تورم پایین، اقتصاد منطقه یورو را تهدید می‌کند

وزیر اقتصاد ایتالیا کاهش انتظارات تورمی و تورم نزدیک به صفر را برای اقتصاد منطقه یورو فاجعه بار خواند و گفت: «مقامات مسئول سیاست های پولی باید واکنش مناسبی به این مشکل نشان بدهند.»

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم به نقل از رویترز، پیر کارلو پادوان، وزیر اقتصاد ایتالیا روز شنبه گفت، تورم نزدیک به صفر برای حوزه یورو و به خصوص کشورهایی که میزان بدهی های عمومی شان بالاست، فاجعه بار خواهد بود.
بر اساس مطالعه تحلیلگران اقتصادی، نرخ تورم حوزه یورو در ماه آوریل به رقم 0.7 درصد رسید که فاصله زیادی با حداقل نرخ تورم 2 درصدی تعیین شده از سوی بانک مرکزی اروپا دارد. همچنین پیش بینی شده است که نرخ تورم حوزه یورو در ماه می نیز در همین رقم باقی بماند.
در ایتالیا، آمارهای اولیه برای ماه می که روز جمعه منتشر شد، نشان داد که قیمت های مصرف کننده تنها 0.4 درصد تورم سالانه داشته اند.
پادوان در یک کنفرانس اقتصادی در شهر تورنتوی ایتالیا گفت: «مقامات مسئول سیاست های پولی باید واکنش مناسبی به این مشکل نشان بدهند تا جلوی کاهش انتظارات تورمی گرفته شود.»
وی افزود: «این برای حوزه یورو و به خصوص کشورهایی که میزان بدهی های عمومی شان بالاست، یک فاجعه خواهد بود.
انتظار می رود که بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنجشنبه خود نرخ تامین مالی مجدد اصلی خود را که هم اکنون نیز در رقم بسیار پایین 0.25 درصد قرار دارد، کاهش دهد و دیگر نرخ های بهره خود را نیز پایین بیاورد. همچنین پیش بینی می شود که بانک مرکزی اروپا اقدامات بیشتری را برای افزایش میزان اعطای وام به بنگاه های اقتصادی کوچک به اجرا بگذارد.
نرخ تورم بسیار پایین و حتی کاهش قیمت ها موجب دشوارتر شدن کاهش بدهی های عمومی دولت ایتالیا می شود که در حال حاضر به 132.6 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور می رسد.
پادوان در ادامه گفت، تنها راه ایتالیا برای کاهش درصد بدهی های عمومی نسبت به تولید ناخالص داخلی اش، بالا بردن رشد اقتصادی است. این به معنای نزدیک تر کردن نرخ تورم به هدف گذاری 2 درصدی بانک مرکزی اروپا و افزایش نرخ رشد اسمی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  4  =