تمام سنت‌هایی که « شیخ دیپلمات» شکست

رئیس جمهور روحانی سعی کرده است که چهره متفاوتی از خود نسبت به رئیس جمهور پیشین ایران در میان مردم ایران ارائه کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از نامی نیوز روحانی هفتمین رئیس جمهور ایران سعی کرده است که در اذهان مردم تبدیل به یک رئیس جمهور متفاوت باشد، درست مانند محمود احمدی نژاد. مردم هشت سال رفتار احمدی نژاد را دیده بودند و امروز روحانی تصمیم گرفته است نسبت به سلف خود تغییرات اساسی در رفتار خود ایجاد کند، که مهم ترین آن این است که روحانی می‌خواست رئیس جمهور باشد.

در قانون اساسی، رئیس جمهور دومین شخص مملکت است که عهده دار مدیریت کشور است مدیریتی که باید زمینه ساز وحدت و همدلی در کشور باشد نه اینکه تبدیل به منبع اختلاف در کشور شود. زمان ریاست محمود احمدی نژاد بر قوه مجریه بسیاری اعتقاد داشتند که او عامل اختلاف در جامعه است و امروز روحانی می‌خواهد متفاوت باشد و لقب« مرد وحدت ملی» را به خود اختصاص دهد.

روحانی زمانی که رئیس جمهور منتخب بود دست دوستی به سمت قوای دیگری و نهادهای مذهبی و نظامی دراز کرد تا نشان دهد که با رئیس جمهور پیشین ایران تفاوت دارد. رفتار روحانی در این یک ساله سپری شده از زمان انتخابات ریاست جمهوری، خود بیانگر همین معناست که او به دنبال وحدت در کشور است.

نشست دوستانه با رقبای انتخاباتی، نمونه بارز این رفتار روحانی است. دعوتی که درتاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران بی سابقه است و پیش از این هیچ یک از روسای جمهور ایران تجربه چنین کاری را نداشته‌اند و می‌شود گفت که روحانی دست به یک سنت شکنی سیاسی در ایران زده است.

روحانی رقبای خود را دور یک میز جمع کرد تا به گفته خودش از مشورت دوستان استفاده کند. رقبای انتخاباتی نیز از این طرح استقبال کردند و به جز ولایتی که در سفر چین به سر می‌برد، بقیه دعوت روحانی را لبیک گفتند تا یک اتفاق خوب در فضای سیاسی ایران شکل بگیرد.

روحانی در حاشیه این دیدار با بیان این‌که در اولین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری با برگزاری این نشست، بار دیگر کنار همدیگر بودیم و توانستیم همدیگر را ببینیم و اگر روزی با یکدیگر رقابت می‌کردیم، امروز در کنار هم برای ملت و اهداف ملی هستیم، گفت: ما امروز همه هدف واحدی را دنبال می‌کنیم. این نشست در واقع فرصتی بود که دوستان نقطه نظراتی را که در مورد مسائل کشور دارند، بیان کنند و دوستان نقطه نظرات را بیان کردند و مشورت صورت گرفت. البته ما بسیاری از دوستان را در جاهای مختلف از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌بینیم و از نظرات آنها استفاده می‌کنیم.

روحانی با توجه به حساسیت کشور به ویژه در مذاکرات هسته‌ای و بحران منطقه‌ای به دنبال ایجاد یک همفکری سیاسی با رقبای خود است، کسانی که داعه ریاست جمهوری داشتند و قطعا می‌توانند راهکارهای مناسبی را برای اداره بهتر کشور ارائه کنند.

این حرکت روحانی درست برخلاف رئیس جمهور پیشین ایران یعنی محمود احمدی نژاد است و نکته جالب در این میان این است که این تنها سنت شکنی روحانی در این یک سال سپری شده از انتخابات ریاست جمهوری 92 نبوده است و روحانی پیش از این کارهایی انجام داده است که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران اتفاق می‌افتد.

اولین سنت شکنی او، معرفی کابینه یازدهم در روز تحلیف در مجلس شورای اسلامی بود.

رئیس دولت یازدهم، در اولین روزهای پس از پیروزی در انتخابات با ایجاد کارگروه‌هایی برای انتخاب اعضای دولت، تمام تلاش خود را به کار بست تا وزرای پیشنهادی خود را هرچه سریع‌تر به مجلس معرفی کند. او در دو ماهی که تا مراسم تحلیف و سوگند ریاست جمهوری باقی مانده بود، به رایزنی با شخصیت‌های عالی‌رتبه نظام و گروه‌های سیاسی پرداخت تا بتواند کابینه‌ای فراجناحی و براساس شعار انتخاباتی خود یعنی اعتدال، انتخاب کند.

روحانی در روز مراسم تحلیف و بعد از پایان سخنرانی خود، نام وزرای پیشنهادی خود را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد تا در تاریخ جمهوری اسلامی لقب اولین رئیس‌جمهوری را بگیرد که کابینه خود را در روز تحلیف معرفی می‌کند. رئیس‌جمهور روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی که با مردم داشت به این نکته اشاره کرد و گفت: «برای اولین بار در دولت یازدهم جمهوری اسلامی وزرا در روز تحلیف به مجلس معرفی شدند.»

این حرکت روحانی با استقبال شدید نمایندگان و مردم روبه‌رو شد. در همین ارتباط علی لاریجانی معرفی کابینه در روز تحلیف را نشان‌دهنده زرنگی روحانی دانست و گفت: «معرفی زودهنگام کابینه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم وی با همین سرعت کارهای دولت را سامان دهد»

شاید حل پرونده هسته‌ای، یکی از مهم‌ترین اقدامات و رکوردهای دولت روحانی طی 100 روز آغازین دولت تدبیر و امید بود. روحانی که از منتقدین روند پرونده هسته‌ای در زمان محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی بود، در جریان انتخابات ریاست جمهوری به مردم وعده داد که در ماه‌های اول دولتش قفل پرونده هسته‌ای را با کلید تدبیر باز خواهد کرد.

روحانی اعتقاد داشت که در کنار چرخش سانتریفیوژ، اقتصاد و زندگی مردم نیز باید بچرخد. پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، روحانی مدیریت پرونده هسته‌ای را به محمدجواد ظریف سپرد تا این دیپلمات کهنه‌کار، قفل پرونده هسته‌ای را باز کند که حاصل آن توافق بزرگ ایران و غرب در ژنو 3 بود.

یکی دیگر از سنت‌هایی که در دولت روحانی شکست و برای بار اول در تاریخ جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، مذاکره تلفنی با اوباما و مذاکره وزیران امورخارجه ایران و آمریکا پشت درهای بسته بود.

روحانی و اوباما در حالی که رئیس‌جمهور ایران در حال ترک خاک آمریکا بود، در مورد پرونده هسته‌ای ایران و بحران سوریه و منطقه به گفت‌وگو نشستند تا پنجره جدیدی در روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی باز شود.

گفت‌وگوی تلفنی با اوباما و حل پرونده هسته‌ای با واکنش‌های فراوانی در داخل و خارج از کشور روبه‌رو شد و در این میان مردم به عنوان حامی اول روحانی از این دو حرکت رئیس دولت حمایت کردند.

در حالی که احمدی‌نژاد معتقد بود که او بسیاری از سنت‌ها را شکسته و مرد اولین‌های ایران بوده است، روحانی یک سال بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بسیاری از تابوهای سیاسی ایران را شکست و تبدیل به رئیس جمهور سنت شکن ایران شود و گفتمان تازه‌ای را وارد فضای سیاسی ایران کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  56