وداع زودهنگام «گذشته» فرهادی با اسکار ۲۰۱۴

حضور «گذشته» میان نامزدهای گلدن گلوب باعث شده بود بار دیگر بیم‌ها اندکی کاهش یابد و امیدها تاحدودی افزایش یابد اما از این اتفاق زمانی چندانی نگذشت و فرهادی با آخرین ساخته‌اش وداعی زودهنگام را با اسکار 2014 انجام داد. ساعتی پیش اما لیست 9 فیلم راه یافته به بخش غیرانگلسی زبان اسکار معرفی شدند که «گذشته» در میان آنها نبود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تابناک وقتی فیلم «گذشته» اصغر فرهادی رونمایی شد، سطح تمجیدها نسبت به این اثر قابل قیاس با «جدایی نادر از سیمین» کرد و همین امر امیدها را برای بردن یک جایزه دیگر توسط این کارگردان ایرانی افزایش داد و آن هنگام که کمپانی سونی پیکچرز با نامه نگاری به مسئولان ایران، تاکید کرد که این فیلم ظرفیت بردن اسکار را دارد، این امید دوچندان شد. فضا نیز چنین نشان می‌داد که سینمای ایران این فرصت را یافته که جزو معدود کشورهای قاره کهن باشد که صاحب دو جایزه اسکار شده است.

همان زمان پیتر بردشاو، منتقد سینمایی روزنامه گاردین از 5 ستاره، 4 ستاره داده بود و نوشته بود: «اصغر فرهادی با فیلمی پرجاذبه، میخکوب کننده و البته کمی تصنعی، به کن آمده است. فرهادی استیصال و خشمی را که در مبارزه با گذشته و خنثی کردن تصمیم های غلط زندگی وجود دارد به نمایش می گذارد. این فیلم درامی ظریف و در بیشتر لحظات استادانه و با بازی های کنترل شده و هوشمندانه است و شکل ظریف موزاییک گونه از جزئیات، تغییرهای غیرمنتظره طرح داستان، پیچش های تعلیق آمیز و رازگشایی ها را ستوده است. ساختار روایی شاید بیش از حد قاطعانه است، و غیبت مستمر یک شخصیت مهم از صحنه ها شاید حدس زدن صحنه آخر را کمی ساده کرده باشد. بیشتر لحظه های این فیلم به گونه ای جالب و تازه، به "تئاتر صحنه ای" شبیه است. انرژی و هوش مستمر در فیلمسازی، اصغر فرهادی را "سخت تاثیرگذار" دانسته است. آیا اصغر فرهادی از جزئیات و غافلگیری های داستانی به صورتی بیش از اندازه استفاده کرده؛ آن گونه آن را در مرز باورپذیری و باورناپذیری قرار داده باشد.»

کیت میوئر  منتقد سینمایی تایمز، از 5 ستاره به این فیلم 5 ستاره داده بود و نوشته که اصغر فرهادی در این درام فوق العاده، درکی عمیق از ذات آشفته وضعیت انسانی را به نمایش می گذارد. او در این باره نوشته بود: «این فیلم نمونه ای از علاقه اصغر فرهادی به ابهام و رازآلودگی است که در فیلم "جدایی نادر از سیمین" هم نشان داده بود. بازی سه شخصیت اصلی فیلم را فوق العاده بود. آنها خیزاب های احساسی ای ایجاد می کنند که مخاطب را به شکلی غیرمنتظره در خود غرق می کنند. هریک از شخصیت های فیلم، همدردی مخاطب را بر می انگیزد و در عین حال، این همدردی را پس می زند. هیچ قهرمان یا برنده ای در این داستان نیست؛ داستانی که بر دوش مخاطب، بار رازی را می گذارد که هیچ یک از شخصت های داستان، هرگز آن را نخواهند دانست.»

جاستین چانگ، منتقد نشریه ورایتی، نیز نوشته بود: «اصغر فرهادی با اینکه وطن خود ایران را ترک کرده تا فیلمی در پاریس با بازی برنیس بژو بسازد، فیلم گذشته نمی توانسته حسی بیش از این، به خانه داشته باشد. این فیلم هم مثل جدایی نادر از سیمین ملودرامی خانوادگی است که به شکلی بدیع، پیکرتراشی شده است. او فیلم را فرشی تافته از رازگشایی هایی توصیف کرده که به دقت طراحی شده است. با وجود اینکه حس ساختار روایی فرهادی در لحظاتی تقریبا بیش از حد قاطعانه است، ولی او روی شخصیت ها، بازی ها و تم فیلم، توجهی ریزبینانه" داشته است.»

جف اندرو  منتقد سایت اند ساوند هم درباره فیلم نوشته بود: «مثل دو اثر قبلی اصغر فرهادی، گذشته فیلمی است که به شدت بر ریزه کاری های روانشناختی و اخلاقی در فیلمنامه متکی است؛ در واقع اگر به خاطر توجهی که فرهادی به جزئیات مشخصی از میزانسن می کند نبود، این فیلم ممکن بود که در برخی لحظات، "خیلی تئاتری" حس شود. گرفتارشدن شخصیت های جدایی نادر از سیمین در رازها و دروغ هایی مدام، به آن فیلم حسی کاملا ارگانیک و باورپذیر می داد، ولی در فیلم تازه فرهادی، برخی از رازگشایی ها ثقیل و حتی با حسی از تصنع به نظر می رسد. البته برخی "شلختگی ها" در روایت به چشم می خورد و فیلم طولانی است و سخت است که در پایان بگوییم که دقیقا قرار است فیلم درباره چه کسی یا چه چیزی باشد. بازی ها محکم و میزانسن ها را استوار بود ولی با این حال، گذشته، حتی در قیاس با چهارشنبه سوری و درباره الی، کمی مایوس کننده است.»
 

وداع

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  +    =  83