زمینه برای کاهش ارزش یورو فراهم شده است

در ماه جاری میلادی روند بهبود شرایط در منطقه یورو تااندازه‌ای کند شده و این امر بانک مرکزی اروپا را که بارها اعلام کرده برای حمایت از اقتصاد این منطقه هر اقدامی انجام خواهد داد وادار خواهد کرد در آینده اقداماتی جدید برای رونق بخشیدن به اقتصاد انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پس از انتشار گزارش امروز موسسه مارکیت اکونومیکس درباره وضعیت فعالیت‌های در بخش‌های تولید کارخانه‌ای و خدمات منطقه یورو، ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافته است. در گزارش این موسسه آمده است، شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای در منطقه 18 عضوی یورو در ماه جاری به 53 کاهش یافته است. در ماه ژانویه این رقم 54 بود. همچنین شاخص فعالیت‌های خدماتی از 51.6 در ماه گذشته میلادی به 51.7 کاهش یافته که پایین تر از پیش‌بینی اقتصاددان‌هاست.

شاخص ترکیبی فعالیت‌ها در این دو بخش از 52.9 در ماه ژانویه به 52.7 کاهش یافته است. این گزارش تردیدهایی درباره تداوم بهبود شرایط در این منطقه پدید آورده است. اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم سال 2013 پس از 18 ماه از رکود خارج شد و گفته می‌شود امسال اقتصاد این منطقه رشد خواهد کرد اما اگر شاخص فعالیت‌ها کارخانه‌ای و خدماتی در ماه‌های آینده نیز کاهش یابد ممکن است مسیر رشد متوقف یا معکوس شود.

به همین دلیل است که بانک مرکزی اروپا در نشست‌های اخیر خود بر اقدام برای حمایت از رونق اقتصادی منطقه یورو تاکید کرده است. در نشست اخیر شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا تغییری در نرخ مرجع بهره داده نشد و ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد به بررسی شرایط اقتصادی خواهد پرداخت تا اگر ضروری بود سیاست‌های حمایتی جدید اتخاذ شود.

یک عامل دیگر که زمینه اقدام بانک مرکزی اروپا را فراهم می‌کند پایین باقی ماندن نرخ تورم است. در حال حاضر نرخ تورم در این منطقه از نصف نرخ هدف بانک مرکزی اروپا کمتر است و قطعا بانک مرکزی برای افزودن بر آن اقداماتی انجام خواهد داد. روند بهبود شرایط در اقتصاد منطقه یورو شکننده است و یک عامل این وضعیت نرخ بالای بیکاری است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا بزودی یعنی در نشست آتی خود اقدامی برای کمک به رونق اقتصاد منطقه یورو و کاستن از نرخ بیکاری انجام دهد.

در گزارش موسسه مارکیت اکونومیکس همچنین آمده است شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای در آلمان که بزرگ ترین اقتصاد منطقه یورو است در ماه جاری کاهش یافته است. در فرانسه، دومین اقتصاد منطقه یورو نیز هر دو شاخص تولید کارخانه‌ای و خدمات افول کرده‌اند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  7  =  2