چه نمایندگانی سوالات حاشیه‌ای می‌پرسند؟

زمانی که طرح سوال یا بیانیه‌ای در مجلس اتفاق می‌افتد، رسانه‌ها یا افکار عمومی تعریف یا برداشتی جمعی از مجلس می‌کنند که ما با مدیریت خود سعی داریم جلوی چنین برداشت‌ها و تعاریف جمعی گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تابناک روز گذشته اعضای فراکسیون رهروان ولایت، به عنوان مهم‌ترین اجتماع نمایندگان مجلس نهم ضمن رسیدگی به موضوع سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به بررسی راهکارهای موثر در بهبود روابط بین پاستور و بهارستان ازجمله حذف سوالات حاشیه‌یی و غیرضروری نمایندگان پرداختند. اعضای این فراکسیون همچنین اعلام داشتند «از طرح سوالاتی که ارزش افزوده‌ای برای مردم در راستای حل مشکلات جامعه ایجاد نمی‌کند تا حد امکان جلوگیری شود».

ایرج ندیمی، یکی از اعضای این فراکسیون در گفت‌وگو با «اعتماد» به جزییات همین جلسه می‌پردازد. به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی، ما با مدیریت خود تلاش داریم جلوی چنین برداشت‌ها و تعاریف جمعی گرفته شده و به جای آن افکار عمومی و رسانه‌ها برداشت‌شان به تمامی نمایندگان بسط پیدا نکند و متوجه باشند که چه کسانی اقدام به انتشار بیانیه یا طرح سوال حاشیه‌یی می‌کنند.

‌ روز گذشته برخی اعضای فراکسیون رهروان ولایت از تصمیم فراکسیون رهروان ولایت برای حذف سوالات اضافی از وزرای دولت خبر دادند. منظور فراکسیون اکثریت مجلس از سوالات اضافی نمایندگان چیست؟

در مورد سوال نمایندگان از دولت چند دیدگاه وجود دارد که به مناسبات بین مجلس و دولت مربوط می‌شود. پیگیری حقوق مردم از سوی نمایندگان بیشترین بخش سوالات نمایندگان از وزرا را تشکیل می‌دهد که این سوالات بیشتر به دنبال تعویق در اجرای خواسته نماینده برای رفع نیاز مردم و حوزه انتخابیه مطرح می‌شود. در واقع بیشتر سوالات نمایندگان ریشه عمومی و مردمی دارند به همین خاطر نمی‌توان از سوالات نمایندگان خرده گرفت یا ایرادی به آن وارد کرد. از سوی دیگر سوال نماینده از دولتمردان یکی از اختیارات و وظایف قانونی او است، لذا نمی‌توان این حق را از نماینده گرفت. البته این موضوع و مساله در مورد تمامی سوالات صدق نمی‌کند. برخی نمایندگان در مجلس هستند که سوالات را با اهداف سیاسی و در جهت تخریب جناح‌های و جریان‌های سیاسی غیر خودی مطرح می‌کنند.

‌ ‌ فکر می‌کنید طرح چنین سوالات حاشیه‌‌‌یی و تخریبی چه نقشی در روابط مجلس و دولت خواهد داشت؟

مطمئنا سوالاتی که مردم و نیاز جدی یا روزمره آنان را مورد هدف قرار ندهد نمی‌تواند بهبود سطح کیفی زندگی آنان را در بر داشته باشد. از طرف دیگر لازم است که هم دولت و هم مجلس در جهت بهبود روابط متقابل گام بردارند تا مسائل و مشکلات مهم داخلی و خارجی کشور را حل کنند. طرح سوالات حاشیه‌یی بدون شک در روند بهبود رابطه بین مجلس و دولت وقفه و مشکل ایجاد می‌کند که باید از آن پرهیز کرد.

‌ ‌ توصیه شما برای پرهیز نمایندگان از سوالات حاشیه‌ای چیست؟

نمایندگان در واقع باید سوالاتی با هدف خدمت‌رسانی به مردم و روشنگری بپرسند و تا حد ممکن از طرح سوالاتی که امکان حاشیه‌سازی در روابط مجلس و دولت دارد پرهیز‌کنند .

‌ ‌‌در این جلسه، برخی اعضای جبهه پایداری که عضو فراکسیون رهروان ولایت نیستند نیز حضور داشتند.

نمایندگان می‌توانند در جلسات غیر عضو نیز حاضر شوند.

‌گفته می‌شود این نمایندگان با تصمیم فراکسیون رهروان مبنی بر حذف سوالات زاید از دولت مخالفت کردند.

در این جلسه یکی از نمایندگان اعضای جبهه پایداری به طرح سوال از آقای بیژن زنگنه درباره دریافت پول یکی از وزرای دولت دهم از شیوخ عرب اشاره داشتند. البته این سوال خارج از دستور فراکسیون رهروان و بدون برنامه از سوی ایشان اعلام شد.

‌ این طرح سوال در صحن علنی مجلس متوقف شد. نظر فراکسیون درباره این سوال چه بود؟

اعضای شورای مرکزی با این طرح سوال موافق نبودند و این سوال را در دستور کار خود برای جلسات آینده فراکسیون یا صحن علنی قرار ندادند، چراکه این سوال خودش نمونه‌یی از سوالات حاشیه‌یی بوده و مردود است.

‌ نامناسب و مردود؟

بله. این سوال نه معیشت مردم را پوشش می‌دهد و نه ساختار و سندیت دارد که بتوان مورد بررسی قرار داد. اعضای فراکسیون رهروان ولایت در تلاش هستند تا از سوالاتی که تنها باعث خدشه‌دار شدن روابط بین دولت و مجلس می‌شود پرهیز کنند. سوالاتی که نه دغدغه مردمی دارد و نه به دنبال روشنگری است، چرا باید مورد استقبال قرار بگیرد یا طرح‌شود؟

‌ یعنی فراکسیون رهروان ولایت جلوی سوالات حاشیه‌یی و جناحی را می‌گیرد؟

جلوگیری به معنایی که شما می‌گویید خیر. از نظر آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمی‌توان جلوی سوال نماینده‌یی را گرفت ولی از این به بعد می‌توان درباره چگونگی رای‌گیری، بیان سوال، دادن کارت زرد و انتشار یا امضای بیانیه بحث کرد و مدیریت جدیدی از سوی فراکسیون رهروان اتخاذ کرد.

‌ منظور شما از مدیریت جدید چیست؟

زمانی که طرح سوال یا بیانیه‌ای در مجلس اتفاق می‌افتد، رسانه‌ها یا افکار عمومی تعریف یا برداشتی جمعی از مجلس می‌کنند که ما با مدیریت خود سعی داریم جلوی چنین برداشت‌ها و تعاریف جمعی گرفته شده و به جای آن افکار عمومی و رسانه‌ها برداشت‌شان به تمامی نمایندگان بسط پیدا نکند و متوجه باشند که چه کسانی اقدام به انتشار بیانیه یا طرح سوال حاشیه‌یی می‌کنند. در واقع اگر بنا باشد که بیانیه یا سوالی حاشیه‌یی یا جناحی در مجلس مطرح شود، فراکسیون اکثریت مجلس از آن حمایت نخواهد کرد و در مقابل با چنین مواردی به صورت متفق‌القول و واحد عمل خواهد کرد.

‌ آیا می‌توان به مجلس نهم امیدوار بود که دست به طرح سوالات حاشیه‌ای نزند؟

مطمئن باشید که در صورت اعلام وصول سوالات حاشیه‌یی در مجلس، فراکسیون رهروان ولایت به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس از چنین سوالاتی نظیر کارت زرد به وزیر اقتصاد درباره اظهارت رییس بانک مرکزی استقبال نخواهد کرد و از رای آوردن آن جلوگیری می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  2  =