شنیده های خواندنی امروز بورس

درباره مذاکرات یک روزه معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا جز اینکه گفته شده است این مذاکرات “سازنده” و “خوب” بوده است خبری دیگری منتشر نشده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،امروز شاخص کل با (0٫29) درصدکاهش به عدد74,398واحد رسید.حجم کل معاملات امروز نزدیک به148میلیارد تومان بود که از این مقدارنزدیک به107میلیارد آن مربوط به سهم های بورسی و مابقی معاملات مربوط به بازار فرابورس بودند.

گروه های بزرگ:
امروز شاخص کل با (215)واحد کاهش به عدد 74,398واحد رسید که بیشترین تاثیر مثبت را نماد رمپنا با 53 واحد و بیشترین تاثیر منفی را نمادوپاسار با (69) واحدبر جای گذاشتند و شاخص فرابورس 0٫4واحد افزایش یافت.امروز بازاری کم حجم و کم عمق را شاهد بودیم که طرف عرضه قوی تر بود. جو اکثر گروه ها منفی بود.
ترین ها:

بیشترین حجم معامله: وپاسار با بیش از 18میلیون سهم
بیشترین ارزش معاملات:رمپنا با بیش از 7میلیارد تومان
بیشترین رشد: چافست با بیش از30درصد افزایش.
بیشترین کاهش: فزرین با بیش از4درصد کاهش.

در این روزها کدام استراتژی بهتر است:
با توجه با اینکه شاخص کل موفق به عبور از مرز 75000 واحد نشد, شاید استراتژی مناسب برای کوتاه مدت اقدام به خرید در دامنه منفی فردا و پس فردا بخصوص در نمادها فرابورسی باشد. با توجه به ثبات نسبی بازار همچنان ایجاد پرتفوی بهینه از سهم های بنیادی و پتانسیل دار بهترین استراتژی به نظر می رسد.

شنیده ها :
شنیده می شود سکاب هم افزایش سرمایه داردوبیمه به مقاومت 131 واکنش نشان داد و وارد رنج منفی شد

درباره مذاکرات یک روزه معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا جز اینکه گفته شده است این مذاکرات “سازنده” و “خوب” بوده است خبری دیگری منتشر نشده است.
هیئت مذاکره کننده ایران عصر روز جمعه پس از یک روز مذاکره به تهران بازگشتند.
گفتنی است ایران و 1+5 در مذاکرات وین 6 بر سر آنچه اختلافاتی اساسی درباره ظرفیت غنی‌سازی ایران، سایت غنی سازی فردو و راکتور آب سنگین اراک است نتوانسته اند به یک نتیجه مشخص و نهایی دست پیدا کنند و مذاکرات تا سوم آذرماه تمدید شد.

خودرو :
رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به اطلاعات مورد نیاز خود از شرکت های خودروساز دست پیدا کنیم، گفت: این موضوع باعث شده تا به احتمال زیاد 22 مرداد نتایج بازنگری قیمت خودرو اعلام نشود.
در بخش خودرویی انتظاری برای بازگشت نمادها به مدار صعود وجود ندارد و فضای رو به افول این گروه می تواند ادامه پیدا کند.

در بخش مسکن :
زمانی که قیمت‌ها به همین روال پیش رود و به تثبیت نرسد وضعیت رکود در بخش مسکن ادامه خواهد داشت و مالکان تمایلی به فروش واحدهای خود ندارند لذا قیمت‌ها شکسته نمی‌شود اما طولانی شدن این روند آن‌ها را مجاب می‌کند به فروش ارزان‌تر راضی شوند بدین ترتیب رشد قیمت‌ها در بازار مسکن پایدار نخواهد بود

شاخص:
در دو هفته اخیر شاهد نوعی ثبات و نوسان محدود در شاخص کل بوده ایم و تثبیت شاخص در محدوده های فعلی ، هر چند تاکنون منجر به رشد در شاخص کل نگشته ، با این حال احتمال اصلاح قیمتی و نزول موقت در مسیر شاخص را نیز تضعیف ساخته است و اصلاح زمانی شاخص در دو هفته اخیر پتانسیل شکل گیری موج جدید صعودی در مسیر شاخص و اغلب سهم های بازار سرمایه را ایجاد کرده است و می توانیم امیدوار باشیم که از هفته جاری مجدد شاهد تداوم روند صعودی شاخص بوده و انتظار تحقق تارگت های 75500 واحد و در حالت خوشبینانه تارگت محدوده 77500 واحد را نیز داشته باشیم ، البته در صورت عدم صحت پیش بینی و تداوم فاز اصلاحی در شاخص ، اصلاح قیمتی شاخص تا محدوده حمایتی 74 هزار و نهایت 73600 واحد نیز بعید نخواهد بود . در کل نظر ما نسبت به مسیر آتی شاخص رشدی و صعودی می باشد و با وجود تمامی نوسانات شاخصی ما انتظار داریم که شاخص برآیندی مثبت داشته باشد. بررسی نمودار شاخص نشان می دهد که شاخص بعد از عبور از محدوده مقاومتی 74600 واحد به ثبات نسبی دست یافته است و انتظار می رود که ثبات نسبی شاخص در این محدوده با همراه شدن با محرک های مثبت روند صعودی جدیدی را در مسیر کلی شاخص ایجاد کند که این روند در فاز اول تا محدوده 75500 و در صورت تداوم با مقاومت جدی محدوده 77500 واحد روبرو خواهد بود ، البته ناگفته نماند که هنوز شاخص نتوانسته روند نزولی حجمی خود را در هم شکند و این به دلیل ایجاد بی اطمینانی در اغلب سرمایه گذاران در چند ماه اخیر ریزشی بازار می باشد که در صورت ایجاد افق های مثبت می توان امیدوار به شکست روند نزولی مسیر حجمی شاخص نیز بود و از طرفی تنگ تر شدن باندهای بولینگر حاکی از وقوع حرکتی زود هنگام در مسیر شاخص می باشد .
از طرفی بررسی شاخص در تایم فریم روزانه نشان می‌دهد که صعود اخیر شاخص توانسته 23 درصد از نزول خود را اصلاح کرده و بالای این محدوده تثبیت شود و با توجه به شکست روند نزولی ، تداوم رشد شاخص محتمل‌ترین حالت پیش روی شاخص خواهد بود و از طرفی بررسی اندیکاتوری شاخص نیز نشان می دهد که منطقه قرار گیری اندیکاتورها پتانسیل لازم برای رشد شاخص را فراهم آورده است .

نتیجه:
در کل انتظار می رود که بعد از فاز اصلاحی دو هفته اخیر در مسیر شاخص کل ، شاهد تداوم روند رشدی در مسیر شاخص تا محدوده 75500 و در حالت خوشبینانه تا محدوده 77500 واحد نیز باشیم ، هر چند در صورت ایجاد محرک های منفی و تداوم فاز اصلاحی ، احتمال اصلاح قیمتی در مسیر شاخص تا محدوده 74 هزار واحد و نهایت 73600 واحد نیز بعید به نظر نمی رسد ، اما نگاه کلی ما نسبت به مسیر شاخص، رشدی و صعودی می باشد و ما انتظار داریم که با وجود تمامی نوسانات شاهد برآیند مثبت و صعودی در مسیر شاخص باشیم.
مشکل بازار در این است صندوقها وحقوقی ها سرمایه گذاری در اوراق مشارکت ویا سپرده بانکی را بر گزیده اند و همین دوعامل منجر به افت ارزش روزانه معاملات میگردد
عدم وجود محرکی جدی حداقل برای کوتاه مدت چشم انداز مناسبی را پیش روی این بازار قرار نمی دهد و روند کم تحرک بازار به نظر ادامه دار خواهد بود. در حال حاضر بازار از فضای مذاکرات هسته ای فاصله گرفته، فصل مجامع پشت سرگذاشته شده، برنامه های حمایتی مقطعی دولت از برخی از صنایع بزرگ بورسی به مرحله اجرا درآمده و گزارشات عملکرد سه ماهه بسیاری از شرکت ها نیز به بازار گسیل شده اما جهت گیری بازار نسبت به تمام این تحولات چندان قابل ملاحظه نبوده است. در عین حال اعلام وعده های حمایتی همچون اجرای سیاست های خروج از رکود تورمی و همچنین انتشار سند راهبردی بازار سرمایه ، انگیزه مناسبی را برای سرمایه گذاران برای بازگشت به بازار و یا افزایش سطح فعالیت در بازار ایجاد نمی کند چرا که تمام این اقدامات در صورت اجرایی شدن آن هم به صورت صحیح در کوتاه مدت تاثیری بر متغیرهای واقعی اقتصاد کشور نخواهند داشت. بنا به این دلایل فاصله گرفتن از فضای مبهم کنونی برای بازار در هفته های پیش رو چندان قابل تصور نیست هرچند به صورت مقطعی شاید بتوان شاهد عملکرد نسبتا رو به رشد بازار در برخی از جلسات معاملاتی باشیم. بخش پتروشیمی در تعدادی از جلسات معاملاتی هفته آتی سیری صعودی را در پیش خواهد گرفت و گروه معدنی نیز ثبات نسبی را تجربه خواهد کرد. با بازگشت نمادهای پالایشی باز هم باید شاهد فضای نسبتا مبهم در این گروه باشیم. بخش فلزات اساسی پتانسیل رشد محسوسی را برای روزهای آتی در اختیار ندارد. همچنین انتظار رسیدن به تعادل نسبی در معاملات گروه مخابرات دور از ذهن نیست.

منبع:پول پرس – امیرفرشید رضائی
کارشناس ارشد مدیریت مالی دانشگاه تهران و تحلیل گر بازار سرمایه

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  −  71  =