آیا میان افزارها جایگزین سیب(کربنکینگ) می شوند؟/ حالا دیگر همه چیز به کربنکینک ختم نمی شود

کارشناسان نظر می دهند:

چالشهای پیش روی بانکها در جایگزین کردن سیستمهای سیب (کر)، هزینه ها، فقدان نمونه تجاری، فقدان تمایل و نتیجه ای نامعلوم است. این موارد ذهن بانکداران را به خود مشغول کرده است اما راه حلهایی هم وجود دارد و برخی از آنها موفقیت آمیزند./چندسال قبل تصور می کردیم همه بانکداران مجبورند عملیات جایگزینی را انجام دهند اما این تصور اکنون از بین رفته است. میان افزار روشی است که بانکها( به خصوص بانکهای یک لایه ای) برای حل کردن مشکل خود استفاده می کنند./همزمان با افزایش قابلیتهای جدیدی به میان افزار ، تصمیم گیری برای جایگزین کردن سیستمهای سیب به تعویق می افتد ، هرچند تصور نمی کنم بانکها بتوانند برای همیشه این روند را ادامه دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،اجرای یک سیب یا سامانه یکپارچه بانکی (سیستم کربانکینگ ) واقعی در بانکی یک لایه ای  بسیار آسان است. کامن ولث بانک استرالیا و بنیاد ساختمان سازی ملی در انگلیس  به سیستم کر بانکینگ SAP  منتقل شده اند. بانک ملی استرالیا سیستم شرکتی جدید اوراکل را نصب کرده است و BBVA درر آمریکا به  شرکت آلنووا مراجعه کرده است.

موسسه سلنت 10 سال قبل گفت بانکها چاره ای جز جایگزین کردن سیستمهای قدیمی ندارند زیرا  این سیستمها به شدت ناکارآمد ، بی انعطاف و پر هزینه هستند. احتمالا آنها مقاومت بانکها در برابر تغییر را دست کم گرفته بودند. تهیه کنندگان فناوری معتقدند بانکها  با لایه ای جدید سیستمهای قدیمی را می پوشانند یا  برخی فرایندها رابه سیستمهای جدیدتر انتقال می دهند. در حقیقت آنها هرکاری انجام میدهند تا از جایگزین کردن کامل سیب (سیستم کر ) خودداری کنند زیرا این فرایند سالها به طول می انجامد و میلیونها دلار هزینه دارد.

 چاندان شرما مدیر جهانی شرکت Verizon Enterprise Solutions( ارائه راه حلهای  شرکتی برای امور مالی)می گوید: بانکداران برای نوین سازی سیستمهای قدیمی سرمایه گذاری کردند اما ساختار این سیستمها کارآمد نیست. آنها  زمانی ساخته شدند که کانالهای بانکداری متعددی وجود نداشت به همین دلیل بیش از آنکه مشتری محور باشند، محصول محورند.

  اکنون خدمات مالی به شدت به فناوری وابسته است، فقط بخش کوچکی از این کسب و کار به صورت نقد انجام می شد و محصول  صنعت مالی الکترونیک است. بانکها  تمایل دارند توانایی ایجاد محصولات جدید راطی چند یا روز یا چند هفته را داشته باشند تا آنها را در شعبه ، یک حوزه جغرافیایی یا بخش مشتریان  آزمایش کنند سپس  در صورت نیازاصلاحاتی انجام دهند و سپس این برنامه را گسترش دهند.  با سیستمهای قدیمی مانند CSC Hogan دستیابی به این هدف ممکن است چالش برانگیز باشد هرچند به نظر می رسد یک بانک برتر مانند ولز فارگو در این زمینه هیچ مشکلی نداشته باشد.

 شرما در ادامه اضافه میکند: بانکها در ایجاد پایگاههای موبایل نیز با مشکلاتی روبرو خواهند شد. بانکها باید بتوانند انعطاف پذیری بیشتری ارائه کنند و همراه آن توانایی برای افزودن محصولات بیشتر را گسترش دهند.

 به عقیده او نیاز به رقابت برای ارائه تجربه بهتر به مشتری  و چابکی در ارائه این خدمات بانکها را مجبور می کند به سیتسمهای سیب جدید روی بیاورند. البته همه با این نظر موافق نیستند.

 ساکت سینها، مدیر بانکینگ در شرکت آی بی ام می گوید : چالشهای پیش روی بانکها در جایگزین کردن سیستمهای سیب (کر)، هزینه ها، فقدان نمونه تجاری، فقدان تمایل و نتیجه ای نامعلوم است. این موارد ذهن بانکداران را به خود مشغول کرده است اما راه حلهایی هم وجود دارد و برخی از آنها موفقیت آمیزند.

 چندسال قبل تصور می کردیم  همه بانکداران مجبورند  عملیات جایگزینی را انجام دهند اما این تصور اکنون از بین رفته است.  میان افزار  روشی است که بانکها( به خصوص بانکهای یک لایه ای) برای حل کردن مشکل خود استفاده می کنند.

 میان افزاری که با سیستم پشتیبانی ارتباط برقرار می کند و می تواند از دفتر پیشخوان هم حمایت کند و  قابلیتهای بانکی جدیدی فراهم کند.

 سینها  می گوید: همزمان  با افزایش قابلیتهای جدیدی به میان افزار ، تصمیم گیری برای  جایگزین کردن سیستمهای سیب به تعویق می افتد ، هرچند تصور نمی کنم بانکها بتوانند برای همیشه این روند را ادامه دهند. دربسیاری از بانکهای بزرگ مانند بارکلیز، ABN و جی پی مورگان چیس، سیب تاثیر بسیار کمی دارد. سپس بانکها می توانند محصولات جدیدی را خارج از سیب ایجاد کنند. جایگزینی سیستمهای کر در یک لایه بانک بسیار پیچیده و بسیار پر هزینه است وبانک باید برای مدتی سیستمهای قدیمی و جدید را مدتی به کارگیرد تا از تعطیل شدن بانک جلوگیری کند.

 بسیاری از پروژه های جایگزین کردن سیستم سیب با شکست مواجه شده اند و اغلب پر هزینه تر و وقتگیر تر از آن چیزی بودند که بانکها تصورمی کردند. حتی در نمونه های موفقیت آمیز بانکها همان قابلیتهایی را داشتند که قبلا دارا بودند و این امر سبب شد کاربران خواهان پس گرفتن هزینه ها شوند. به عقیده سینها پروژه های بزرگ نمی توانند عایدی سهام را بهتر کنند.

 در عوض شرکت IBM  درحال ترویج ایده  تغییر تدریجی با استفاده از میان افزارهای شرکتی است. به عنوان مثال موبایل  یک میان افزار است و فقط تراکنشهای انجام شده با کارت اعتباری و نقدی باموبایل انجام شوند، ارتباط ازطریق دفتر پشتیبانی انجام می شود.

 اما این قضیه  برای بانکهای کوچکتر در فیلیپین، آفریقا و اروپای شرقی متفاوت است. هنگامیکه آنها سیستم سیب خود را تغییر می دهند، به طور بنیادین تصمیم میگیرند ساختارها و فرایندهایی را به کارگیرند که در بسته فروشنده، قابلیت شخصی سازی کمی دارد.

 میان افزار کافی نیست

 مارک گانینگ  که مدیریت  مشاوره پیش از فروش و پیش قرارداد را در یک شرکت نرم افزاری در سوییس دارد ، معتقد  است تا 2020  تمام پروژه های جایگزینی کر بانکینگ  مبتنی برابر خواهند بود هر چند بانک های بزرگ مانند سیتی سیستم ابر خود را راه اندازی خواهند کرد. تمیز نخستین نرم افزار بانکی برای راه اندازی بانک در ابر است اما  توانسته با چند شرکت مالی کوچک که قوانین سبکی دارند همکاری کند.

 با این وجود عملیاتهای بانکداری مبتنی برابر بیشتری در راه هستند.

 بانک De Nederlandsche، قانونگذار بانکی هلند، استفاده از خدمات وب آمازون در  تمام وجوه عملیاتهای مالی هلند را تایید کرد. این امر پس از آن بود که تعدادی از شرکتها به دنبال دریافت اجزاه از قانونگذار بانکی کشور بودند تا بتوانند از ابرهای کامپیوتر بهره ببرند.گانینگ می گوید این امر بدان معناست که بانکهای هلندی می توانند  در هر نقطه ای از اروپا خدمات مبتنی برابر را انجام دهند. اکنون  بانکهای مرکزی دیگر تحت فشار هستند تا به شرکتهای مالی خود اجازه دهند از خدمات ابر استفاده کنند تا به این ترتیب بتوانند قدرت رقابت خود را حفظ کنند. نخستین بانکی که از سیستمها قدیمی به ابر گذر کرد، دهها میلیون دلار صرفه جویی کرد.

 گانینگ هنگام کار متوجه مقاومت دربرابر تغییر پایگاههای کر شده است بنابراین تعجب نمی شدکه پیش بینی سلنت در 2003 واقعی نشد.

http://www.forbes.com/

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  7  =  13