عکاشه: زلزله تهران در کمین است

وقوع چند زمین لرزه پی در پی در کشور طی هفته های اخیر سبب شده تا موجی از نگرانی در دل بسیاری از مردم بیافتد. این در شرایطی است که تهرانی هرچند تدارک لازم برای پذیرایی از زلزله ها را ندارند اما سالهاست انتظار رسیدن این پدیده را می کشند.

در چنین شرایطی برخی از رسانه های خارجی نیز با عنوان کردن این موضوع که زلزله ای ده ریشتری به زودی ایران را می لرزان،؛ هراسی جدید را در دلاها انداخته اند. با وجود این، پدر علم زمین لرزه ایرذان معتقد است که تمامی این صحبت ها شایعه ای بیش نیست اما باید هر لحظه انتظار زلزله تهران را داشت.
 
علم زلزله‌شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تهران پرس، در پاسخ به این سؤال که آیا پدیده هارپ دلیل اصلی زلزله‌های اخیر بوده است، گفت: پدیده هارپ یک عامل جوی است و بیشتر اثراتش در هوا رخ می‌دهد و این پدیده در ارتباط با زلزله زمینی ناتوان است. پروفسور بهرام عکاشه می‌افزاید: روی پدیده هارپ در بحث زمین لرزه نمی‌توان حساب باز کرد، چون الکترون‌ها نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند و این صحبت‌ها که دلیل زلزله‌های اخیر پدیده هارپ است تنها شایعاتی از سوی عده‌ای نابخرد است زیرا امریکایی‌ها چنین قدرتی ندارند.
 
بهرام عکاشه در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود در زلزله هائیتی در گذشته نیز همین پدیده اثرگذار بوده، افزود: این موضوع تاکنون اثبات نشده است. خود هائیتی روی گسل‌های شدیدی قرار گرفته است. امریکا یا دیگر کشورها بسیار مایل هستند که با دروغگویی، از این پدیده استفاده نا بجا کنند اما تاکنون موفق به چنین کاری نشده‌اند و قدرت این کار را ندارند.
 
اطلاع رسانی و مقاوم سازی دو راهکار مهم
 
پدر علم زلزله‌شناسی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه این زلزله‌ها موجی از نگرانی را در مردم به‌وجود آورده است که بالاخره چه می‌شود، خاطرنشان کرد: اشکال ما این است که زلزله را جدی نمی‌گیریم و بیشتر مهندسان ما دنبال مسائل مادی هستند! خدا اگر عذابی را می‌فرستد چاره آن را هم می‌فرستد. خدا به ما عقل داده و می‌توانیم خانه‌های خود را مقاوم‌سازی کنیم. حتی می‌توان با اطلاع‌رسانی از پیامدهای منفی زمین‌لرزه کاست اما بسیاری از ما به ویژه مدیران، این موضوع را جدی نمی‌گیرند!
 
وی در پاسخ به این پرسش نیز که ریشه این زمین لرزه‌ها کجاست، گفت: حرکت صفحه شبه جزیره عربستان به سمت شرق، شبه قاره هند به سمت شمال غرب و صفحه دریای عمان به زیر صفحه منطقه سیستان و بلوچستان موجب زلزله‌ها شده است. حتی دلیل ایجاد کوه‌های البرز هم همین فشارهاست و چون ایران کشوری زلزله خیز بوده باید همیشه انتظار زلزله را داشت و نه تنها باید گفت که این زمین لرزه‌ها طبیعی است بلکه می‌توان گفت که این زمین لرزه‌ها تا میلیون‌ها سال دیگر ادامه دارد.
 
زلزله تهران در کمین است
 
پدر علم زلزله‌شناسی تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران باید بیش از پیش گوش به زنگ زلزله تهران باشد. از نهادهای مسئول باید خواست تا آمادگی کافی برای مقابله با بحران و پیامدهای زلزله پایتخت را داشته باشد. عکاشه در ارتباط با این موضوع که آیا وقوع این زلزله‌ها بر روی گسل تهران اثر داشته است اظهار می‌کند: وقوع زلزله چه در منطقه آذربایجان چه در تهران و قزوین و فیروزکوه و چه در زاگرس و‌شیراز یا بوشهر و همینطور در جنوب شرق ایران(‌شهرهای سراوان و خاش) به دلیل شرایط جغرافیایی همیشه محتمل است و باید تأکید کنم که همه این‌ مناطق زلزله خیز هستند

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

62  −  60  =