مرگ خاموش میراث ۲۵۰۰ ساله +عکس

کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی نسبت به نقش مخرب بارانهای اسیدی بر فراز تخت جمشید تاکید و اعتقاد دارند که این بارشها مرگ خاموش میراث 2500 ساله را درپی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر آثار تاریخی همواره در معرض تخریب و فرسایش عوامل طبیعی و انسانی قرار دارند که برخی از این عوامل اجتناب ناپذیر است. یکی از این عوامل، بارانهای اسیدی است که کارشناسان معتقدند که بارش چنین بارانهای اسیدی تخریب تخت جمشید و نقش رستم را در طول زمان درپی خواهد داشت.

یکی از منابع این بارانهای اسیدی  پتروشیمی مرودشت است که طی این سالها کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی اعتقاد دارند که دودی که از این واحد صنعتی متصاعد می شود بارانهای اسیدی را به همراه خواهد داشت که بر فراز تخت جمشید و نقش رستم می بارند.

مشاور برنامه ریزی خانه فرهنگ جاودان در خصوص بارانهای اسیدی بر روی مجموعه تاریخی تخت جمشید و نقش رستم به خبرنگار مهر گفت: در جریان چند سال اخیر یک طرح تکمیلی پیرامون احداث پتروشیمی بزرگ در جاده شیراز – مرودشت مطرح شد که پتروشیمی کنونی قرار است خوراک پتروشیمی جدید را تامین کند.

امین طباطبایی با اشاره به اثرات منفی احداث این پتروشیمی جدید بیان کرد: درصورت احداث و راه اندازی این پتروشیمی اکوسیستم منطقه و همچنین آثار تاریخی مهم استان از جمله نقش رستم و تخت جمشید در آستانه تهدید قرار می گیرند.

وی با اشاره به مشاهده آبی که از پتروشیمی وارد رودخانه کر می شود، اظهار داشت: رنگ آبی که وارد رودخانه می شود نشاندهنده اثرات منفی  پتروشیمی و همچنین ترکیبات خطرناک آن است.

وی با اشاره به خروج ترکیبات شیمیایی از پتروشیمی گفت: دود و ترکیبات شیمیایی که از پتروشیمی خارج می شود در هوا معلق مانده و با رطوبت ترکیب و سپس به صورت باران اسیدی در تخت جمشید و نقش رستم می بارند.

طباطبایی در خصوص اثرات منفی این بارانهای اسیدی بر روی آثار تاریخی اظهار داشت: این بارانها باعث پوسیدگی و در واقع تخریب  آرام و مدام آثار می شود.
 

height=312
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  −    =  79