دوره مقدماتی مجموعه دوره های بانکداری جامع برگزار شد/بانکداری جامع یک راهبرد است

به همت پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و پژوهشکده پولی وبانکی

دوره مقدماتی مجموعه دوره های بانکداری جامع که به همت پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و با همکاری و حمایت پژوهشکده پولی و بانکی در قالب مدرسه تابستانه بانکداری الکترونیک در دست اجر است روز پنجشنبه با حضور قابل توجه مدیران و کارشناسان بانکها و موسسات مالی و شرکتهای حوزه بانکداری الکترونیک در محل پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دکتر نیما امیرشکاری دبیر علمی مجموعه دوره های آموزش بانکداری جامع ضمن ارائه کلیاتی از چگونگی روند و اهداف برگزاری این دوره ها گفت: تلاش هیات علمی این بوده که بتوانند بسته آموزش خوبی در حوزه بانکداری جامع تهیه کنند به طوری که علاوه بر ایجاد تعریف مشترک از بانکداری جامع این امکان فراهم شود تا شرکت کنندگان در پایان این دوره ها بتوانند بر اساس راهبردهای بانک و شرکت  از ظرفیت های بانکداری جامع استفاده کنند.

وی سپس در تشریح کلیات و مختصات بانکداری جامع گفت: مسیر بانکداری همسو با مسیر صنعت و فناوری  از تولید انفرادی به تولید انبوه و  سپس به شخصی سازی انبوه توسعه یافته است گفت : در زمانی که راهبرد بنگاه ها تولید بود طبعا تولید انبوه محصول در دستور کار بانکها قرار داشت اما با افزایش عرضه و کاهش تقاضا راهبردهای فروش در دستور کار قرار گرفت و رشته های کسب و کار محور توسعه یافتند. بعد از این دوره راهبرد مالی رفتاری در دستور کار قرار گرفت چرا که بانکها با بن بست فروش مواجه شدند در نتیجه عصر دانش مالی و توسعه رشته های مالی بوجود آمد.

وی با بیان اینکه در سال 2000 بانکها از محصول محوری به سمت مشتری محوری روی آوردند در چنین زمانی است که بحث بانکداری جامع مفهوم پیدا کرد و به عنوان یک الگو  قوام یافت.

وی افزود: از نگاه شرکت ای بی ام در این الگو موسسات مالی اجرای چهار گام را در دستور کار قرار دادند: گام اول ایجاد سازمان مشتری ، گام  دوم افزایش انعطاف پذیری و سادگی عملیات ،گام سوم مدیریت نوع آوری ها و مدیریت هزینه ها و گام چهارم مدیریت بهینه ریسکهای داخلی و خارجی

وی با اشاره به بحرانهای 2008 و 2009 ،گفت: از پسامدهای این بحران شفاسازی قوانین و امنیت، بازنگری ساختار سازمانی به سوی سازمان سرویس محور ، سرمایه گذاری بیشتر در بخش ای تی و شخصی سازی محصولات، تمرکز بر نیاز مشتری و مدیریت ریسک را می توان برشمرد.

وی افزود: بانکداری جامع به ارائه مجموعه وسیعی از خدمات مالی و سرمایه گذاری به مشتریان اطلاق می شود . همچنین بانکداری جامع نوعی از بانکداری نیست بلکه یک راهبرد با تکیه بر بازاریابی و مشتری محوری است که بر تفکیک و گروه بندی مشتریان تکید دارد.

وی با تشریح هرم سازمانی بانکهایی که الگوی بانکداری جامع را اجرایی کردند، گفت : در این بانکها بانکداری جامع یک راهبرد است و نه ماموریت یا چشم انداز

وی افزود: در راهبرد بانکداری جامع در بخش مشتری مقوله های گروه بندی، تمرکز بر نیاز مشتری و تقویت روابط با مشتریان مورد توجه قرار میگیرد.
در بخش ساختار سازمانی یاختار سرویس گرا، بیهنه سازی فرایندها، ارتقای کیفی منابع انسانی و ایجاد نظام انگیزشی در دستور کار قرار میگیرد و در بخش فناوری معماری سرویس گرا، تنوع خدمات و کانالها ، شخصی سازی محصولات . ارتقای زیرساخت های فنی به عنوان اولیت در دستور کار بانک قرار می گیرد.

وی با بیان این که در بانکداری جامع مشتری محور همه تغییر و تحولات است گفت: در الگوهای بانکداری سنتی مشتری در مرکز نبود و تولید انبوه محصولات در مرکز توجه قرار داشت.

در روزهای آینده این مبحث به صورت مبسوط منتشر خواهد شد.

 

مطابعات موردی تجربیات بانکداری جامع در جهان

در بخش مطابعات موردی تجربیات بانکداری جامع در جهان و مطالعه بسترهای فرهنگی نیز مهندس مهدی سمواتی کارشناس عالی بانکداری اختصاصی و احسان باقری کارشناس عالی بانکداری شرکتی  به ارائه مطالب خود پرداختند که در بزودی به صورت مبوسوط از طریق  این رسانه منتشر خواهد شد.

مدل داده ای بانکداری جامع (Universal Data Model)

مهندس احمد احمدی عضو هیات مدیره شرکت اسوه ایران نیز در بخش مدل داده ای بانکداری جامع (Universal Data Model)
موارد زیر را تشریح کرد: مرور اجمالی بر مفهوم مدل های داده ای مرجع
معرفی مدل های داده ای مرجع  سیستم های مالی  –  بانکی
دلایل استفاده از مدل های داده ای جامع سیستم های مالی
بررسی  اجزاء  یک مدل نمونه
بررسی  کامل یک مدل نمونه  از دیدگاه  بانکداری جامع
بررسی دیدگاه  محصول گرایی در مقابل کارکرد گرایی
بررسی دیدگاه  محصول سپرده در مقابل دیدگاه  انواع سپرده ها

این سرفصلها به زودی به صورت مبسوط منتشر خواهد شد.

بنار این گزارش دوره های عمومی و پیشرفته مجموعه دوره های اموزش بانکداری جامع در روزهای 18 و 28 مهر ماه برگزار می شود. علاقه مندان جهت شرکت در این دوره ها می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به درگاه اینترنتی http://ws.ebinews.com/ مراجعه یا شماره تلفن 88647789 تماس حاصل فرمایند

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  34  =  41