شاپرک تمام قابلیت های لازم را دارد تا در کنار نام هایی مانند Visa، MasterCard بدرخشد

در گفتگو با محسن قادری مدیرعامل شبکه الکترونیک پرداخت کارت مطرح شد:

با توجه به رسالت شاپرک در رونق کسب و کار حوزه پرداخت الکترونیک، بانک مرکزی با همکاری شبکه بانکی، شرکت شاپرک و شرکت های PSP به اجرای طراحی چند مرحله ای با عنوان «نظام جامع کارمزد» اقدام کرده است/برای پیشبرد ادامه این مسیر، برنامه ها و جلسات هم فکری با ذی نفعان را در دستور کار قرار داده ایم که در نهایت منجر به تدوین برنامه ای نظام مند برای شاپرک خواهد شد./شاپرک بحث تراکنش هایی را که به صادرکنندگان کارت هزینه های غیر ضروری تحمیل می نماید را به طوری جدی دنبال خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مدیرعامل دوم شاپرک همچنان برنامه های سختی از جمله طرح جامع کارمزد را باید در این شرکت عملیاتی کند.شرکتی که حالا نزدیک 18 ماه از تاسیس و فعالیت آن می گذرد و مسئولیت نظارت بر سلامت کلیه تراکنش های پرداخت در اقصا نقاط کشور را دارد.بالطبع وی باید با برنامه آمده باشد. در گفتگو با محسن قادری ضمن ارزیابی کلی شاپرک به مرور برنامه های وی پرداخته ایم.این گفتگو از پی می آید.

******************************************************

جناب مهندس محسن قادری شرایط فعلی شاپرک را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظرم طرح شاپرک تمام قابلیت های لازم را دارد تا در کنار نام های شناخته شده ای مانند Visa، MasterCard و … بدرخشد.شرایط حاضر هم کاملا رضایت بخش است؛ در عین حال برای پیشبرد ادامه این مسیر، برنامه ها و جلسات هم فکری با ذی نفعان را در دستور کار قرار داده ایم که در نهایت منجر به تدوین برنامه ای نظام مند برای شاپرک خواهد شد.

برنامه های شما در ادامه راه شاپرک چیست؟

برنامه های شاپرک همانند گذشته مطابق با سیاست های بانک محترم مرکزی و هیئت مدیره محترم پیش خواهد رفت در این مسیر طر ح ها و برنامه هایی نیز در دستور کار قرار گرفته از آن جمله: 1) توسعه کیفی و فنی نیروی انسانی شاپرک، 2) تهیه و تدوین و برگزاری کارگاه های آموزشی برای ارتقا و توسعه شبکه الکترونیکی پرداخت کارت، 3) ارائه فرآیندهای کاربردی در راستای ضرورت توسعه گستره پوشش فیزیکی توزیع کارتخوان ها در سطح کشور، 4) کاهش تعداد کارتخوان ها به ازای هر فروشگاه با حجم مناسب تراکنش برای هر کارتخوان، 5) مشاوره، تصمیم سازی در تدوین نهایی سیاست ها، مقررات و الزامات نظارت بر فعالیت های شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت کارت و اجرای آن، 6) مشاوره، تصمیم سازی و اجرای کارمزدهای متناسب و متناظر با خدمات شبکه الکترونیک پرداخت کارت، 7) کاهش تدریجی حمایت های پرداخت کارمزد و فعال سازی دریافت کارمزد از ذی نفعان درجه اول و دوم . همچنین شاپرک بحث تراکنش هایی را که به صادرکنندگان کارت هزینه های غیر ضروری تحمیل می نماید را به طوری جدی دنبال خواهد نمود

در گام اول چه طرحی را در شاپرک دنبال خواهید کرد؟

بحث اخذ کارمزد از خرید شارژهای موبایل توسط درگاه های الکترونیکی از جمله طرح هایی است که در دست اجراست که می بایست نهایی شود. این طرح به دلیل جلساتی که همچنان با بانک مرکزی در جهت تعیین مبلغ آن وجود دارد ادامه دارد تا به حول و قوه الهی در اسرع وقت اجرایی گردد.

در راستای کارمزدها چه برنامه های دیگری تا آخر سال روی میز دارید؟

با توجه به رسالت شاپرک در رونق کسب و کار حوزه پرداخت الکترونیک، بانک مرکزی با همکاری شبکه بانکی، شرکت شاپرک و شرکت های PSP به اجرای طراحی چند مرحله ای با عنوان «نظام جامع کارمزد» اقدام کرده است.این طرح با توجه به پیچیدگی کار و تعدد پارامترهای مورد مطالعه تدوین طرح ها و اجرایی شدنشان امری زمان بر بوده و ادامه اجرایی شدنشان پیش نیازهایی دارد که در مراحل مختلف، اطلاع رسانی و سپس اجرایی خواهد شد.

از ابتدا که طرح شاپرک مطرح شد؛ بحث امنیت تراکنش ها بسیار حائز اهمیت بود؛ آیا پس از سپری شدن مدت زمانی که از ایجاد این طرح گذشته شرکت به خواسته خود در این امر دست یافته است؟

سابقه ای که پیش روی من از ابتدای ایجاد و راه اندازی این طرح می گذرد نشان می دهد بسیاری از خطاهای امنیتی که در گذشته صورت می گرفته حداقل به صورت چشمگیری کاهش یافته و پیگیری های تیم شاپرک موفق بوده است. اما حوزه امنیت باید به صورت مداوم رصد گردد و تغییرات لازم انجام شود.

آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟

از ابتدا تلاش شده شبکه الکترونیکی پرداخت کارت با دانش و کار تیمی نخبه ، طراحی و پیاده سازی شده و توسعه یابد ؛ در اینجا جا دارد از کسانی که از ابتدای این طرح به صورت مستقیم و غیر مستقیم در پیشبرد آن سهیم بوده و به اجرای آن کمک کرده اند از جمله آقای احمدی دبیر کل محترم بانک مرکزی، آقای حکیمی ،مدیرکل محترم فناوری اطلاعات بانک مرکزی و همچنین آقای قطبی و مسئولان و کارکنان در اداره نظام پرداخت بانک مرکزی و شرکت شاپرک  تشکر و قدردانی  کنم تلاش های این افراد در عملیاتی کردن شاپرک با توجه به شرایط حاکم بسیار قابل تحسین است. اکنون  هم مسئولیت اداره آن بر عهده اینجانب قرار گرفته و من امیدوارم بتوانم از عهده مسئولیت سنگینی که بر عهده من قرار داده شده به خوبی برآیم.لذا به همراه تمامی کارکنان و مدیران شاپرک، تمامی تلاشمان را خواهیم کرد تا تمامی طرح ها بر اساس زمان های پیش بینی شده به سرانجام برسند و نتیجه آن بالا رفتن ضریب سرویس دهی و امنیت در حوزه پرداخت های الکترونیکی خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  +    =  21