ساخت پایتختی جدید بجای بزرگراه دوطبقه

خواهش می کنم دیگر بزرگراهی را در این منطقه تهران و کرج دو طبقه نکنید و در عوض برای کاهش بار جمعیت و توزیع امکانات در کشور برنامه ریزی کنید و آن برنامه های کلان را اجرا کنید. بار جمعیتی در این محدوده باید به طور منطقی ابتدا افزایش نیابد و سپس اضافه بار جمعیت به شهر ها و نواحی دیگر کشور هدایت شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، خبرآنلاین -وبلاگ > زارع، مهدی – در این چند هفته ای که از آغاز به کار بزرگراه دو طبقه صدر می گذرد، حجم ترافیک طبقه اول و دوم در ساعات پر تردد بسیار بالاست. پیام های هشدار ترافیکی هم بر روی تابلو های دیجیتال نصب شده در جهت های مختلف بزرگراه در همین ساعتهای پر تردد به راننده ها پیغام می دهد که روی پل ترافیک سنگین است و این در حالی است که حتی وقتی از طبقه اول هم عبور می کنیم، ترافیک را سنگین می بینیم.

واقعیت آن است که احساسی دوگانه نسبت به بزرگراه طبقاتی صدر دارم. از سویی از به انجام رسیدن یک پروژه بزرگ در تهران و مشاهده کار مهندسان و کارکنان این پروژه خوشحال شدم و به آنها خسته نباشید می گویم. ولی از سوی دیگر مشاهده بزرگراهی تک پایه در شهری مانند تهران، افزایش تردد و جزابیت بیشتر ظاهری برای شهری که هم اکنون نیز سالانه حدود 150 هزار نفر به جمعیت آن اضافه می شود، و مردمی که هر سال بیشتر از کرج و شهر های اطراف – در استانهای تهران و البرز- هر روزه برای کار به تهران می آیند ، و یاد آوری خطر و ریسک زمینلرزه در این شهر مهم، این احساس منفی را به نگارنده می دهد که تهران همچنان در حال جذابتر شدن است و جمعیت و تراکم آن در تهران بیشتر و بیشتر می شود. در روز پنج شنبه 28 آذر در روزنامه اطلاعات به نقل از دکتر حناچی – معاون وزیر راه و شهرسازی- خواندم که با این روند رشد جمعیت ، جمعیت تهران به 16 میلیون نفر خواهد رسید. روز جمعه 29-9-92 نیز از وزیر راه و شهرسازی در سایت الف نقل قول شده بود که بزرگراه تهران-کرج دو طبقه خواهد شد.

حتی تصور این حجم بیشتر خودرو بین تهران و کرج سخت است، خودروهایی که هرچه ساخته می شوند به همین دو استان تهران و البرز بیشتر سرریز می شوند و هر چه بیشتر هوا را در این محدوده جغرافیایی آلوده تر خواهند کرد.

خواهش می کنم بزرگراه ها را دیگر دو طبقه نکنید! این همه ماشین در محدوده تهران و کرج همه ما را دارند خفه می کنند. ده سال دیگر را هم در نظر بگیرید و رشد جمعیت و مهاجرانی که با این دو طبقه کردن ها همچنان دارند می آیند به تهران و کرج و حومه آنها. باید طرحی دیگر در انداخت. این دو طبقه کردن های پی در پی جوابگو نخواهد بود

تازه همه اینها را بدون لحاظ کردن خطر و ریسک زلزله نوشتم.
خطر و ریسک زمینلرزه در این محدوده جدی است. در این پهنه در حدود هر دوست سال انتظار رخداد یک زمینلرزه با بزرگای بیش از 7 وجود دارد. هم اکنون در سال 1392 در دو استان تهران و البرز و بیشتر در محدوده شهر های تهران و کرج بزرگ حدود 16 میلیون نفر زندگی و تردد می کنند. این یعنی بیش از 20% جمعیت تهران در همین منطقه ساکن هستند! توجه کنید که هر نوع افزایش جمعیت در این محدوده اشتباه بزرگی برای همین نسل حاضر و نسلهای بعدی خواهد بود. افزایش جمعیت و افزایش خانه ها در این منطقه به معنی افزایش آسیب پذیری مردمانی است که اکنون و در آینده در این منطقه زندگی خواهند کرد.

بار دیگر درخواست خود را تکرار می کنم. خواهش می کنم دیگر بزرگراهی را در این منطقه تهران و کرج دو طبقه نکنید و در عوض برای کاهش بار جمعیت و توزیع امکانات در کشور برنامه ریزی کنید و آن برنامه های کلان را اجرا کنید. بار جمعیتی در این محدوده باید به طور منطقی ابتدا افزایش نیابد و سپس اضافه بار جمعیت به شهر ها و نواحی دیگر کشور هدایت شود.
از همین فرصت استفاده کنم و یادآوری کنم که ساخت پایتختی جدید برای ایران در ناحیه ای تا کنون مسکونی نبوده ولی خطر و ریسک کمتری دارد باید در دستور کار قرار گیرد. انتقال پایتخت نه به شهری موجود بلکه به محلی که به عنوان پایتخت باید احداث شود الزامی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  42  =  43