رتبه جهانی ایران در «رضایت از زندگی»

سازمان ملل رتبه ایران از نظر رضایت از زندگی را 112 در بین 154کشور جهان اعلام کرد و از رضایت 67درصدی شهروندان ایرانی از شغل خود، رضایت 52درصدی از کیفیت بهداشت و رضایت 61درصدی از کیفیت آموزش خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: سازمان ملل رتبه ایران از نظر رضایت از زندگی را 112 در بین 154کشور جهان اعلام کرد و از رضایت 67درصدی شهروندان ایرانی از شغل خود، رضایت 52درصدی از کیفیت بهداشت و رضایت 61درصدی از کیفیت آموزش خبر داد.

 برنامه توسعه سازمان‌ملل در بخشی از گزارش جدید خود موسوم به گزارش «توسعه انسانی 2014؛ ترقی پایدار بشر: کاهش آسیب‌پذیری‌ها و افزایش جهش‌ها» به بررسی میزان رضایت شهروندان 154کشور جهان از زندگی پرداخته است. این گزارش شاخصی را به نام شاخص رضایت از زندگی منتشر کرده و به هر کشور نمره‌ای از صفر تا 10 داده که هرچه نمره کشوری بیشتر باشد دلالت بر رضایت بیشتر شهروندان از زندگی خود دارد. براساس این گزارش که بر پایه آمار سال‌های 2007 تا 2012 تهیه شده است ایران در شاخص رضایت از زندگی نمره 4/6 را به دست آورده و رتبه 112 را در جهان به خود اختصاص داده است.

تنها شهروندان 42کشور در جهان رضایت کمتری نسبت به زندگی در مقایسه با ایرانی‌ها داشته‌اند. در نظرسنجی انجام شده از شهروندان ایرانی برای تهیه این گزارش 55درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند از حق آزادی انتخاب برخوردارند، 55درصد نسبت به برخورداری از امنیت ، 67درصد از شغل خود و 67درصد از سطح زندگی خود ابراز رضایت کرده‌اند. همچنین 52درصد مردم ایران از کیفیت خدمات بهداشتی و 61درصد از کیفیت آموزش در کشورشان راضی بوده‌اند. 58درصد پاسخ‌دهندگان تلاش‌های دولت برای مبارزه با فقر را راضی‌کننده دانسته‌اند و 61درصد نیز از برنامه‌های دولت برای حفاظت از محیط‌زیست ابراز رضایت کرده‌اند.

این گزارش میزان اعتماد شهروندان ایرانی به دولت وقت را 56درصد اعلام کرده است. بررسی‌های دفتر برنامه توسعه سازمان‌ملل نشان می‌دهد مردم کشور آفریقایی بنین کمترین رضایت از زندگی را دارند. نمره این کشور در شاخص رضایت از زندگی 3/2 اعلام شده است. پس از بنین، کشور رواندا با نمره 3/3 و ماداگاسکار با نمره 3/6 در رده‌های بعدی قرار دارند. بیشترین میزان رضایت از زندگی در سوییس دیده می‌شود به‌طوری که نمره این کشور در شاخص رضایت از زندگی 7/8 اعلام شده است. نروژ با نمره 7/7 و سوییس با نمره 7/6 به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  −  62  =