حاشیه‌نگاری لحظه اعلام توافق ۱+۵ و ایران

ایران و 1+5 بامداد روز یکشنبه (سوم آذر) به وقت محلی پس از پنج روز مذاکره با حضور در مقر سازمان ملل از توافق بر روی تفاهم‌نامه‌ای مشترک به عنوان «برنامه اقدام مشترک» خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا (حاشیه‌نگاری خبرنگار ایسنا از لحظه اعلام توافق 1+5 و ایران)وزیران خارجه ایران و 1+5 به همراه کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از آنکه در ساعت 3:30 بامداد روز یکشنبه به وقت ژنو، مذاکرات خود را با رسیدن به توافق بر روی تفاهم‌نامه‌ای مشترک به پایان رساندند، از محل مذاکرات در هتل اینترکنتیننتال ژنو راهی مقر سازمان ملل شدند.

حرکت سریع هیات‌های مذاکره‌کننده به سمت مقر سازمان ملل باعث شد که خبرنگاران و عموما رسانه‌های تصویری از هیات‌ها عقب بمانند. از این رو هیات‌های مذاکره‌کننده پشت میز مذاکرات برای دقایقی منتظر رسیدن دوربین‌های تصویربرداری و عکاسان ماندند.

وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگویی به این نکته اشاره و خاطرنشان کرد: یک ربع ساعت معطل شدیم تا مقامات امنیتی سازمان ملل اجازه دهند خبرنگاران به جلسه بیایند و وزرا حدود یک ربع منتظر بودند تا خبرنگاران بتوانند از چک‌های مختلف امنیتی سازمان ملل در ساعت سه و نیم صبح عبور کنند.

در سالنی که برای حضور هیات‌های مذاکره‌کننده در نظر گرفته شده بود، پرچم‌های ایران و کشورهای 1+5 به همراه اتحادیه اروپا در کنار یکدیگر قرار داده شده بود. پرچم ایران در بین پرچم‌های دیگر قرار داشت. همچنین در این سالن فرشی بزرگ که گفته می‌شود هدیه ایران به سازمان ملل بوده است قرار داشت.

وزیران خارجه هفت کشور به همراه کاترین اشتون به ترتیب وارد سالن مذکور شدند در حالیکه هیات‌های مذاکره‌کننده 1+5 و ایران نیز در سالن حضور داشتند.

پس از آن کاترین اشتون با تشکر از چند روز مذاکره سخت و فشرده و نیز حضور وزیران خارجه 1+5 به قرائت بیانیه مشترکی که بیان‌کننده تفاهم‌نامه میان ایران و 1+5 بود، پرداخت.

پس از پایان قرائت بیانیه، حاضران، وزیران خارجه و دستاورد مذاکرات ژنو که پس از 3 ماه و 4 دور مذاکره به دست آمد را تشویق کردند.

وزیران خارجه و کاترین اشتون سپس با یکدیگر دست دادند و چهره‌های وزیران حاکی از رضایت آنها از توافق به دست آمده بود.

پس از مصافحه تک به تک وزیران خارجه با یکدیگر، محمدجواد ظریف از هیات مذاکره‌کننده ایران خواست تا در سالن مذکور عکس یادگاری بیندازند.

کاترین اشتون نیز در این میان با تلفن همراهش در پی عکس انداختن از هیات مذاکره‌کننده ایران بود که به دعوت عباس عراقچی به جمع هیات ایرانی پیوست و با آنها نیز عکس یادگاری گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان قبل از گرفتن عکس یادگاری با اعضای تیم مذاکره کننده ایران، از تصویربرداران و عکاسان ایرانی حاضر در این محل تشکر کرد.

پس از آن هیات مذاکره‌کننده ایران و نیز هیات‌های دیگر سالن مقر سازمان ملل را به سمت مرکز رسانه سازمان ملل و حضور در کنفرانس‌های خبری جداگانه ترک کردند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  21