بانک مرکزی آلمان: مازاد حساب جاری آلمان مضر نیست

یکی از مقامات رسمی ارشد بانک مرکزی آلمان روز جمعه اعلام کرد مازاد حساب جاری آلمان که به تازگی به موضوع تنش زا بین این کشور با همسایگان اروپایی اش تبدیل شده است نه تنها برای اقتصاد مضر نیست بلکهمفید هم هست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از خبرگزاری فرانسه از فرانکفورت، آندریاس دومبرت یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی آلمان گفت:« آلمان به سبب مازاد حساب جاری نسبتا بالایی که دارد با انتقادهایی مواجه شده است. با این حال تراز حساب جاری در آلمان نتیجه سیاست های متمایز دولت یا حتی برنامه ریزی اقتصادی مرکزی نیست. این امر
نتیجه فرآیند مبتنی بر بازار و انعکاسی از تصمیمات سرمایه گذاری و پس انداز میلیون ها فعال در بازار است.»
وی ادامه داد این مازاد بازتابی از علل ساختاری است.
دومبرت گفت:« مازاد حساب جاری به کشورهایی نظیر آلمان کمک می کند تا فشارهای ناشی از توسعه جمعیت را در خود حل کند. از این رو مازاد حساب جاری نه تنها یک زیان اقتصادی نیست بلکه یک موهبت اقتصادی است.»
همسایگان آلمان از این کشور به شدت به سبب مازاد حساب جاری فزاینده اش انتقاد دارند و منتقدان مدعی هستند این امر روند بهبود اقتصادی همسایگان بحران زده آلمان را متوقف می کند.
وزارت خزانه داری آمریکا ماه گذشته ضمن انتقاد از آلمان گفت این کشور باید مازاد حساب جاری خود را به منظور تقویت تقاضا و کمک به منطقه یورو برای خروج از تورم منفی مهار کند.
منتقدان می گویند آلمان باید تقاضای داخلی خود را تقویت کند و به جای تکیه بیشتر بر صادرات به منظور کسب رشد اقتصادی، به شرکای اروپایی خود کمک کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  +    =  90