رقابت جهانی بر سر بازار ایران؛ پشت پرده جریمه بانک فرانسوی

رادیو فرانسه در تحلیلی از جریمه 10 میلیارد دلاری دولت آمریکا علیه بانک فرانسوی «بی ان پی پاریباس»، این اقدام را نشانگر جنگ اقتصادی و رقابت بین آمریکا و فرانسه برای ورود به بازار اقتصادی ایران پس از لغو احتمالی تحریم ها علیه تهران دانست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایرنا، رادیو فرانسه امروز یکشنبه در پایگاه اینترنتی خود نوشت: منابع آگاه در فرانسه می گویند که جزای نقدی سنگین و بی سابقه آمریکا علیه بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس نشانگر جنگ بزرگی است که از هم اکنون برای گشودن بازارهای اقتصادی ایران و امضای قراردادهای بزرگ اقتصادی با این کشور پس از لغو احتمالی تحریم های بین المللی علیه تهران آغاز شده است.

بنا بر این گزارش، محافل اقتصادی فرانسه می افزایند: دولت آمریکا از تلاش های شرکت ها و کارفرمایان بزرگ فرانسوی ناخشنود است که به طور مستقل ابتکارهایی را پیش از لغو تحریم ها علیه ایران به منظور سرمایه گذاری های گسترده در این کشور در دستور کار قرار داده اند.

همین منابع معتقدند: از نگاه کارشناسان امریکایی، تحمیل جزای نقدی علیه بی ان پی پاریباس که یکی از بزرگترین بانک های سرمایه گذاری جهان است، بهترین وسیله اثبات برتری و قدرت مالی آمریکا برای ورود به بازارهای ایران به شمار می رود.

به گفته رادیو فرانسه، از سرگیری رونق و فعالیت اقتصادی در ایران پس از 35 سال تحریم های بین المللی محتاج صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری است و شرکت های آمریکایی نظیر «بوئینگ» در قیاس با رقبا در موقعیتی مناسب برای عقد قراردادهای بزرگ اقتصادی با ایران قرار گرفته اند.

رادیو فرانسه ادامه داد: تا پیش از تحریم های اقتصادی علیه نفت و نظام بانکی ایران که از دو سال پیش به اجرا گذاشته شد، ایران نخستین شریک تجاری فرانسه در منطقه بود و صادرات فرانسه به ایران به طور متوسط به بیش از یک میلیارد و 600 میلیون یورو در سال بالغ می شد. در این بین صنایع خودروسازی و شرکت نفتی «توتال» از موقعیت ممتازی در بازار ایران بهره مند بودند.

روزنامه «وال استریت جورنال» آمریکا سه روز پیش به نقل از منابع آگاه نوشت که دادگستری آمریکا در نظر دارد جریمه ای بیش از ده میلیارد دلار به بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس تحمیل کند.

بانک فرانسوی متهم است که طی سال های 2002 تا 2009 میلادی تحریم های آمریکا علیه ایران، سودان و کوبا را نقض کرده است. دادگستری آمریکا همچنین در نظر دارد علاوه بر تحمیل جریمه نقدی، جواز فعالیت بانک فرانسوی را در آمریکا موقتاً لغو کند.

روزنامه آمریکایی تصریح کرده است که بی ان پی پاریباس سرگرم مذاکره با دادگستری آمریکاست تا بتواند جریمه خود را به حدود هشت میلیار دلار کاهش دهد.

وال استریت جورنال اضافه کرد که تصمیم مقامات آمریکایی مبنی بر اعمال سنگین ترین جزای نقدی علیه یک نهاد مالی هنوز نهایی نشده و چانه زنی بر سر مبلغ این جریمه احتمالاً هفته ها ادامه خواهد داشت.

این چانه زنی ها همچنین شامل لغو احتمالی جواز فعالیت بی ان پی پاریباس در آمریکا می شود. لغو جواز فعالیت این بانک در آمریکا نتایج سختی برای بانک فرانسوی در پی خواهد داشت که مایل است فعالیت هایش را در حوزه سرمایه گذاری در آمریکا توسعه دهد. در صورت لغو موقتی پروانه فعالیت، این بانک نخواهد توانست معاملاتی به دلار در داخل یا خارج از آمریکا انجام بدهد.

وال استریت جورنال با اشاره به جریمه سنگین بانک فرانسوی، مدعی است که مقامات آمریکا می خواهند با وضع چنین مجازات سنگینی مانع از نقض مجدد تحریم های خود در آینده شوند.

رادیو فرانسه در گزارش خود در این زمینه خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این است که در کوتاه مدت جریمه سنگین و بی سابقه بانک فرانسوی می تواند مشکلات تهران را در نقل و انتقال بین المللی پول سخت تر کند، اما این جریمه در درازمدت، دورنمای رقابت شدید میان قدرت های بزرگ جهانی برای فتح بازار ایران را ترسیم می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

49  ⁄  7  =