رویترز: تحریم بانک‌های غربی برای معاملات بشردوستانه با ایران لغو نشد

به‌رغم بهبود نسبی روابط دیپلماتیک، بانک‌های غربی به‌دلیل نگرانی از مواجه شدن با مجازات‌های دولت آمریکا در مسیر تلاش‌های ایران برای استفاده از این بانک‌ها جهت انجام امور مالی معاملات کالاهای بشردوستانه مانع‌تراشی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم به نقل از رویترز، بانک‌داران و مقامات دولتی گفتند، به‌رغم بهبود نسبی روابط دیپلماتیک، بانک‌های غربی به‌دلیل نگرانی از مواجه شدن با مجازات‌های دولت آمریکا، در مسیر تلاش‌های ایران برای استفاده از این بانک‌ها جهت انجام امور مالی معاملات کالاهای بشردوستانه مانع‌تراشی می‌کنند.
خرید مواد غذایی یا دیگر کالاهای بشردوستانه توسط ایران هیچ‌گاه بر اساس تحریم‌ها ممنوع نبوده است، اما اقدامات اتحادیه اروپا و آمریکا در زمینه محدودیت پرداخت و حمل و نقل، به‌طور کلی انجام معامله با ایران را طی دو سال گذشته دشوارتر کرده است.
بر اساس یک سند متعلق به دولت ایران که توسط خبرنگار رویترز و منابع آگاه مشاهده شده است، ایران در قالب گفت‌وگوهای هسته‌ای در ژنو، در حال فشار آوردن بر قدرت‌های جهانی است تا به موافقتنامه‌های مربوط به انجام امور مالی مبادلات تجاری کالاهای بشردوستانه بین بانک‌های غربی و ایرانی سرعت ببخشند.
مقامات دولت ایران و منابع آگاه در بخش تجارت بین الملل می‌گویند، تهران می‌خواهد مجموعه موافقتنامه‌های مربوط به انجام امور مالی مبادلات تجاری را که ارزش آنها به میلیاردها دلار می‌رسد، ساده‌تر کند و از این طریق از فشار تحریم‌ها بر سیستم بانکی این کشور بکاهد.
بر اساس یک بند از توافق ژنو، قدرت‌های جهانی «یک کانال مالی برای تسهیل تجارت کالاهای بشردوستانه برای تأمین نیازهای داخلی ایران با استفاده از درآمدهای نفتی این کشور در خارج، ایجاد خواهند کرد. این کانال با مشارکت بانک‌های خارجی مشخص و بانک‌های ایرانی‌ای که در زمان استقرار کانال مشخص می‌شوند، ایجاد خواهد شد».
در سند متعلق به دولت ایران که توسط خبرنگار رویترز مشاهده شده، آمده است: «ما مطلع شده‌ایم که بر اساس مذاکرات و توافقات انجام‌شده در ژنو، امکان مبادله مستقیم اعتبارات اسنادی بین 7 بانک اروپایی و 8 بانک ایرانی برای خرید مواد غذایی، دارو و کالاهای بشردوستانه فراهم شده است.» هرچند تصریح شده که این موضوع نهایی نشده است.
«لطفاً توجه کنید که ما نمی‌توانیم هیچ مسئولیت حقوقی‌ای در مورد این اطلاعات بپذیریم زیرا این موارد هنوز از سوی مقامات مسئول به‌صورت رسمی تأیید نشده‌اند».
وزارت خزانه‌داری آمریکا و مقامات اتحادیه اروپا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده‌اند، اما یک مقام آمریکایی به رویترز گفت، واشنگتن مذاکراتی را با چند بانک داشته است.
این مقام آمریکایی افزود: «برخی بانک‌ها تمایل دارند در این زمینه نقش ایفا کنند، اما نه همه آنها. بانک‌های بزرگ زیادی وجود دارند که به‌دلیل دست داشتن در معاملاتی که ناقض تحریم‌های آمریکا بوده است، جریمه شده‌اند و اکنون تمایل ندارند حتی در زمینه معاملات کالاهای بشردوستانه نیز کاری انجام بدهند».

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  4  =