خانم‌های زیبا بیشتر ام‌اس می‌گیرند؟

اگر تخریب سلول‌های عصبی در بخش حرکتی دست و پا صورت بگیرد فرد مبتلا به ام‌اس ضعف در دست و پا و اختلال‌ حرکتی را تجربه می‌کند. علاوه بر این تخریب‌ سلول‌های عصبی می‌تواندسبب مشکلات حسی، اشکالات ادراری و حتی اختلال در تکلم نیزبشود.»

مجله سیب سبز: تاری دید، بی‌حسی حرکتی، کرختی بدن، ضعف دست و پا،تکرر ادرار و  اختلال در عملکرد اندام‌ها از جمله شایع‌ترین و بارزترین نشانه‌های ابتلا به بیماری ام.اس است؛ بیماری‌ که امروز بیش از 70 هزار نفر در کشور را به خود مبتلا کرده است. این بیماری که بیشتر در میان زنان جوان دیده می‌شود از جمله بیماری‌های خودایمنی محسوب می‌شود که هنوز درمانی قطعی و ریشه‌ای برای آن در جهان کشف نشده است.

با این وجود شیوه‌های درمانی متنوعی نظیر دارودرمانی برای کنترل این بیماری وجود دارد که خوشبختانه این روزها با تدابیر مسئولان بهداشت و درمان کشور و پیگیری انجمن ام.اس ایران، دسترسی و تهیه داروها برای بیماران مبتلا به ام‌اس ساده‌تر و آسان‌تر شده و دیگر بیماران مجبور نیستند برای تهیه یک داروی خوراکی مبلغی حدود 10 میلیون تومان هزینه کنند. آنچه پیش روی شماست دیدگاه‌های برخی متخصصان و پزشکان است که علاوه بر درمان بیماران مبتلا به ام.اس به صورت روزانه با بخش زیادی از بیماران در انجمن ام.اس ایران ملاقات می‌کنند و پای درد‌دل‌ها و صحبت‌های آنها می‌نشینند.

حمله بدن به خودش

دکتر شکوفه علایی، متخصص بیماری‌مغز و اعصاب بیماری‌ ام‌.اس را در گروه بیماری‌های خودایمنی می‌خواند و می‌گوید:« در بیماری‌های خودایمنی سیستم ایمنی بدن علیه قسمت دیگری از بدن وارد فعالیت می‌شود که در مورد بیماری ام.اس سیستم ایمنی علیه سیستم عصبی فعالیت می‌کند و نتیجه آن تخریب قسمت‌هایی از سیستم عصبی در بدن است. در واقع در این بیماری دستگاه ایمنی بدن به جای آن که به عوامل بیگانه و بیماری‌زا حمله کند به دستگاه عصبی حمله کرده و با تخریب قسمت‌های مختلف این دستگاه که شامل مغز و نخاع می‌شود اختلالات مختلفی را برای فرد ایجاد می‌کند. به عنوان مثال اگر تخریب سیستم عصبی در ناحیه مربوط به بینایی روی دهد فرد مبتلا به ام اس با اختلال‌بینایی مواجهه می‌شود.
 

data-src=http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/9/13/225864_333.jpg

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄    =  9