شب انتظار در بازار طلا

دنیای اقتصاد- امروز در بازارهای جهانی، طلا در شرایطی شروع به کار می‌کند که بازارها تحت‌تاثیر نتایج تصمیمات جلسه دیشب «فدرال رزرو» قرار دارند. در هفته گذشته قیمت طلا در محدوده 1239 تا 1240 دلار در نوسان بوده است. انتظار می‌رود در صورتی که بانک مرکزی آمریکا تصمیم به کاهش «بسته‌های محرک پولی» خود گرفته باشد، قیمت طلا با کاهش‌های بیشتری در روزهای آینده روبه‌رو شود. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند اگر تصمیم این نهاد بر ادامه سیاست‌های انبساطی باشد، روزهای افزایشی برای طلای جهانی در پیش خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،طلای جهانی دیروز صبح کار خود را با کاهش قیمت شروع کرد و افت محدود قیمت انواع سکه در بازار داخل را موجب شد. سرمایه‌گذاران بازار طلا دیروز را در انتظار انتشار نتایج نشست سران فدرال رزرو سپری کردند. نتایج نشست بانک مرکزی آمریکا دیشب منتشر شد. عمده کارشناسان اتفاق‌نظر دارند که در صورت کاهش یا قطع محرک پولی قیمت طلا و برخی از دیگر کالا‌ها کاهش چشم‌گیری می‌یابد. بعضی از کارشناسان نیز مدعی بودند که اگر فدرال رزرو تصمیم به ادامه اجرای محرک پولی بگیرد، قیمت طلا به‌زودی از 1300 دلار فراتر می‌رود. قیمت دلار آمریکا که در شروع هفته، در واکنش به اخبار توقف مذاکرات افزایش یافته بود در طول هفته تغییرات اتفاق افتاده را جبران کرد و دوباره به زیر 2 هزار و 950 تومان بازگشت. در هفته قبل دلار در مقابل یورو تضعیف شده بود و این امر افزایش قیمت طلا را به دنبال داشت. این در حالی است که دلار آمریکا هفته‌ای که گذشت را با تقویت در مقابل یورو پشت سر گذاشت.
طلای جهانی

قیمت هر اونس طلای جهانی، در دومین روز نشست فدرال رزرو کاهش یافت. دیروز، چهارشنبه، طلای جهانی در حالی که هنوز نتایج نشست بانک مرکزی آمریکا اعلام نشده بود، کار خود را با 8 دلار افت قیمت شروع کرد. سرمایه‌گذاران بین‌المللی همچنان نگران تصمیمات گرفته شده در خصوص محرک پولی 85 میلیارد دلاری بودند. برخی از موسسات تحقیقاتی و تحلیلگران اقتصادی اظهار کردند که توقف محرک پولی آمریکا قیمت طلا را به کمتر از 1200 دلار می‌رساند. به اعتقاد آنها، متوقف شدن محرک پولی تنها قیمت طلا را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد، بلکه بازار سایر کالاها نیز به توقف محرک پولی واکنش منفی نشان خواهند داد. قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک چهارم ارزش خود را از دست داده است. علت اصلی این امر نگرانی‌ها در خصوص توقف محرک پولی فدرال رزرو آمریکا عنوان می‌شود. انتشار آمارهای مربوط به ثابت بودن نرخ تورم آمریکا طی ماه نوامبر گمانه‌زنی‌ها در خصوص متوقف شدن محرک پولی را افزایش داد. با این وجود عده‌ای نیز معتقد بودند که آمریکا اجرای محرک پولی را تا کاهش نرخ بیکاری به 5/6 درصد یا افزایش نرخ تورم به 2 درصد ادامه می‌دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  4