دوره های قبل مسکن حیاط خلوت خیلی از سیاسیون شده بود!

در بازارمسکن نه اینکه واحد مسکونی برای فروش وجود نداشته باشد یا اینکه همه مردم صاحب‌خانه شده باشند، بلکه آنچه فضای مصنوعی نخریدن و نفروختن را در بازار ملک منجر شده، نامعلوم بودن وضعیت ماه‌های آتی و نگرانی خریدار و فروشنده از ضرر احتمالی در نتیجه انجام معامله در این روزها است. ناتوانی دلالان مسکن در تجزیه و تحلیل چشم‌انداز اقتصاد مسکن برای خریدار و فروشنده تا حدود زیادی در شکل‌گیری رکود موجود موثر بوده است.

به گزارش «تابناک»، خریداران مسکن خیال می‌کنند بعد از پایان سال، قیمت‌ها شروع به کاهش می‌کند و فرصت خرید در سال جدید فراهم خواهد شد. از سوی دیگر فروشنده‌های ملک که عمدتا سازنده‌های واحدهای تازه‌ساز آماده مصرف هستند نیز با این تصور که بعد از اتمام سال، معاملات رونق می‌گیرد و در سال آینده نرخ رشد قیمت مسکن به اوج خود خواهد رسید، تا آن زمان، دست از فروش کشیده‌اند و تصمیم دارند در سال جدید عرضه سنگین واحدهای خود را آغاز کنند.

این نگاه متضاد دو طرف بازار ملک، هم‌اکنون باعث شده حجم معاملات مسکن در بنگاه‌های املاک تهران به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. این گونه رفتا ره ناشی از یک نوع سردرگمی در بازار مسکن دارد به نظر می رسد که دلیل این رکود فقط مربوط به عرضه و تقاضا نباشد و شاید دلایل دیگری نیز در آن دخیل باشند.

عدم سیاست گذاری دولت در بخش مسکن، کاهش مشارکت مردمی در ساخت و ساز این حوزه و نوع نگاه سرمایه ای به بازار مسکن و همچنین عدم توازن در قیمت مسکن از مهم ترین دلایل کاهش معاملات در حوزه مسکن است.

عبدالکریم حسین زاده عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره به خبرنگار تابناک گفت: در حال حاضر بازار مسکن دچار یک رکود تورمی است و یک  نمودار خطی را در حال حاضر طی می کند و گفته می شود که به نوعی جذابیت خود را در بازار از دست داده است که این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، به نظر می رسد یکی از دلایل به وجود آمدن چنین بازخوردی در بازار مسکن مشخص نبودن سیاستهای دولت جدید در این بخش است.

اما تصور بر این است که در سال جدید قیمت مسکن به یک حالت تعادل نزدیک شود به طوری که نه حالت سعودی سالهای گذشته را داشته باشد و نه این گونه در رکود باقی بماند و پیش‌بینی بر این است که در قیمتها یک تکانی به وجود خواهد آمد و بازار از حالت رکود کامل بیرون خواهد آمد اما این دلیل نمی شود که در شرایط فعلی قیمت ها افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته فیمت مسکن به یکباره افزایش پیدا کرده است و مردم تا زمانی که به حالت تعادل نرسد اقدام به خرید مسکن نخواهند کرد گفت: تا زمانی که مسکن از حالت کالای سرمایه ای خارج نشده و به یک کالای مصرفی تبدیل نشود این مشکلات وجود دارد تمام سیاست گذاری ها باید به گونه ای باشد که مسکن را تبدیل به کالای مصرفی نماید.

وی افزود: دلیل اینکه بسیاری از مردم و سرمایه گزاران سرمایه خود را در بخش مسکن هزینه میکنند به خاطر ریسک کم این حوزه است و درصد سود آن همیشه تضمین شده است و بسیار کم پیش می آید که در این بخش ضرر حاصل شود. در حال حاضر کشور هایی وجود دارد که مسکن در آنجا کالایی کاملا مصرفی است و اینها می توانند الگوی بسیار خوبی برای ایران باشند ما می توانیم با کمترین هزینه از تجربه این کشور ها بهره ببریم.

حسین زاده گفت: در دوره های قبل مسکن حیاط خلوت خیلی از سیاسیون شده بود و این افراد از این طریق به درامد های کلان دست پیدا کرده اند و توانسته اند بازار مسکن را اشباع یا به نوعی بن بست کنند.

این نماینده گفت یکی از دلایل دیگر رکود مسکن این است که عرضه و تقاضا در بازار رعایت نشده و همین عامل باعث شده که در حال حاضر در تهران 280 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود داشته باشد، البته باید گفت که عرضه و تقاضای مد نظر ما هم از لحاض کیفی و هم از لحاض کمی است. کیفیت پایین مسکن های ساخته شده در سال های گذشته یکی از دلایل کاهش عرضه در بازار شده است که به تشدید بحران مسکن در کشور دامن زده است.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل خالی ماندن خانه های خالی در تهران به دلیل بالا رفتن بی حد قیمت مسکن بود و درواقع قدرت خرید مردم به خاطر تورم موجود در سالهای گذشته پایین آمده است می تواند دلیل کاهش معاملات مسکن باشد گفت: این کاملا درست است ما باید سیاستهایی را به کار ببریم که قدرت خرید مردم بالا رود و تا جایی که امکان دارد این را از حالت دولتی خارج کرده و بخش خصوصی را نیز در این کار سهیم کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: ما نباید برنامه را تعریف کنیم و پس از آن مردم را به سمت این برنامه بکشیم باید کاری کنیم که مردم برنامه را تعریف کنند و باید سیاست دولت طوری باشد که از یک سیستم تلفیقی استفاده شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  54