راست و دروغ هایی درباره روغن زیتون

روغن زیتون یکی از چربی های اساسی در آشپزی مناطق مدیترانه ای است که از سالیان خیلی دور تا به امروز طرفداران خاص خودش را دارد. با توجه به شناخت خواص آن‌ توصیه می شود به جای روغن های نباتی در برنامه غذایی گنجانده شود. اما باورهای اشتباهی نیز در باره روغن زیتون رواج یافته است که شناخت دقیق تر راجع به تاثیرات آن را می طلبد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از قدس آنلاین؛ روغن زیتون بهترین روغن حاوی اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 نیست. به عنوان مثال 15 میلی لیتر روغن زیتون تنها 1/0 گرم امگا 3 دارد در حالی که 2 میلی لیتر روغن کتان 3/1 گرم امگا3 دارد. گرچه این مقدار امگا 3 روغن زیتون چندان قابل توجه نیست اما دلیلی نمی شود که آن را از برنامه غذایی حذف کرد زیرا کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، تنظیم فشار خون، پیشگیری از بعضی بیماری ها و بهبود عملکرد کلیه ها از جمله بهترین تاثیرات آن است. برای بهره مندی از فواید امگا 3 می توان روغن های شاهدانه و کدو حلوایی را در برنامه غذایی گنجاند.
چربی کمتر روغن زیتون نسبت به دیگر روغن ها
بر خلاف تصور همه، چربی موجود در روغن زیتون کمتر از روغن های کلزا، کتان و هسته انگور نیست. همه روغن ها حدود99% چربی دارند و روغن زیتون هم از این قاعده مستثنی نیست. با این حال حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع تک است که برای بدن مفید بوده و موجب تعادل میان چربی های اشباع و غیر اشباع می شود. در واقع، هر 14 گرم روغن زیتون 1/10 گرم اسید چرب غیر اشباع تک دارد. عبارت" سبک"‌ که روی بعضی بطری های روغن ذکر شده است ترکیبات آن را تغییر نمی دهد بلکه تنها به رنگ و طعم آن مربوط می شود.
کیفیت بهتر روغن خالص
روغن های خالص طی فرآیند تهیه تنها روند فیزیکی را طی کرده و پس از شستشو و‌ صاف کردن تولیدشده و تغییری نمی یابند. کیفیت روغن زیتون اصولا با توجه به مقدار اسیدیته آن برآورد می شود. هر چه این شاخص پایین تر باشد، روغن کیفیت بهتری دارد و طعم بهتری خواهد داشت. با توجه به تحقیقات مقدار اسیدیته نباید از 8/0% بیشتر باشد.
خواص آنتی اکسیدانی
آنتی اکسیدان ها و از بین آنها ترکیبات فنولیک جز اصلی ترین مواد روغن زیتون هستند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم روغن زیتون می تواند استرس اکسایشی و آسیب های مربوط به رادیکال های آزاد را کاهش دهد. همچنین نقش پیشگیرانه در ابتلا به بسیاری بیماری ها به خصوص سرطان ها دارد. روغن زیتون همچنین حاوی ویتامین E ؛ عامل مهم آنتی اکسیدانی است. این ویتامین با تاثیر بر گلبول های قرمز و سفید تاثیر حفاظتی مضاعفی بر سیستم ایمنی دارد.
کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی
مطالعات بسیاری از ارتباط بین تغذیه و بیماری های قلبی عروقی به عنوان یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در دنیای امروز حکایت دارد. روغن زیتون با تاثیر بر پلاکت ها مانع از ایجاد پلاکت های سرشار از کلسترول در دیواره رگ ها و در نتیجه اشکال در جریان خون می ش.د. تغذیه سرشار از روغن زیتون انعقاد خون بیش از حد را نیز کاهش می دهد. از همین رو تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در کشورهای حاشیه اطراف دریای مدیترانه که از این روغن در برنامه غذایی استفاده می کنند کمتر است.
منبع:www.passportsante.f

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

49  −    =  41