سفید‌پوست ها بیشتر ‌در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند

رییس بخش روماتولوژی بیمارستان امام رضا مشهد بیان کرد: تغذیه نامناسب، استخوان بندی ظریف، مصرف مشروبات الکلی ونمک زیاد از عوامل ابتلا به بیماری پوکی استخوان است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمدرضا هاتف در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: پوکی استخوان یک نوع بیماری بدون علامت از لحاظ کلینیکی است و تا هنگامی که شکستگی رخ ندهد علامتی برای فهم این بیماری وجود ندارد.

 

هاتف با اشاره به اینکه شایع‌ترین شکستگی در مهره‌ها اتفاق می‌افتد، ادامه داد: این بیماری با افزایش سن مخصوصا در زنان بعد از یائسگی و در آقایان با نسبت کمتری رخ می‌دهد.

 

وی مهم‌ترین عوارض این بیماری را تکرار شکستگی‌ها‌ یا کوهان کوژپشت و کوتاه شدن قد دانست و خاطرنشان کرد: شکستگی در مچ دست در استخوان ران و لگن از جدی‌ترین شکستگی است که با یک ضربه جزیی ‌یا زمین خوردن اتفاق می‌افتد.

 

مدیر گروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شکستگی در استخوان ران را خطرناک‌ترین شکستگی دانست و خاطرنشان کرد: بر طبق آمار جهانی 25 تا 30 درصد این شکستگی‌ها در افراد مسن، مرگ و میر را در بردارد به همین علت باید بیماری قبل از شکستگی تشخیص داده شود و چون خوشبختانه قابل درمان است باید سریعا درمان ‌شود.

 

هاتف در رابطه با عوامل قابل کنترل این بیماری گفت: متاسفانه پوکی استخوان قابل پیشگیری نیست و حدود یک سوم تا نیمی از موارد زمینه‌ی ارثی و ژنتیکی دارد.

 

وی افزود: تغذیه مناسب از دوران کودکی و استفاده مناسب از نور آفتاب که ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین می‌کند، همچنین استفاده کافی از لبنیات نقش مهمی در پیشگیری این بیماری دارد.

 

رئیس بخش روماتولوژی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: افرادی که دارای استخوان‌بندی ظریفی و لاغر هستند نسبت به افراد تنومند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می‌باشند همچنین برخلاف تصور عموم مردم خانم‌هایی که اصلا زایمان نکرده‌اند در مقایسه با دیگر زنان بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

 

وی اظهار کرد: افرادی که به اندازه کافی کلسیم مصرف کرده و ورزش می‌کنند نسبت به سایرین کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 

کمبود ویتامبن D عامل اصلی نرمی استخوان است

 

وی همچنین در رابطه با نقش ویتامین D درجلوگیری از پوکی استخوان بیان کرد: مصرف ویتامین D نقش مهمی برای جلوگیری از پوکی استخوان و مهم‌تر از آن نرمی استخوان یا استومالاسی دارد، چرا که عامل اصلی بیماری استومالاسی یا نرمی استخوان کمبود ویتامین D در افراد است.

 

وی افزود: ویتامین D در پوکی استخوان نقش کمکی دارد و نقش اصلی آن جلوگیری از ابتلا شدن به بیماری نرمی استخوان است.

 

هاتف با اشاره به اینکه منبع اصلی تامین ویتامین D نور آفتاب است گفت: همه غذاها حتی لبنیات از لحاظ تامین ویتامینD فقیر هستند وافراد برای تامین ویتامین مورد نظر باید روزی 10 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

 

وی ادامه داد: پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های استخوانی است که با بالا رفتن سن شدت آن افزایش می‌یابد و یک سوم افراد مسن به علت پوکی استخوان دچار شکستگی می‌شوند که این شکستگی‌ها تا حدود زیادی قابل درمان و پیشگیری هستند.

 

هاتف خاطرنشان کرد: بهترین وسیله تشخیص پوکی استخوان دستگاه سنجش تراکم است ‌که اشعه خیلی کمی در حدود یک دهم درصد هیدروگراف به بدن می‌خورد و می‌تواند تغییرات تراکم استخوان را تشخیص دهد.

 

وی افزود: خانم‌هایی که دچار یائسگی می‌شوند و کسانی که یائسگی زودرس به سراغشان می‌آید، همچنین افرادی که سابقه پوکی استخوان در اقوام خود دارند و تمام افراد بالای 65 سال باید تراکم استخوانشان اندازه‌گیری شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

92  ⁄    =  23