«بیمه توسعه» ورشکسته نیست

«شرکت بیمه توسعه ورشکسته نیست.» این توصیف کلی علی جباری مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی از وضعیت بیمه توسعه بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،«شرکت بیمه توسعه ورشکسته نیست.» این توصیف کلی علی جباری مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی از وضعیت بیمه توسعه بود که پس از پرسش «دنیای‌اقتصاد» مبنی‌بر اینکه «طبق ماده 10 قانون بیمه شخص ثالث، صندوق تامین خسارت‌های بدنی مسوول رسیدگی به پرونده‌های زیاندیدگانی است که بیمه‌گر آنها ورشکست شده است؛ بنابراین چرا بیمه‌مرکزی و صندوق برای بیمه‌گذاران بیمه توسعه اقدامی نمی‌کنند؟» اعلام شد. جباری با اشاره به اینکه اعلام ورشکستگی یک بنگاه اقتصادی یک پروسه طولانی دارد و به این سادگی‌ها نیست، گفت: در بررسی‌های انجام شده از وضعیت مالی بیمه توسعه هیچ نشانه‌ای از ورشکستگی نیست و این شرکت تنها دچاربحران نقدینگی شده است.  وی با بیان اینکه رئیس‌کل بیمه‌مرکزی هم به عدم ورشکستگی بیمه توسعه اعتقاد دارد، افزود: مشکل این شرکت نبود مدیریت صحیح پرتفوی و منابع نقدی بوده است که آن را با بحران نقدینگی مواجه کرده است. مدیرعامل صندوق تامین خسارات بدنی با بیان اینکه با مدیریت توانمند رئیس‌کل بیمه‌مرکزی به‌زودی اخبارخوبی درخصوص حل مشکل بیمه توسعه اعلام می‌شود، ادامه داد: هیات‌مدیره بیمه توسعه با مدیریت درست دارایی‌هایش تعهدات خود را ایفا می‌کند.

جباری در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» مبنی‌بر اینکه «ضمانت اجرایی این امر چیست؟» توضیح داد: بیمه‌مرکزی بیمه توسعه را مکلف به این امر کرده است، ضمن آنکه سهامداران بیمه توسعه می‌خواهند بعد ازتمامی اتفاقات پیش آمده خود را احیا کرده و همچنان به فعالیت‌شان ادامه دهند. وی افزود: بیمه‌مرکزی نیز نمی‌خواهد یکی از اعضای خانواده صنعت بیمه از بازار حذف شود و می‌خواهد این فرصت را به این شرکت بدهد تا دوباره اعتماد مشتریانش را جلب و مانند یک بنگاه اقتصادی ادامه کاردهد.
کمتر از یک ماه است که مدیرعامل بیمه ایران از زیان قابل توجه این شرکت در سال‌مالی 92 خبر داده و قرار است پس از اعلام رسمی حسابرس این رقم را به‌طور رسمی اعلام کند.  امرالهی که بیش از تخصص بیمه، تخصص مالی دارد می‌خواهد با استفاده از این زمانی که دردست دارد؛ یعنی قبل از به پایان رسیدن سال‌مالی 93 که عملکرد او وتیمش را شامل می‌شود، زیان بیمه ایران را در سال 92 اعلام کند. امرالهی درخصوص محل این زیان هنوز اظهارنظر نکرده است، اما منابع آگاه از میزان اندک ذخایر خسارات معوق که در دوره مدیریت گذشته لحاظ شده خبر می‌دهند. این منابع آگاه می‌گویند میزان ذخایر خسارات معوق شرکت بیمه ایران که 50 درصد بازار بیمه را دارد، کمتر از میزان ذخایر معوق شرکت‌های بیمه‌ای است که نزدیک به 2 یا 3 درصد بازار را دارند. این در حالی است که سهامیان مقدم، مدیرعامل پیشین بیمه ایران در این خصوص به «دنیای‌اقتصاد» گفت: من هم مانند شما منتظرم تا آقای امرالهی این موضوع را رسما اعلام کنند و تا آن زمان حرفی برای گفتن ندارم. او در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی‌بر اینکه «آیا شما زیان‌ده بودن بیمه ایران را در سال 92 قبول دارید؟» گفت: خیر. بیمه ایران هیچ‌گاه زیان‌ده نبوده است. علی جباری، مدیرعامل صندوق تامین خسارات بدنی که پیش از این معاون مالی اداری بیمه ایران بود، در این خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: بیمه ایران زیان‌ده نیست و این موضوع را تکذیب می‌کنم. جباری درخصوص اعلام مدیرعامل بیمه ایران درخصوص پرداخت 220 میلیارد تومان خسارت شخص ثالث از محل سپرده بانکی گفت: آقای امرالهی ادعا کرده‌اند این پرداخت‌ها مربوط به خسارات معوق بوده است، درحالی‌که این رقم در مقابل حجم خسارات پرداختی بیمه ایران رقمی نیست که عنوان شود. وی افزود: سال 92 دوره شکوفایی بورس بود و نمی‌دانم چرا مدیریت جدید به‌جای استفاده ازمنابع آن از حساب‌های سپرده بانکی استفاده کرده است. جباری ارزش سرمایه‌گذاری‌های بیمه ایران را در بورس در سال 92 مبلغ یک هزار و 400 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: امروز این رقم به 800 میلیارد تومان کاهش یافته است.  جباری متذکر شد: بیمه ایران که سال 1314 تاسیس شد و به‌عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در توسعه اقتصاد ملی کشورمان تا امروز فعالیت دارد، طی تمام این 79 سال نزدیک به 800 میلیارد تومان سود نشان داده است. بنابراین چگونه می‌شود برای یک سال‌مالی نزدیک به یک‌هزار و 300 میلیارد تومان زیان داشته باشد؟
افتتاح نخستین صندوق امانات

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  2  =