شبکه‌های فارسی زبان برون مرزی؛ مقصد جدید تحریم‌های آمریکا

شفاف: اینتل‌ست از تاریخ دهم تیرماه سال جاری پخش برنامه‌های شبکه‌های رادیو و تلویزیونی برون مرزی دولتی ایران از جمله شبکه‌های پرس‌تی‌وی، هیسپان را قطع کرده است. ایران این اقدام را غیر قانونی خواند و بر پیگیری این موضوع از مراجع حقوقی بین‌الملی تاکید کرد.

به بهانه سلسله تلاش های آمریکا و اروپا برای انتقال جریان آزاد اطلاعات که مغایر با اساسنامه سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای و خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی است، نگاهی داریم به اقداماتی که در راستای تحریم های آمریکا و غرب علیه بخش رادیو و تلویزیون ایران طی ماه ها و سال های اخیر صورت گرفته است.

 

در نخستین اقدام صورت گرفته در این راستا، العالم، پرس تی‌وی و دیگر شبکه‌های ایرانی از ژانویه 2012، (دی ماه 1390 ) با موج بی‌سابقه‌ای از حملات دولت‌ها و شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی روبرو شدند و پخش این شبکه‌ها در شماری از کشورهای غربی از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا متوقف شد. این در حالی است که شبکه العالم به درخواست شیخ نشین های عرب و در اقدامی کاملا غیرقانونی از روی ماهواره های عرب ست و نایل ست حذف شد.

 

اولین و گستردین ترین اقدام علیه شبکه های برون مرزی ایرانی در اواخر مهر ماه سال 91 صورت گرفت. هنگامی که 19 شبکه ایرانی با اقدامی غیرقانونی شرکت یوتل ست از روی ماهواره هات برد حذف شدند. این در حالی است که تا پیش از این حذف ماه‌ها روی امواج شبکه‌های ایرانی توسط شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی امواج پارازیت ارسال می‌شد.

 

در آن زمان حرف و حدیث هایی در خصوص احتمال قطع شبکه‌های «پرس‌تی‌وی» از روی ماهواره‌های مختلف مطرح شد تا اینکه در نهایت 10تیرماه، شماری از شرکت‌های خدمات‌دهنده ماهواره بر اثر فشار تحریم‌های جهانی و آمریکا، پخش کانال‌های ماهواره‌ای شبکه‌های ایران را متوقف کردند.

 

به گزارش نامه، بر این اساس پخش برنامه های پرس تی وی از ماهواره‌های Hotbird (هات برد)، Eutelsat (یوتل ست)، Intelsat (اینتل ست) و Optus (اوپتوس) استرالیا نیز قطع شده است.پرس ‌تی وی یک شبکه خبری انگلیسی زبان ایرانی است که در مقابل صدها شبکه خبری غربی و عربی برای پخش اخبار کشورهای مختلف جهان تاسیس و با اقبال گسترده ای نیز مواجه شد.

 

«آی فیلم» شبکه که تنها فیلم و سریال های ایرانی را به زبان عربی پخش می کند، «العالم» شبکه خبری که به زبان عربی فعالیت می کند و «هیسپان‌تی‌وی» شبکه اسپانیایی زبان سیمای جمهوی اسلامی ایران از جمله دیگر شبکه‌های تلویزیونی هستند که قطع شده‌اند. در این میان همچنین پخش برنامه‌های شبکه تلویزیونی «الکوثر» نیز از روی ماهواره‌های «یوتل ست» و «گالکسی» قطع شده است.

 

عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیمای ایران توقف پخش شبکه های تلویزیونی این سازمان از ماهواره‌های غربی را نشانه اثرگذاری این شبکه‌ها دانسته و گفته است «امروز قطع شبکه‌های ایران از روی ماهواره‌های مطرح که به 19 بار می‌رسد، نشان دهنده تاثیرگذاری این شبکه‌هاست. آنها حتی تحمل شبکه آی‌فیلم را که فیلم و نمایش پخش می‌کند ندارند.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  ⁄    =  64