یک بام و دو هوای مسکن در ۵ ماهه دولت یازدهم

از روزی که دولت یازدهم سکاندار دولت شد، صحبت‌های مختلفی مبنی بر کاهش قیمت مسکن در بازار به گوش رسید و حتی بعد از جلسه رای‌گیری وزرا نیز و اعلام طرح‌های مختلف وزارت مسکن امیدها برای رونق بازار مسکن به سمت و سویی رفت که مسوولان دولتی و خصوصی بارها اعلام کردند که بازار مسکن روزگار خوشی را پیش رو دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از اعتماد، بر این اساس در گزارش‌های مختلفی که از این خصوص به گوش رسید حکایت از کاهش قیمت در این بازاری داشت که سال‌های متمادی است روی آرامش به خود ندیده است. این همان دلیلی شد که بالاخره مسوولانی که تا دیروز حرف از افزایش قیمت می‌زدند با حضور در رسانه‌ها حرف از کاهش قیمت‌ها و ثبات قیمتی مسکن تا پایان سال 92 زدند.

در این زمینه اظهارات مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه املاک کشور نیز بی‌سبب نبود. وی که تا پیش از این همواره از روال افزایشی سخن گفته بود در طی چند ماه ابتدای دولت یازدهم بارها از روال کاهشی قیمت‌ها سخن گفت ابتدا از رکود و کاهش قیمت در اجاره‌بها و کمی بعد این روال را به بازار خرید و فروش مسکن نیز کشاند و رسما اعلام کرد که مسکن تا پایان سال کاهش یافته و به ثبات می‌رسد.

وی که در مرداد ماه ترکیدن حباب مسکن را منوط به انتخاب وزیر مسکن و شهرسازی می‌دانست در آن زمان اعلام کرده بود که حباب 13 درصدی قیمت مسکن رو به کاهش و از بین رفتن است و البته این حباب وابسته به انتخاب وزیر راه و شهرسازی است و تا زمان انتخاب وزیر راه و شهرسازی و اعلام برنامه‌های جدید این بخش، بازار راکد است.

این روال و اظهارات موجب شد تا روال آرامشی بازار مسکن که از دهه دوم مرداد ماه شروع شده بود با کاهش 4 درصدی قیمت مسکن در نخستین روزهای شهریور ماه نسبت به سال گذشته موج جدیدی از اظهارات و اظهارنظرهای رسانه‌یی مبنی بر کاهش قیمت مسکن آغازی دوباره یابد.

در این وانفسا کارشناسان و مسوولان مسکنی مختلف بارها اعلام کردند که بنا به برنامه‌های وزارتخانه مسکن ارزان‌تر خواهد شد. در همان زمان یعنی 12 شهریور ماه مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک به عنوان مرجعی قابل وثوق رسما اعلام کرد که قیمت مسکن دو ماه دیگر واقعی می‌شود. وی در آن زمان گفت: با روند کاهشی قیمت مسکن و رکود در بازار تا دو ماه دیگر حباب قیمت مسکن از بین می‌رود. از 20 درصد حباب قیمتی ایجاد شده مبنی بر افزایش قیمت مسکن در سال گذشته 9 درصد از این حباب شکسته شده است. کاهش 9 درصدی حباب قیمت مسکن به دلیل رکود موجود در بازار امسال است. افزایش قیمت‌ مسکن از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد و از بهار امسال با کاهش سه، پنج و 9 درصدی همراه بود.

البته این اظهارات تنها از سوی وی عنوان نشد و کمی بعدتر علیرضا قهاری، عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیز عنوان کرد که مسکن به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود تا بار دیگر چشم‌انتظاران خانه‌دار شدن به امید کاهش قیمت‌ها منتظر پایان سال باشند که البته ادامه روند کاهشی قیمت مسکن نیز خود این امید را پر‌رنگ‌تر کرد.

هرچند که تا آن زمان وزیر مسکن که خود سابقه طولایی در موضوعات مسکنی دارد اظهارنظر خاصی در مورد قیمت مسکن نکرده بود و تنها بارها اعلام کرده بود که موافق مسکن مهر نیست موجب شد تا خلسه‌‌یی همچنان در بازار مسکن درباره قیمت باقی بماند تا این که همزمان با اظهارنظر وزیر مسکن درباره قیمت خانه رییس کانون انبوه‌سازان اعلام کرد که برای کنترل قیمت باید میزان تقاضا را کنترل کرد. همان زمان عباس آخوندی رسما اعلام کرد که هنوزبازار مسکن را بررسی نکرده ام (27. شهریور ماه 92/ خبرگزاری ایسنا).

هر چند که این اظهارنظر وزیر مسکن این شبهه را به وجود آورد که ممکن است در آینده باز هم شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم اما اعلام برنامه‌هایی برای افزایش میزان تسهیلات مسکن موجب شد تا نور امید ایجاد شده برای متقاضیان مسکن همچنان روشن بماند.

البته روال سکوت وزیر چندی به طول نینجامید تا اینکه وی در هفته ابتدای مهر ماه اعلام کرد که ادامه روال کاهشی قیمت به تقاضا بستگی دارد این سخن وزیر هرچند آینده روشنی را به متقاضیان نشان نداد اما تکذیب پرداخت تسهیلات چند برابری در مقابل ودیعه که از سوی وزیر اعلام و از سوی مشاور وی رد شده بود موجب شد بازار مسکن کمی تغییر را شاهد باشد.

ولی تنها دو روز بعد از این اعلام نظر وزیر، اتحادیه املاک وارد ماجرا شد و رسما اعلام کرد که قیمت‌ها به کف رسیده و در حال حاضر بهترین زمان برای خرید خانه است و بعد از اطلاعیه اتحادیه، قلی خسروی نیز طی مصاحبه‌یی از کاهش مجدد قیمت مسکن خبر داد و گفت: حباب باقی‌مانده در بازار مسکن تا یکی – دو ماه آینده به صفر می‌رسد. پس از کاهش 9 درصدی حباب قیمت مسکن، حال با کاهش 15 درصدی حباب قیمت‌ها مواجه هستیم. تا یکی – دو ماه آینده حباب مسکن به صفر می‌رسد و این دو سه درصد باقی‌مانده نیز به زودی از بین می‌رود. (14 مهرماه 92/ ایسنا)

این روال ادامه یافت و همچنان قیمت مسکن روال کاهشی خود را با حرکت لاک پشتی خود ادامه می‌داد تا اینکه مجددا مرد همیشه در صحنه بازار مسکن یعنی قلی خسروی در 22 مهر ماه مجددا اعلام کرد: قیمت خانه واقعی شدو بازار مسکن رونق گرفت. قیمت‌ها در بازار مسکن رو به کاهش است و تا شب عید روند آرامی پیش‌بینی می‌شود. حباب قیمت مسکن از بین رفته و در حال حاضر قیمت‌ها به کف بازار نزدیک شده است. براساس آمار ثبت شده در اتحادیه مشاوران املاک از ابتدای پاییز خرید و فروش‌ها با رونق بیشتری همراه بوده است. وی همچنین نیمه دوم امسال را برای بازار مسکن پررونق‌تر دانسته و معتقد است: با زنگ مدارس وضعیت بازار مسکن نیز به سمت رونق رفته است.

این سخنان همزمان با اعلام کاهش 40 درصدی قیمت مسکن در بازار امیدواری بیشتری به کاهش بیشتر در ماه‌های پایانی سال را زنده کرد تا اینکه بعد از اظهارنظرهای مختلف مسوولان دولتی درباره مسکن مهر و طرح‌های دولت برای مسکن مجددا از 16 آذر ماه بازار مسکن شاهد ثبات در قیمت شد.

در این زمان مصطفی قلی‌خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور همزمان با توافقات ژنو و ثبات در بازار مسکن مجددا اعلام کرد: تا پایان سال قیمت مسکن در سراسر کشور ثابت می‌ماند اما با ورود به سال جدید به تدریج بازار مسکن از رکود فعلی خارج می‌شود. موافقت‌های اخیر در ژنو بر اقتصاد کشور و رکودی که در بازار مسکن حاکم است تاثیرگذار خواهد بود. موفقیت هسته‌یی در نوسانات طلا، دلار و رکودی که در بازار مسکن حاکم است تاثیرگذاراست و امیدوارم سال آینده با شکوفایی اقتصادی روبه‌رو شویم.

این نخستین اظهارات رییس اتحادیه کشوری املاک بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم بود و نشان داد و موجب شد تا بازار مسکن مجددا شاهد افزایش قیمت باشد، امری که به نظر می‌رسد بیشتر از اینکه اقتصادی باشد روانی است. بنا به گفته کارشناسان و فعالان بازار اظهارنظرهای افراد دولتی و مسوول تاثیر مستقیمی در بازار مسکن دارد چرا که بازار مسکن بیشتر از اینکه روال اقتصادی را در پیش گرفته باشد بر اساس اظهارنظر فعالان آن تغییر می‌کند و تا زمانی که مسوولان از تداوم روال کاهشی قیمت خبر می‌دهند برای انتفاع بیشتر به سمت خرید خانه پیش نمی‌روند ولی زمانی که یکی از مسوولان از افزایش قیمت خبر می‌دهند بازار ناگهان متحول شده و جنب و جوشی را شاهد هستیم.

به این ترتیب به نظر می‌رسد بعد از 5 ماه باید از این پس و بر عکس روالی که تاکنون پیش‌بینی شده بود شاهد افزایش مجدد قیمت خانه باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. باجلان می گوید

    با سلام بر اساس آمارموجود حدود 11 میلیون جوان مجرد آماده ازدواج در کشور داریم که اگر تصمیم بگیرند ازدواج کنند 5/5 میلیون مسکن خالی نیاز خواهیم داشت که در حال حاضر متاسفانه در کشور حتی یک میلیون آن هم وجود ندارد لطفا مسئولین به فکر باشند وگر نه دچار بحران مسکن و به تبع آن جهش شدید قیمت مسکن خواهیم بود( یا حق)

ارسال یک پاسخ

  −  3  =  2