انتشار اوراق مشارکت الکترونیک از نیمه دوم اسفند/ پرواز سراسری چکاوک در بهار/سپاس در تابستان/ انجام ۵۶ درصد تراکنشها با pos

مدیرکل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی:

از اردیبهشت سال 93 برای تراکنش‌هایی که پول از حساب مشتری خارج ولی به حساب بانک مقصد وارد نمی‌شود خسارت‌های قابل قبولی لحاظ می شود./ در حال حاضر 56 درصد تراکنش ها از طریق پایانه های فروشگاهی، 8 درصد اینترنت،5 درصد موبایل و 32 درصد تراکنش ها از طریق شبکه خودپردازها انجام می شود/در روزهای باقی‌مانده از سال سری دوم اوراق مشارکت به صورت الکترونیک منتشر شود و با این روش کاغذهای اوراق حذف و گواهی به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد./پایداری سرویس در شتاب 98.2 درصد و در شاپرک 99.5 است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ناصر حکیمی مدیرکل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت تراکنش‌های سیستم بانکی در ماه پایانی سال اظهار داشت: در مرکز شتاب روزانه 37 الی 42 میلیون تراکنش انجام می شود و میزان پایداری سرویس در این سامانه  98.2 درصد  بوده است و همچنین در سامانه شاپرک روزانه بین  39 تا 49 میلیون تراکنش انجام شده است و میزان پایداری سرویس و سطح دسترسی  در این سامانه  99.5 درصد محاسبه شده است.

وی با اشاره به دلیل اینکه چرا پایداری سرویس در شتاب 98.2 درصد و در شاپرک 99.5 است گفت: خودپرداز یک دستگاه الکترومکانیک و عوامل مختلف انسانی،کاغذی( اسکناس و رول کاغذ) و الکترونیک در به هنگام نگه داشتن آن دخیل است بنابراین میزان دسترسی آن پایین تر از سامانه شاپرک که تقریبا تمام الکترونیک محسوب می شود. است.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته فرایند الکترونیک این شبکه با اشکالاتی روبرو بود که نمی شد مشخص کرد علت اختلالات در کدام نقاط وجود دارد اما در حال حاضر این بخش الکترونیک از مطلوبیت نسبی برخوردار شده و در نتیجه بخش عمده مشکلات شبکه شناب به دستگاه های خودپرداز و به هنگام نبودن آن از نظر پول رسانی و تعمیرات بستگی دارد که از این حیث نیز  تمهیدات لازم به وسیله گفتگو و همچنین جریمه تراکنش های ناموفق پیش بینی شده است و بر همین اساس موفق شده ایم سطح دسترسی 85 درصد را اکنون به 98.2 برسانیم

راه اندازی سامانه استعلام در ساتنا و پایا

حکیمی همچنین  از راه اندازی سامانه استعلام در ساتنا و پایا از سال 93 خبر داد و تصریح کرد: این سامانه از ابتدای سال آینده در تمام بانک‌ها عملیاتی خواهد شد.
 وی با بیان اینکه با راه اندازی این سامانه قبل از اینکه دستور اجرا به پرداخت های ساتنا و پایا داده شود متصدی شعبه یا کاربر می تواند صحت اطلاعات حساب مقصد را بررسی کند. این سامانه تا کنون در ساتنا و جود نداشت و بعضا از سوی مشتریان اعلام میش د که احتمال واریز های اشتباه وجود داشته است.

اوراق الکترونی از نیمه  دوم اسفند ماه
حکیمی همچنین با اشاره به پیوستن برخی از بانک‌ها به سامانه انتشار اوراق مشارکت به صورت الکترونیکی از بهمن و اسفند سال جاری گفت: تلاش براین است که در روزهای باقی‌مانده از سال سری دوم اوراق مشارکت به صورت الکترونیک منتشر شود و با این روش کاغذهای اوراق حذف و گواهی به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد.

مدیرکل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به این که با راه اندازی این سامانه دیگر نیازی به نگهداری اوراق مشارکت نیست افزود: در این سامانه پرداخت سود اوراق و اصل آن از این پس به صورت خودکار به حساب آخرین مالک واریز می‌شود.

  پرواز سراسری چکاوک در بهار

گفت: از بهمن ماه امسال چکاوک در 10 بانک راه اندازی شد و تلاش داریم از سال آینده و حداکثر طی سه ماه اول سال 93 این طرح را به صورت فراگیر در شبکه بانکی گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در طرح چکاوک استانداردسازی سایز و طرح چک‌ها لحاظ شده است گفت: در این سامانه کد رمزی روی هر چک درج می‌شود که مردم می‌توانند از طریق استعلام با خبرشوند که صادرکننده چک تا 24 ساعت یا 48 ساعت قبل چک برگشتی داشته است یا خیر؛ این طرح معضل چک‌های بلامحل را حل نمی‌کند ولی جلوی کلاهبرداری گسترده را خواهد گرفت.

سپاس تا نیمه دوم سال می آید

حکیمی از اجرایی شدن طرح سپاس در سال 93 خبر داد و افزود براساس این طرح پرداخت‌های ریز در سیستم حمل و نقل و مراکز خرده فروشی که شامل 500 الی 10 هزار تومان می‌باشد به صورت الکترونیکی انجام خواهدشد؛ امیدواریم تا پایان نیمه اول سال آینده طرح سپاس به صورت کامل راه اندازی شود و پول الکترونیکی از طریق آن یک پارچه شود.

راهبرد گوشی های هوشمند در دستور کار بانک مرکزی و بانکها

مدیرکل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی گفت: ایجاد زیرساخت مشترک برای بانک‌ها طرح دیگری است که در دستور بانک مرکزی برای سال آینده است. براساس این طرح بنا داریم راهبرد و سیاست کلی بانک‌ها را به سمت استفاده از گوشی‌های  و ابزارهای هوشمند هدایت کنیم.

مدیرکل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی درباره قطع انتقال کارت به کارت در سیستم موبایل بانک تعداد از بانک‌ها گفت: انتقال کارت به کارت روی موبایل به صورت الکترونیکی ممنوع است چرا بستر موبایل امن نیست و امنیت کافی برای تبادلات بین بانکی را ندارد. هر بانکی این کار را انجام دهد مطمئنا بانک مرکزی با آن برخورد خواهد کرد و توصیه ما این این است که این انتقالات بخصوص در ارقام بالا انجام نشود.

پرداخت خسارت مشتری بات اختلال تراکنش ها از اریبهشت

حکیمی از آغاز جریمه بابت مغایرت‌های بانکی از ابتدای سال 93 خبر داد و افزود: برای تراکنش‌هایی که مشتری بابت انتقال کارت به کارت انجام می‌دهد ولی پول از حساب وی خارج و به حساب مقصد نمی‌رسد بانک مرکزی جریمه‌ای را لحاظ خواهد کرد که باید توسط بانک به مشتری پرداخت شود.

وی تأکید کرد: مسلما درصد این جریمه به گونه‌ای تعیین خواهد شد که شبهه استفاده از پول مشتری توسط بانک در مدت اختلال بانکی بوجود نیاید؛ البته این جریمه برای تمام تراکنش‌های ناموفق نخواهد بود بلکه برای تراکنش‌هایی اجرایی می‌شود که مقدار پول مشتری برای مدت مشخصی در شبکه بانکی سرگردان شده باشد.

نسبت استفاده ابزارهای الکترونیک

حکیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر 56 درصد تراکنش ها از طریق پایانه های فروشگاهی، 8 درصد اینترنت،5 درصد موبایل انجام می شود گفت: در حال حاظر تنها 32 درصد تراکنش ها از طریق شبکه خودپردازها انجام می شود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  3