چرا احتمال رشد محدود قیمت طلا وجود دارد؟

دیروز و امروز در مجموع قیمت طلا با حدود 32 دلار افزایش به هر اونس 1254 دلار رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از جهان سهم قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز افزایش یافته است زیرا همزمان با کاهش ارزش دلار، برخی تحلیل‌گران معتقدند تاثیر محدود شدن احتمالی سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک، آنقدر که طی هفته‌های اخیر تصور می‌شد شدید نخواهد بود و نیز سرمایه‌گذاران واکنشی بیش از حد شدید به سخنان برنانکی نشان داده‌اند یعنی قاعدتا باید قیمت طلا افزایش یابد. بن برنانکی رییس بانک مرکزی آمریکا پس از نشست اخیر کمیته فدرال بازار آزاد این بانک، در جمع خبرنگاران با اشاره به بهبود نسبی شرایط اقتصادی بویژه وضعیت بازار کار اعلام کرد، در صورتی که اوضاع به همین شکل ادامه یابد، بانک مرکزی طی چند ماه آینده میزان خرید اوراق قرضه دولت را کاهش می‌دهد و اواسط سال 2014 این برنامه متوقف خواهد شد.

این سخنان که به معنای تغییر قریب‌الوقوع جهت گیری سیاست‌های پولی ایالات متحده است، بر ارزش دلار افزوده و قیمت فلزات گرانبها و دیگر مواد خام را تحت فشار قرار داده است. اما از دید برخی تحلیل‌گران تاثیر سخنان برنانکی بر قیمت طلا بیش از حد معقول زیاد بوده و هنگامیکه از این تاثیر کاسته شود قیمت طلا رشد خواهد کرد. همچنین این یک واقعیت است که در نیمه دوم سال تقاضا برای طلا در آسیا بویژه در چین و هند افزایش پیدا می‌کند. البته هیچکس انتظار ندارد امسال نیز برای سیزدهمین سال پی در پی قیمت فلز زرد رشد کند اما کاهش 26 درصدی قیمت طلا طی حدود سه ماه اخیر بیش از حد زیاد محسوب می‌شود.

محدود ماندن نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ از جذایت طلا به عنوان حافظ دارایی‌ها کاسته است و کند شدن رشد اقتصادهای نوظهور نیز افزایش تقاضای فیزیکی را کم کرده است. از سوی دیگر عملکرد بازارهای مالی در ماه‌های اخیر خوب بوده در نتیجه دلیلی وجود نداشته است که سرمایه‌گذاران به حفظ دارایی طلای خود ادامه دهند. بر مبنای همین شرایط تعدادی از بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری پیش‌بینی خود از قیمت طلا در سال جاری را کاهش داده‌اند.

در این میان گروهی از کارشناسان بازار فلزات گرانبها معتقدند اگر روند رشد ارزش دلار متوقف و تاثیر تغییر جهت سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا کمتر شود می‌توان به رشد قیمت طلا امیدوار بود. نکته دیگر اینکه از دید برخی کارشناسان، اجرای سیاست های انبساطی از سوی بانک های مرکزی بزرگ در نهایت به رشد نرخ تورم که عاملی برای جذابیت طلاست منجر خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

height=181

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  −    =  92