ایجاد سامانه بانک اطلاعاتی معتادین در درمان اعتیاد اهمیت بسزایی دارد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد با راه‌اندازی سامانه اطلاعات معتادین تلاش می‌کند این حوزه را ساماندهی کند و این سامانه کمک خواهد کرد کیفیت درمان افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا، بابک دین‌پرست در جلسه کمیته کاهش تقاضای این شورا ، توجه به رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر را مهم توصیف کرد و گفت: مبارزه با مواد مخدربدون حضور مردم امکان پذیر نیست و زمانی، این مبارزه واقعی اتفاق می‌افتد که مردم در مبارزه حضور جدی داشته باشند.

وی گفت: تنها اعتقاد داشتن به مبارزه کافی نیست و باید به مبارزه اهتمام داشت و داشتن اهتمام در مبارزه روند این مهم را افزایش خواهد داد.

دین‌پرست شاخصه اصلی پیشگیری از اعتیاد را داشتن نظم در اجرای راهبردهای پیشگیری دانست و گفت: متولیان پیشگیری باید تحلیل کافی از وضعیت گروه‌های هدف را داشته باشند تا بتوانند به خوبی نسبت به برنامه ریزی در این حوزه اقدام کنند.

وی افزود: قبل از اینکه کمبود اعتبارات فرهنگی این حوزه را رنج دهد، بی برنامگی سبب کندی روند اجرای راهبردهای پیشگیری بوده و لازم است تمام دستگاه‌های فرهنگی در یک راستا با هم افزایی نسبت به اجرای سند پیشگیری از اعتیاد اقدام کنند.

معاون کاهش تقاضای ستاد در ادامه سند جامع پیشگیری از اعتیاد را جامع ترین سند عرصه فرهنگی و پیشگیری در کشور عنوان و گفت: برنامه‌های سند جامع می‌کوشد تا نسبت به مصون‌سازی گروه‌های هدف از اعتیاد اقدام کند همچنین از دیگر اهداف این سند جلوگیری از شتاب روز افزون تغییرالگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به صنعتی می‌باشد.

دین‌پرست گفت: سند جامع نگاهی به شیوع اعتیاد در زنان که مهمترین رکن نظام خانواده بشمار می روند دارد و می کوشد از ورود زنان به چرخه اعتیاد جلوگیری نماید هر چند که ورود مواد مخدر صنعتی باعث بروز اعتیاد در حوزه زنان شده ولی اجرای دقیق مفاد سند می‌تواند این روند را اصلاح کند.

وی بیان داشت: کمیته‌های فرهنگی و پیشگیری وظیفه دارند با نظارت و پایش برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری میزان اثربخشی فعالیت‌ها را استخراج تا نتایج را در برنامه‌ریزی‌های آتی ملاک عمل قرار دهند این مهم است که ما بدانیم آیا برنامه‌های اجرا شده ارزش تکرار و استمرار را دارند که از اتلاف سرمایه‌های مادی و معنوی جلوگیری شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد خطاب به اعضای کمیته گفت: شما در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر وظیفه سنگینی دارید و باید از تمام ظرفیت‌های جامعه همچون خیرین، هنرمندان، نخبگان، نویسندگان، روحانیون در این امر استفاده کنید. از مهمترین وظایف دیگر کمیته سازمانهای مردم نهاد و مشارکت‌های مردمی توسعه سمن‌ها در حوزه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر می‌باشد و این توسعه باید در سراسر استان مدنظر قرار گیرد و گسترش داشته باشد.

دین‌پرست مراقبت پس از خروج بهبودیافتگان را کلید موفقیت در درمان اعتیاد دانست و گفت: وقتی معتاد بداند رصد می‌شود تلاش بیشتری را درماندگاری در درمان خواهد کرد.

وی همچنین تشکیل کمیته اشتغال بهبودیافتگان را از دیگر برنامه‌های مورد اولویت ستاد عنوان و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها باید این کمیته را راه‌اندازی و فعال کند تا مشکل اشتغال بهبودیافتگان ساماندهی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  −    =  54