هندی‌بازی درآشپزخانه!

اولین تصوری که از آشپزی هندی به ذهن می‌آید، خوراک‌هایی تند و سوزان است، اما واقعیت این است که در کشوری به وسعت هند با بیش از یک میلیارد جمعیت و تنوع بیشمار فرهنگی و مذهبی، برای هر ذائقه و سلیقه‌ای خوراکی مناسب پیدا می‌شود.

مجله زندگی ایده آل: اولین تصوری که از آشپزی هندی به ذهن می‌آید، خوراک‌هایی تند و سوزان است که اشک و عرق خورنده‌ای را که با این سبک غذایی آشنا نیست در می‌آورد و آتش به جان زبان و دهان می‌اندازد، اما واقعیت این است که در کشوری به وسعت هند با بیش از یک میلیارد جمعیت و تنوع بیشمار فرهنگی و مذهبی، برای هر ذائقه  و سلیقه‌ای خوراکی مناسب پیدا می‌شود. در زمان‌های دور و در دوران استعمار این کشور توسط بریتانیایی ها، هند الماس تاج پادشاهی امپراتوری محسوب می‌شد، بنابراین شاید بی​مناسبت نباشد که سبک آشپزی هندی را الماس درخشان آشپزی جهان بنامیم. سبکی که با وجود تاثیر آشپزی کشورهای فاتح بر آن، امروزه برای خود روشی منحصر به فرد محسوب می‌شود.

تاریخچه آشپزی هندی

آشپزی در شبه قاره هند که امروزه به کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش و سریلانکا تقسیم شده است، قدمتی 5 هزار ساله دارد و بسیاری از دستورهای غذایی و باید و نباید‌های آن که امروزه رایج است، در کتاب‌های باستانی این سرزمین ثبت شده است، اما هند که به واسطه ویژگی‌های جغرافیایی و اقتصادی​اش همواره جولانگاه استعمارگران بوده، بخش بزرگی از فرهنگ غذایی خود را مدیون بیگانگان بوده است. به عنوان مثال فلفل قرمز و سیب زمینی که امروزه پای ثابت فرهنگ غذایی این کشور است، توسط پرتغالی‌ها به این سرزمین آورده  شده است یا پادشاهان مغول که برای قرون متمادی بر این کشور حکمرانی کرده​اند، به واسطه بهره گیری از فرهنگ و آشپزهای ایرانی، تاثیر زیادی بر سبک غذایی هندی‌ها داشته​اند، به طوری که نام  بسیاری از مواد اولیه و غذاهای هندی ریشه پارسی دارند یا از مواد غذایی ایرانی در تهیه خوراک استفاده می‌کنند؛ مانند بهره گیری از گلاب و زعفران در آشپزی هندی و به کاربردن واژه‌های ایرانی مانند نان برای نوعی نان یا به کار بردن کلمه ناشتا به جای صبحانه. البته این تاثیر همواره دو طرفه بوده است، به طوری که در جنوب ایران هم کلماتی هندی مانند آلو به جای سیب زمینی رایج است که به واسطه استیلای انگلیسی‌ها بر جنوب کشور در پایان قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بوده است. امروزه خوراک‌های هندی در سراسر جهان معروف و محبوب هستند و رستوران‌هایی که این سبک غذا را در سراسر جهان سرو و عرضه می‌کنند، مورد توجه هستند.

ادویه گرم ماسالا

موادلازم:
 

  •   زیره سیاه: یک قاشق سوپ‌خوری
  •   زنجبیل، دارچین،جوز بویا، فلفل و هل از هرکدام یک قاشق چای‌خوری
  •   میخک:نصف قاشق چای‌خوری

data-src=http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/12/15/264646_858.jpg

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  1