کاهش ارزش بازار سهام از ۱۵۰ به ۹۰ میلیارد دلار/ بورس حبابی نیست

رئیس سابق هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه ارزش بازار سهام از 150 میلیارد به 90 میلیارد دلار کاهش یافته و بازار باید کاهش ارزش خود را جبران کند، گفت: اعتقادی به حباب در بورس ندارم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،حیدر مستخدمین حسینی، دارای مدارک تحصیلی کارشناسی اقتصاد، گرایش بانکداری از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گرایش مدیریت صنایع از مرکز آموزش عالی صنایع، کارشناسی ارشد علوم اقتصادی از دانشگاه علامه طباطبایی و دکترای مدیریت است. وی در رزومه کاری‌اش دارای سوابقی همچون معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی، رئیس هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، رئیس هیات مدیره شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران، عضو شورای عالی بانک‌ها، عضو شورای پول و اعتبار و … است.

مستخدمین حسینی بر این باور است که رشد شاخصهای بورس فاقد حباب بوده و عمده دلیل آن نیز کاهش ارزش پول ملی است.

وی معتقد است که در شرایطی که ارز و طلا و… با کاهش قیمت روبرو شده  و روند نزولی دارد، گرایش به سمت بازار سرمایه در صورتی که قالب سبدی از سهام مختلف را داشته باشد، می تواند منافع قابل اطمینانی را نصیب فعالان بازار سرمایه به ویژه تازه واردان این بازار سازد.

او با تشریح شرایط فعلی بورس بر این باور است که با برنامه های دولت برای بازار سرمایه، بورس رونق بیشتری خواهد یافت.

دیگر دیدگاه‌های این مدیر سابق حوزه‌های بازار سرمایه و پولی و بانکی را در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بخوانید.

* عوامل درونی و بیرونی موثر در رشد شاخصها

* فضای خوش بینی در اقتصاد به رشد شاخصها در بورس می انجامد

 

فارس: تحلیل شما از رشد اخیر شاخصها چیست؟

مستخدمین حسینی: مسایلی که بر بورس و بازار سرمایه گذشته تحت تأثیر دو عامل است. یک عامل درونی است که ناشی از تصمیماتی است که دولت فعلی به بیان آنها اقدام و به اجرایی و مدیریت آنها در حوزه های اقتصادی می پردازد و عامل دوم که بیرونی است، ناشی از شوکهای سیاسی است. این موارد مانند لغو برخی تحریم از بانکها، اخبار مربوط حل مشکلات سوئیفت، لغو بیشتر تحریمها و… است. با اثرگذاری این موارد بر ساختار اجتماعی، سیاسی، اقتصادی کشور فضایی از خوش بینی در اقتصاد به وجود می آید که خود به رشد شاخصها در بازار سرمایه می انجامد.

در بازار سرمایه شاهد رونقی هستیم که این رونق به سمت افزایش شاخص باید با یک آسیب شناسی مورد بررسی قرار گیرند.

• رشد شاخص ناشی از کاهش ارز پول ملی، پدیده ای که در برخی بورسها هرگز رخ نمی دهد

• رشد شاخصهای فعلی بورس ایران ناشی از کاهش ارزش پول ملی

شاخص بورس تحت تأثیر عوامل مختلفی با افزایش روبرو می شود، نوع اول این افزایشها ناشی از تغییر در وضعیت تولید و دارایی بنگاه‌های پذیرفته شده در بورس و نیز افزایش تولید با کیفیت بالا صورت می گیرد. نوع دوم که کمتر رخ می دهد و ممکن است در برخی بورسها هرگز شکل نگیرد ولی در بورس ایران شاهد آن بودیم، بحث رشد شاخص ناشی از کاهش ارزش پول ملی است. در این شرایط بورس به سمتی می رود تا خود را بیابد و کاهش ارزش پول را جبران کند.

* رشد شاخصهای بورس تا رسیدن به ارزش واقعی

در چند ماه گذشته این شرایط در ایران پدید آمده است و کاهش ارزش پول ملی در بورس تجلی یافته است.

به اعتقاد من، افزایش شاخصهای کنونی در گروی این کاهش ارزش پول ملی است. پیش از این، ارزش بورس 150 میلیارد دلار بود که در حال حاضر این رقم به 90 میلیارد دلار می رسد. در صورتی که در ماه گذشته 80 میلیارد دلار و پیشتر از آن 70 میلیارد دلار و… بود.

فارس: افزایش شاخصها تا کجا ادامه خواهد یافت؟

مستخدمین حسینی: این افزایش تا جایی ادامه می یابد که ارزش بورس به قبل از کاهش ارزش پول ملی برسد. این روند تا جایی ادامه پیدا می کند که عملا بورس به حالت طبیعی خود برسد. اگر بناباشد تا 500 بانک و بنگاه اقتصادی تحت نظارت سازمان بورس مجددا شکل بگیرند نیاز به هزینه ای است که حدود 150 میلیارد دلار است. این رقم مبتنی بر دلار با ارزش فعلی آن است.

همانطور که همه کالاها و اجناس با افزایش قیمت به واسطه کاهش ارزش پول ملی روبرو می شوند، ارزش فیزیکی کارخانجات و.. نیز قاعدتا باید با افزایش روبرو شود.

* اعتقادی به حباب در بورس ندارم

 

بورس:  آیا در پی خوش بینی بازارها از جمله بازار سرمایه به لغو تحریمها و… و دلایلی که شما از آن یاد کردید، این رشد شاخصها در بورس را می توان مبتنی بر نظر برخی صاحبنظران حباب دانست؟

مستخدمین حسینی: من اعتقادی به حباب در بورس ندارم ، طرح حباب در بورس را صحیح نمی دانم. تا زمانی که بورس بتواند ارزش واقعی خود را باز یابد این روند شاخص ادامه می یابد. از مقطعی که نرخ دلار ثبات یابد و از آن پس بنگاه‌های اقتصادی اقدام به ارتقای کیفیت محصولات و میزان تولید و تجهیز منابع بانکی و… کرده و در نتیجه رشد شاخصها ابعاد واقعی به خود بگیرد.

* دوره زمانی رشد شاخصها

 

فارس: رشد شاخصها طی چه دوره زمانی به وقوع می پیوندد؟

مستخدمین حسینی: این مسأله بستگی به عامل برخورد دولت و عملکرد و برنامه های آن دارد. بر این اساس عامل اثرگذار روند تصمیم سازیها و تصمیم گیری‌هاست. هرچه این روند کند باشد ، رسیدن شاخصها به ارزش واقعی روند کندی خواهند داشت.

* برنامه های دولت برای رونق بورس

فارس: آیا همچنان می توان به رشد شاخصها امیدوار بود؟

مستخدمین حسینی: دولت برنامه هایی دارد مبتنی بر اینکه بازار سرمایه به تأمین مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اقدام کند و نیز بحث تأمین مالی پروژه های جدید مطرح است. همین برنامه ها و اخبار آن در افزایش شاخصها موثرند.

*تازه واردان بورس به سراغ صندوقها بروند

*منافع قابل اطمینان در سبدی از سهام مختلف

فارس: آیا توصیه ای به تازه واردان و افراد با پس اندازهای جزء برای حضور در بازار سرمایه دارید؟

مستخدمین حسینی: به این دسته از فعالان بازار سرمایه توصیه می کنم که به سراغ صندوقها بروند تا جمعی از سهام را دارا باشند تا در فراز و نشیبهای بورس این سهام همپوشانی داشته و ضرر کمتری را متوجه آنها سازد. در شرایطی که ارز و طلا و… با کاهش قیمت روبرو شده  و روند نزولی دارد، گرایش به سمت بازار سرمایه در صورتی که قالب سبدی از سهام مختلف را داشته باشد، می تواند منافع قابل اطمینانی را نصیب فعالان بازار سرمایه به ویژه تازه واردان این بازار سازد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  1  =