موافقان و مخالفان تحریم های جدید علیه ایران

با وجود مخالفت‎های دولت اوباما درباره تحریم‎های جدید علیه ایران، گروهی از نمایندگان با سرسختی به دنبال تصویب آنها هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر این طرح که تلاش‎های دیپلماتیک را به چالش خواهد کشاند، در ماه ژانویه در سنا به رای گذاشته خواهد شد.

بر اساس "طرح ایران عاری از سلاح هسته‎ای 2013" در صورتی که مذاکرات درباره برنامه هسته‎ای جمهوری اسلامی ظرف 6 ماه به تفاهم جامع منتج نشود یا اینکه تهران توافق ژنو  را نقض کند، تحریم‎های جدیدی اجرائی می‎شود.

این لایحه 52 صفحه‌ای، توافق جامع با ایران را مشروط به نداشتن غنی‎سازی در داخل ایران کرده است: "حکومت ایران باید بدون انجام غنی‎سازی یا فعالیت فرآوری در داخلِ ایران، به انرژی هسته‌ای صلح آمیز دسترسی داشته باشد." (بخش 2- بند 12)

لایحه یاد شده، توافق نهایی ایران و گروه 1+5 را به موضوعاتی بسیار فراتر از موارد ذکر شده در توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) توسعه می‌دهد. طبق لایحه تحریمی جدید، قطع حمایت ایران از تروریسم و محدود کردن برد موشک‌های بالستیک به 500 کیلومتر، به عنوان بخش‌هایی از شروط توافق جامع با ایران در نظر گرفته شده است.

یکی از نکات مهم دیگر آن، بند 5 بخش دوم این لایحه (ص6) است که تصریح می‎کند: "اگر حکومت اسرائیل وادار به اقدامات نظامی مشروع و در دفاع از خود علیه برنامه سلاح هسته‌ای ایران شود، دولت باید از اسرائیل حمایت کند…"

رسانه‎های مختلف آمریکا در گزارش‎های خود آورده‎اند گروهی از سناتورهای آمریکایی -از جمله 15 دموکرات- به مقابله با کاخ سفید پرداخته‎اند و به دنبال تحریم‎های جدیدند.
 

height=292

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  89  =  96