یک گونه جدید مارمولک برای اولین بار در استان قم ثبت شد

یک گونه جدید مارمولک برای اولین بار توسط یکی از پژوهشگران خزنده شناسی استان قم در بیابان‌های اطراف شهر قم مشاهده و ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا، یک گونه جدید مارمولک توسط یکی از پژوهشگران خزنده شناسی کشور برای اولین بار در بیابان‌های اطراف شهر قم ثبت و رکورد بین المللی شد.

 

بر اساس این گزارش، این مارمولک که با نام لاتین Latifi Dwarf Gecko و نام علمیMicro gecko latifi شناخته می شود، پاییزسال گذشته در قم مشاهده و نمونه‌های آن پس از جمع آوری توسط اساتید و کارشناسان خزنده شناس کشور به تایید رسید.

 

پس از انجام مراحل اولیه، مشخصات و موقعیت جغرافیایی این گونه مارمولک برای ثبت بین‌المللی، در قالب یک مقاله علمی برای موسسهHerpetological review آمریکا ارسال و پس از بررسی توسط کارشناسان این موسسه خزنده شناسی تایید و منتشر شد.

 

با ثبت این رکورد، یک گونه به تعداد خزندگان استان قم افزوده شده و از این پس این منطقه نیز به عنوان محدوده پراکنش اینگونه مارمولک بسیار زیبا و منحصر به فرد شناخته می شود.

 

گفتنی است این گونه مارمولک از انواع گونه‌های تخم گذار و بوم زاد ایران بوده و اندازه پوزه تا مخرج آن 26 میلیمتر و طول دم آن 24 میلیمتر می باشد و عموما در مناطق بیابانی، ارتفاعات کوهستانی، کوهپایه‌ها یا دامنه‌ها، دشت‌های سنگلاخی و حاشیه کوه‌ها زندگی می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  72  =  81