هوشمند الکترونیکی است که قابلیت خواندن و ثبت اطلاعات مالی را در هنگام استفاده شهروندان و یا صاحبان آن از خدمات شهری، عمومی و یا ویژه را  فراهممی‎کند. مثلاً در کاربری کیف پول در سیستم ناوگان تاکسیرانی با هر باراستفاده مسافراز تاکسی و قراردادن کارت پول مقابل دستگاه کارتخوان (در صورت تجهیز تاکسی مترها به این سیستم) هزینه کرایه از مبلغ ذخیره شده در کارت پول مسافرکسر و در حافظه دستگاه کارتخوان ذخیره می‎گردد. اطلاعات دستگاه کارتخوان بر اساس تنظیمات از قبل تعیین شده بصورت اتوماتیک تخلیه شده و در پایان هر روز و یا در بازه های زمانی مشخص کارکردها به حساب صاحبان تاکسی واریز می شود. کاربری‌های مختلف کیف پول الکترونیکی در حوزه حمل و نقل عمومی، بلیط قطار شهری ، اتوبوسهای داخل شهری و بین شهری و تاکسی ها یا در عوارض بزرگراه ها : قبوض عوارض اتوبانهای بین شهری ،  بزرگراههایداخلشهر یا مراکز ورزشی و تفریحی ، مراکز فرهنگی  ،سینماهاوسالنهایتئاتر،پارکهاوشهربازیها، مجموعه‌هایتاریخی و همینطور پارکینگ:پرداختخودکارحقپارکینگ،ساماندهیاشتراکسالیانهاستفادهپارکینگهای عمومی، خصوصی، طبقاتی، پارکموقتخودروهاو… استفاده کرد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  ⁄    =  7