مزایای سامانه معاملات کارگزاران نامک/ انجام ۷۰ درصد ارزش معاملات توسط سامانه نامک

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد:

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مزایای سامانه معاملات کارگزاران نامک را تشریح کرد و از فعالان بازار سرمایه خواست که به مقوله IT به صورت نوآورانه نگاه کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی صالح‌آبادی در مراسم افتتاحیه سامانه معاملات کارگزاران "نامک"، به اهمیت حوزه IT اشاره کرد و گفت: توسعه‌ی بازار سرمایه صرفا از بستر IT امکان‌پذیر است و اگر بخواهیم بازار سرمایه را توسعه دهیم چاره‌ای نداریم جز اینکه از بستر IT استفاده کنیم.

وی افزود: اگر امکانات فعلی نبود امروزه با توجه به استقبال کم نظیری که از بورس رخ داده است نمی‌توانستیم پاسخگوی ارباب رجوع باشیم.

صالح‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر بستر پذیرایی آماده است و هرچه معامله‌گران جدید وارد بازار می‌شوند این بستر به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند پاسخگوی آنها باشد.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه سطحی که امروزه در آن قرار داریم سطح قابل قبولی است و باید هر روز به سمت جلو حرکت کنیم، ادامه داد:همواره این تاکید وجود داشته است که در بخش IT باید سرمایه‌گذاری کنیم زیرا هزینه‌کردن در این بخش سرمایه‌گذاری تلقی می شود.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین در بخش IT هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری نداریم زیرا امروزه نه نظارت با چشم امکان‌پذیر است و نه معاملات با دست و حتما باید نظارت‌ و معاملات الکترونیکی شود.

صالح‌آبادی یادآور شد: در حال حاضر در بخش تسویه معاملات یک بانک وجود دارد در حالی که هر بانکی که یک کارگزار انتخاب کند از نظر ما بانک تسویه است.

رییس سازمان بورس در ادامه به راه‌اندازی سامانه پس از معاملات اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی سیستم پس از معاملات بنا به دلایلی به تاخیر افتاد، اما از اول دی‌ماه به صورت آزمایشی شروع شد و امیدواریم در آینده‌ی نزدیک سیستم پس از معاملات راه‌اندازی شود.

وی به اشکالات سامانه معاملاتی قبلی اشاره کرد و افزود: در سامانه معاملاتی پم اشکال اساسی این بود که دسترسی نامحدودی را به معامله‌گران کارگزاری می‌داد و مدیران کارگزاری هیچ کنترلی روی معامله‌گر نداشته که این امر مخاطراتی را برای شرکت کارگزاری ایجاد می کرد.

وی اضافه کرد: لذا باید سازوکاری طراحی می‌شد تا مدیر کارگزاری نظارت بیشتری داشته باشد که در این سامانه امکان نظارت مدیر کارگزاری در معامله‌گر وجود دارد.

صالح‌آبادی عنوان کرد:یکی‌دیگر از مشکلات سامانه پم این بود که اگر معامله‌گران خطا می‌کردند، مدیر کارگزاری متوجه نمی‌شد بنابراین قرار شد چند هشدار برای کارگزاران تعریف شود تا یک شرکت کارگزاری در سطح معامله‌گران خود تخلفات احتمالی را مشاهده کند.

دبیر شورای عالی بورس به مزیت‌های سیستم معاملاتی جدید کارگزاران اشاره کرد و افزود: یکی از مزیت‌های این سیستم امکان اتصال به بک آفیس کارگزاری‌ها است، در حالی که در سیستم پم این امکان وجود نداشت.

وی تصریح کرد: از دیگر مزیت‌های سیستم نامک پشتیبانی از پروتکل فیکس است که بین المللی بوده و از مزایای بالاتری برخوردار است.

صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: بازار سرمایه روز‌به‌روز توسعه یافته و نیازمندی‌های جدیدی برای آن ایجاد می‌شود که در سامانه‌ی قبلی امکان تغییر و توسعه وجود نداشت این در حالی است که این سامانه امکان توسعه و تغییر را فراهم کرده و امکان معاملات بورس انرژی توسط این سامانه فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه باید متناسب با بزرگ‌شدن بازار ظرفیت خود را افزایش دهیم، اضافه کرد: سامانه معاملاتی قبلی متعلق به پنج سال گذشته بود که در آن زمان حجم معاملات بسیار پایین بود. اما در حال حاضر در این سامانه حجم معاملات دهها برابر شده است.

صالح‌آبادی با بیان این‌که به مرور زمان نیازمندی‌ها در بازار سرمایه ایجاد شد که راه‌اندازی سامانه‌ی جدید معاملاتی را اجتناب‌ناپذیر می کرد، ادامه داد: حوزه IT یک حوزه پویا بوده که دائما در حال رشد و نوآوری است و از همه بازار سرمایه می‌خواهیم که به مقوله IT به صورت نوآورانه نگاه کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با اشاره به این‌که تغییرات سامانه در ابتدا کار مشکلی است، یادآور شد: ابتدا مقرر شد که سامانه جدید معاملات کارگزارن از شهرستان‌ها آغاز شده و حلقه‌ی آخر تالار حافظ باشد که امروز نیز تالار حافظ زیر بار این سامانه رفته و انتظار داریم که با راه‌اندازی نامک ریسک معامله‌گران شرکت‌های کارگزاری کاهش یابد.

عملکرد سامانه نامک

 دبیر کل کانون کارگزاران گفت: سامانه نامک توسط هزار معامله گر معامله می شود و بیش از 70 درصد ارزش معاملات توسط این سامانه انجام می شود.

به گزارش ایسنا، روح الله میر صانعی در مراسم افتتاح سامانه معاملات کارگزاران گفت: شایسته نیست که توسعه بازار سرمایه را به خاطر نبود زیر ساختهای نرم افزاری و سخت افزاری تعطیل کنیم.

وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه سامانه جدید پس از معاملات به زودی راه اندازی شود، افزود:سامانه نامک توسط هزار معامله گر معامله می شود و بیش از 70 درصد ارزش معاملات توسط این سامانه انجام می شود لذا سامانه پر اهمیتی است.

وی با بیان اینکه افتتاح این سامانه نقطه پایان این نرم افزار نیست، اظهار کرد:سعی کردیم نسخه‌ای صرفا برای مدیران عامل کارگزاری‌ها برای نظارت بر معامله‌گران خود طراحی شود تا بتوانند از مزایای "نامک"استفاده کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2