تراجنسی‌ها سنت‌شکن نیستند

فرهنگ ما به گونه‌ای است که شناخت دقیقی درباره‌ی هیچیک از گونه‌های اقلیت‌های جنسی نداریم. در مواجهه‌ی خود با این افراد ممکن است درگیر قضاوت‌های نا‌به‌جا شده و یا حتا با رفتارهای نامناسب خود به بروز ناهنجاری ها دامن بزنیم.

خبرگزاری ایسنا: فرهنگ عمومی ما به گونه‌ای است که بسیاری از ما شناخت علمی و دقیق درباره‌ی هیچیک از گونه‌های اقلیت‌های جنسی نداریم. بنابراین در مواجهه‌ی خود با این افراد ممکن است درگیر قضاوت‌های نا‌به‌جا شده و یا حتا با رفتارهای نامناسب خود نسبت به این افراد به بروز ناهنجاری ها و آسیب‌هایی دامن بزنیم. به نظر می‌رسد که برخورداری از اطلاعات دقیق بتواند در برخورد منطقی با گروه‌های مختلف افراد حاضر در اجتماع اطرافمان ما را یاری کند.

پدیده‌ی تراجنسیتی بودن (transgenderism) طیِف گستردهای از بیماری‌های زیست‌شناختی، اختلالات روان‌شناختی، ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی شرایط طبیعی را دربر می‌گیرد. هر یک از این افراد ممکن است دارای اختلالات زیست‌شناختی و روان‌شناختی باشند، اما افراد عادی نیز می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. همواره مردم و حتی کارکنان حوزه‌ی بهداشت و درمان هم در تبیین این موارد به خَلط و آشفتگی دچار می‌شوند. چراکه به‌طور کلی، جوامع، عموما گرایش‌های جنسی خارج از عرف را مذموم می‌دانند و در آن‌ها فرصتی برای طرح بحث و بازشناسی موضوع داده نمی‌شود.

در همین راستا، دکتر پیمان متین، پزشک‌انسان‌شناسی که پژوهش‌های متعددی را بر اقلیت‌های جنسیتی انجام داده، به پرسش‌های بخش فرهنگ ایسنا، پاسخ داده است.

* تراجنسی‌ها چه کسانی هستند؟

در ابتدا لازم است دو اصطلاح جنسیت (gender) و جنس (sex) از یکدیگر بازشناخته شوند. در مرحله‌ی اول، باید یادآوری کرد که هر دوی این اصطلاحات از جمله واژگان و اصطلاحات زبان‌شناختی هستند که نقش‌هایی چون «اسم»، «ضمیر» و «صفت» را در جمله و گفتار ایفا می‌کنند. بنابراین، در جامعه واژه-هایی چون «زن»، «مرد»، «پسر» و «دختر» اسامی از پیش تعیین-شده و هویت‌سازی هستند که نقش، جایگاه و آینده‌ی فرد را رقم می‌زنند.

منظور از جنس (sex)، تعیین هویت جنسی افراد بر اساس خصایص زیست‌شناختی آن‌ها و اندام‌های جنسی، هورمون‌ها و نیز نوع کروموزوم‌های آن‌هاست؛ درحالی‌که منظور از جنسیت (gender)، تعیین هویت جنسی فرد براساس رفتار، تمایلات، هیجان‌ها، و همچنین هویت اجتماعی و فرهنگی اوست.

تراجنسیتی (transgender) فردی است که کاملاً به جنس خود (مؤنث / مذکر) واقف است، اما نمی‌خواهد آن را بپذیرد و به تغییر جنسیت خود تمایل دارد یا اینکه تلاش می‌کند به‌عنوان جنس دیگر‌ی در جامعه شناخته شود.
 

تراجنسی‌ها

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  −    =  94