کریمی: سیف قصد تنش در بازار ارز را نداشت

مدیر کل مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه هدف رئیس کل بانک مرکزی از اینکه گفته است، نرخ دلار در کف قرار دارد، تنها جلوگیری از نوسان ارزی بوده،گفت: نوسانات نرخ ارز در این اتاق یک پنحم نوسانات نرخ ارز در شبکه صرافی‌ها بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از تسنیم صمد کریمی با حضور در میزگرد اقتصادی که با همکاری خبرگزاری تسنیم و اتاق بازرگانی ایران با موضوع " بررسی نوسانات اخیر ارزی " برگزار شده بود به عنوان نماینده بانک مرکزی به بیان آخرین سیاست‌ها و راهبردهای این بانک در حوزه مسائل ارزی پرداخت و در برابر انتقادات روزهای اخیر به سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه هم اکنون نرخ دلار (حدود 3 هزار تومان ) کف بازار است، اینطور دفاع کرد و گفت: هدف بانک مرکزی تقویت ارزش پول ملی و مدیریت نوسانات بازار ارز است. 

وی با بیان اینکه بانک‌های مرکزی در دنیا برای تعیین نرخ ارز از 4 الگو استفاده می‌کنند گفت: منظور از نرخ ارز در دنیا نرخ اسمی و واقعی است و با آنچه که آقای حاتمی اعلام می‌کند متفاوت است همچنین این 4 الگو در بانک‌های مرکزی دنیا با توجه به اهداف و سیاست‌های پولی هر کشور استفاده می‌شود که در ایران نیز عصاره آن در برنامه پنجم به آن اشاره شده است. 

مدیر کل مرکز مبادلات ارزی، با اشاره به 4 الگوی تعیین نرخ ارز در دنیا که شامل نظریه برابری قدرت، ترازحساب جاری برای صادرات، روش پولی و در نهایت روش پرتفوی است خاطر نشان کرد: تنها نباید به تورم، صادرات و واردات و رشد نقدینگی توجه داشت بلکه باید به جریان سرمایه نیز اهمیت داد. زیرا برای مثال در حال حاضر در بازار فارکس در کشورهای دیگر حدود 4 تریلیون دلار پول جابجا می شود. در کشورما نیز بانک مرکزی با توجه به سیاست‌‌های پولی سعی می‌کند هم الگویی برای قدرت برابری ، تراز حساب جاری و روش پولی را در نظر بگیرد و هم به جریان سرمایه و تاثیرات آن در بازارهای مختلف توجه کند.البته در ایران الگوی چهارم یعنی الگوی پرتفوی استفاده نمی‌شود.

 

* تشکیل اتاق مبادلات ارزی مبنای تحولات بازار ارز و بودجه

کریمی بیان کرد: در دهه 80 نرخ ارز یکسان سازی و بازار ثابت بود ولی از نیمه دوم سال 89 به دلیل تحریم‌ها که بر روی صادرات و همچنین مبادلات مالی و نقل و انتقالات پول تاثیر گذاشت شرایط تغییر و در نهایت از اواخر سال 90 نرخ یکسانی با قیمت 1226 تومان اعلام شد و تا 18 تیرماه سال 91 کلیه کالاهای مجاز وارداتی در آن دوره با این نرخ ثبت سفارش شد. 

وی ادامه داد : از زمانی که اولویت بندی واردات کالاها به دلیل تحریم مطرح شد از ابتدای نیمه دوم سال 91 مرکز مبادلات ارزی ایجاد و نرخ مبادله‌ای که نزدیک به نرخ صرافی‌ها بود تعیین شد که این کار مبنای تحولات بازار ارز و بودجه کشور شد.

مدیر کل مرکز مبادلات ارزی با تاکید بر اینکه نسبت به مسائل ارزی که در حال حاضر مطرح است، اختلاف نظر چندانی بین نظر افرادی که در این میزگرد حضور دارند وجود ندارد، گفت: در قانون برنامه پنجم به حفظ قدرت رقابت در تجارت خارجی نیز تاکید شده و باید آن را نیز در نظر بگیریم و تنها نباید تورم را مدنظر قرار داد. همچنین آقای پرویزیان در مورد این چهار الگویی که بنده مطرح کردم واکنش نشان داد و گفت، برخی از این الگوها در هر کشوری قابل استفاده نیست اما باید بگویم این 4 الگو برای همه سیستم‌های بازاری کشورها تهیه شده و در حال اجرا است .

کریمی با اشاره به اینکه در دهه 80 تراز تجاری کشور بسیار مثبت بود و نقدینگی بانک مرکزی نیز بیش از رقم فعلی بود و این یعنی قدرت بالای بانک مرکزی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای ارز دو نرخ وجود دارد که براساس آن بودجه و تامین مالی انجام می‌شود که یکی از این نرخ‌ها در اتاق مبادلات ارزی و دیگری در شبکه صرافی‌های مجاز تهیه می‌شود و این دو نرخ با یکدیگر متفاوت هستند که البته این اختلاف بین دو نرخ ارز باید در حد معقولی وجود داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه ساختار قیمت گذاری این دو نرخ با یکدیگر متفاوت است اظهار داشت: نکته اصلی این است که با راه اندازی اتاق مبادلات ارزی عمده تقاضاها به سمت این اتاق کشیده شده و درباره عرضه نیز در حال حاضر براساس بودجه سال جاری باید کل درآمدهای ارزی از طریق این اتاق مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل مرکز مبادلات ارزی در مورد قیمت فعلی ارز و چگونگی تعیین آن گفت: بانک مرکزی با توجه به اهداف پولی و استراتژی که دارد اگر رئیس کل آن اعلام کرده است که نرخ ارز در حدود 3 هزار تومان کف بازار است قصد ایجاد نوسان در بازار  نداشته است و باید بگویم نرخ ارز و تعیین آن از اهداف سیاست‌ های پولی بانک مرکزی است.اما سوال اینجاست که در آینده با توجه به روند نرخ ارز وضعیت و نوسان آن باید چه شیبی داشته باشد و براساس مجموعه متغیرهای اقتصادی و غیراقتصادی چگونه باید عمل شود که باید بگویم اتاق مبادلات ارزی عمده تقاضاها را پوشش می‌دهد و صرافی‌ ها نیز تقاضاهایی که مرکز مبادلات نمی‌توانند آنها را پاسخ دهد تامین می‌کند.بنابراین نرخ 3 هزار تومان برای ارز نرخی است که در شبکه صرافی مبادله می‌شود .

* نوسان ارزی اتاق مبادلات یک پنجم نرخ صرافی‌ها است

کریمی با بیان اینکه در یک سالی که از راه اندازی اتاق مبادلات ارزی می‌گذرد نوسانات ارز در این اتاق یک پنجم نوساناتی بوده که در صرافی‌ها رخ داده است خاطر نشان کرد: عوامل غیراقتصادی که ناشی از عوامل محیطی است در حال حاضر سیگنال های مثبتی را بر روی بازار نشان می‌دهد و به نوعی در کنار آن  به شکل درون‌زا شاهد مدیریت تورم هستیم که متاثر از این شرایط انتظارات فروکش کرده و تقاضاهای سفته بازی کاهش پیدا کرده است که در نهایت این عوامل تاثیرات مثبتی در بخش واقعی و مالی کشور می‌گذارد. 

وی با بیان اینکه نباید این سیگنالهای مثبت که هنوز محقق نشده ما را از راه اصلی خود گمراه کند و باید ابتدا ببینیم چه تاثیراتی خواهد گذاشت گفت: باید ببینیم تاثیر شرایطی که در حال حاضروجود دارد بر روی رشد نقدینگی ، تورم ، رشد اقتصادی ، تراز تجاری و سایر شاخص‌های اقتصادی چگونه خواهد بود و هرچند کشور وارد مسیر جدیدی شده و تورم مدیریت شده است اما تاثیر آن در آینده مشخص خواهد شد و ثبات ارز را شاهد خواهیم بود.

مدیر کل مرکز مبادلات ارزی با اشاره به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز تاکید کرد: آقای سیف هیچ وقت به دنبال ایجاد نوسان در بازار نبوده و براساس نظام ارزی شناور مدیریت شده معتقد است در دامنه محدود، نرخ ارز را کنترل کند تا سیگنال‌های مثبتی را به فعالان اقتصادی بدهد و در نهایت بتواند برای آینده خود برنامه‌ریزی کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  40