چاقی را جدی بگیریم

کار‌شناسان می‌گویند: هر روزه به تعداد مردان و زنانی که نیازمند توصیه‌هایی درباره چگونگی پیشگیری از چاقی و کاهش وزن هستند، افزوده می‌شود

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک امروزه در جریان شهرنشینی و زندگی صنعتی، بی‌تحرکی، مشکل بزرگ بهداشت عمومی است که هرسال موجب مرگ حداقل دو میلیون نفر از مردم جهان می‌شود.
برآورد‌ها بیانگر آن است که میزان بی‌تحرکی در تمام کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه بالاست و حتی در کشورهای توسعه‌یافته نیز بیش از نیمی از بالغان به اندازه کافی تحرک ندارند،
بطور مشخص خطر مرگ و میر در افرادی که فعالیت با شدت متوسط در بیشتر روزهای هفته را داشته‌اند، در مقایسه با افراد غیرفعال حدود 30 درصد کمتر بوده است.

زندگی بی‌تحرک یکی از 10علت مرگ و میر
بر اساس یافته‌های اولیه از تحقیق سازمان بهداشت جهانی، زندگی بی‌تحرک دو برابر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع دو و چاقی و نیز خطر سرطان روده، بالارفتن فشارخون، اختلالات چربی، پوکی استخوان، افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد و به این ترتیب یکی از 10علت عمده مرگ و میر در جهان است. اما نگران نباشید، چون تحرک و ورزش کردن، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطانها را کاهش می‌دهد. ورزش در کنترل چاقی، فشارخون و کلسترول مؤثر است و به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو منجر می‌شود و به پیشگیری و کاهش پوکی استخوان و درمان حالتهای دردناک مانند کمردرد و زانودرد کمک می‌کند.

ورزش را فراموش نکنید!
از دیگر فواید ورزش و داشتن تحرک کافی می‌توان به افزایش سلامت روحی و روانی و اعتماد به نفس و کاهش اضطراب، استرس، احساس افسردگی و تنهایی اشاره کرد.
همچنین ورزش کمک می‌کند وزن بدن تنظیم شده و خطر چاقی را 50درصد نسبت به افراد بی‌تحرک کاهش می‌دهد و در داشتن استخوانها، عضلات و مفاصل سالم مؤثر است و افراد دچار حالت ناتوان‌کننده مزمن را از نظر قدرتی تقویت می‌کند. براین اساس، فعالیت جسمانی منظم یکی از اجزای مهم شیوه زندگی سالم و اصلی غیرقابل انکار است و همواره به انجام حداقل 30دقیقه ورزش روزانه و پنج روز در هفته توصیه اکید می‌شود.
بر اساس نتایج نظام مراقبت عوامل بیماری‌های غیرواگیر خراسان‌رضوی در سال 88، 88/37 درصد مردان 15 تا 64سال دارای اضافه وزن و چاقی و 91/23درصد فعالیت جسمانی کم دارند و به این ترتیب معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد هشدار می‌دهد که خراسان‌رضوی رو به چاقی می‌رود!

وقتی تعادل را بهم بزنیم
دکتر حمیدرضا بهرامی می‌گوید: میانگین شاخص توده بدنی در سال 85، 58/30 بوده که در سال 88 به 87/37 افزایش یافته و به این ترتیب درصد چاقی از 32/3 سال 85 به 28/8 در سال 88 رسیده است.
درباره مصرف یا منع مصرف موادغذایی برای جلوگیری از چاقی، دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بر این نکته تأکید دارد که در تغذیه، ماده غذایی بدی نداریم، اما آنچه مطلوب نیست، بهم خوردن تعادل است.
دکتر عبدالرضا نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار «قدس»، می‌گوید: وقتی تعادل را به هم بزنیم، یعنی هفته‌ای یک بار فست‌فود می‌خوریم یا آجیل، گردو و خرما را بی‌رویه مصرف می‌کنیم، باید منتظر عواقب چاق‌کننده آن باشیم. برای نمونه وقتی متخصصان تغذیه می‌گویند، خرما خوب است؛ به این معنی نیست که با هر لیوان چای، چند عدد خرما بخوریم که روزانه به 10 تا 15عدد برسد! خرما خوب است، اما در کل، روزی دو عدد.

خوردن وعده‌های اصلی غذایی در زمان‌ تعیین‌شده
کار‌شناسان تغذیه معتقدند: اگر به اندازه و متعادل از موادغذایی استفاده کنیم، هم لذت خوردن آن ماده غذایی را چشیده‌ایم و هم از مواد مفید و ضروری برای پیشگیری از بیماری‌ها بهره‌مند شده‌ایم و از چاقی نیز جلوگیری کرده‌ایم. نکته دارای اهمیت دیگر اینکه از آنجا که ساعات کاری به طور معمول تا ساعت 14 است، افراد بویژه در کلانشهر‌ها تا به منزل برسند، حدود ساعت 15 تا 16 می‌شود و دیروقت وعده ناهار را صرف می‌کنند؛ این در حالیست که ترشح هورمونها و آنزیمهای گوارشی در این ساعت متوقف شده‌اند.
بر اساس مستندات علمی، خلقت بدن به گونه‌ای است که در ساعت 6تا 8 و 10 تا 14 و 19 تا 20و30 دقیقه آنزیمهای گوارشی بدن ترشح می‌شوند. بنابراین باید وعده‌های اصلی را در همین زمانها بخوریم و اگر خارج از این زمانها مصرف شود، بدن دچار اختلال متابولیسم می‌شود و غذاها تبدیل به چربی می‌شوند و مشکلات ناشی از چاقی به وجود می‌آید.

چاقی را جدی بگیریم
سرطانهای پستان در خانمها و پروستات در مردان با افزایش وزن و چاقی مرتبط است و متخصصان در این باره می‌گویند، سن شیوع سرطان پستان در ایران 10 سال کمتر از سن جهانی است که یکی از دلایل آن، چاقی زیادی است که در زنان دیده می‌شود.
درباره اهمیت چاقی و نگرانی‌هایی که در جامعه ما وجود دارد، آمار‌ها بیانگر آن است که در حال حاضر در خوشبینانه‌ترین حالت بیش از 50 درصد افراد جامعه مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند؛ یعنی از هر دو نفر، یک نفر چاق است و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط زندگی شهرنشینی و افزایش میزان بی‌تحرکی، مقوله چاقی را باید جدی بگیریم و برای درمان آن نزد متخصص برویم و درمان را به صورت اصولی انجام دهیم.
اگرچه پروتکلهای درمانی برای چاقی خیلی مشخص نیست، اما در مجموع باید بدانیم که چاقی به راحتی درمان‌پذیر است و اکنون این بیماری به عنوان یکی از مشکلات عمده سلامت جامعه در کنار معضل بی‌تحرکی مطرح است و باید آن را جدی بگیریم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  3