بانک‌ها قربانی هستند

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: به اعتقاد سیستم بانکی عقود مشارکتی در سیستم بانکی قابل اجرا نیست زیرا توان بانک ها در حال حاضر برای بررسی یک میلیون پرونده تسهیلات و بررسی نرخ سود آن وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی که از دیروز با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و مدیران بانکی آغاز شده بود بناست تا ساعتی دیگر با حضور معاون اول رئیس جمهور به کار خود پایان دهد.

در این همایش میزگردهای تخصصی با حضور مدیران بانکی و کارشناسان اقتصادی برگزار شد که در آخرین میزگرد مدیران عامل بانک های ملی، سپه، پاسارگاد، کشاورزی و سینا حضور داشتند.

محمد طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی در این میزگرد با بیان اینکه جمع بندی مطالعه کنندگان این است که نقض قانون موجب عدم موفقیت شده است، اظهار داشت: واقعیت این است که ساز و کارهای اندیشیده شده به دلیل پیچیدگی های فراوان قابلیت اجرایی نداشته است.

وی با بیان اینکه شرایط رکود تورمی و جنگ تحریم موجب شده بانکداری بدون ربا موفق نباشد، تصریح کرد: پژوهشگران در این مطالعات شرایط اقتصادی را موثر دانستند.

طالبی با طرح این پرسش که آیا باید برخوردهای تند که مجریان نظام بانکی را تخطئه می کند دنبال شود یا راه حل  هایی برای رفع ایرادهای اجرای قانون باید اندیشیده شود؟ ادامه داد: معتقدم بهترین افرادی که می توانند در این زمینه نظر دهند خود بانکی ها هستند.

وی تصریح کرد: مهمترین مساله ای که راجع به نظام بانکی مطرح می شود نرخ سود است و عامل اصلی را سیستم بانکی می دانند در حالی که شرایط اقتصادی موجب افزایش نرخ سود بانکی می شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین افزود: دسترسی مردم به تسهیلات بانکی سخت است که علت آن مشکل ورود و خروج سرمایه است و از طرف دیگر تقاضا برای تسهیلات بسیار بالا است.

طالبی با اشاره به بنگاه داری بانک ها ادامه داد: ریسک اعتباری بانک ها و مطالبات معوق عامل دیگر است اما قطعا شرایط اقتصادی عامل اصلی است و باید پرسید آیا بانک ها مقصر هستند یا اقتصاد ایران.

وی گفت: به اعتقاد سیستم بانکی عقود مشارکتی در سیستم بانکی قابل اجرا نیست زیرا توان بانک ها در حال حاضر برای بررسی یک میلیون پرونده تسهیلات و بررسی نرخ سود آن وجود ندارد.

* قاسمی: بانک‌ها در سه دهه اخیر قربانی شدند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز در این میزگرد حضور پیدا کرد و به ایراد سخنانی پرداخت؛ وی اظهارداشت: واقعا بانک ها در این سه دهه به نوعی قربانی سیاست های کلان اقتصادی کشور بودند یعنی اینجا منظور بانک مرکزی نیست زیرا خود بانک مرکزی هم قربانی بزرگ تر است.

وی افزود: در سال 67 کل درآمد ارزی کشور 5 میلیارد و 700 میلیون دلار و کسری بودجه 51 درصد بوده است، یعنی 2200  میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم.

قاسمی اضافه کرد: در این شرایط بیشترین فشار به بانک مرکزی و بعد به بانک های کشور وارد می شود. بانک ها در این شرایط قطعا نمی توانند به اقتصاد کمک کنند. در سالی که 5 میلیارد و 700 میلیون دلار داشتیم 4 میلیارد و 800 میلیون دلار هزینه جنگ بوده است که هزینه زیادی برای کشور داشت؛ دوره های بعدی که از جنگ خارج شدیم سازندگی بود که هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کرد و بعد از آن تک نرخی کردن ارز اجرا شد.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی برای تامین مسکن مهر خط اعتباری داد و حتی برای پرداخت یارانه از حساب بانک ها برداشت کرد در حالی که تخلفی اثبات نشده بود؛ به جای اینکه  در رسانه ها علیه هم صحبت کنیم، بیاییم در جمع های کارشناسی با هم صحبت کنیم. 13 بند از 24 بند اقتصاد مقاومتی بدون نقش بانک ها اجرای آن امکان پذیر نخواهد بود.

قاسمی با اشاره به محورهای اقتصاد مقاومتی به اهمیت اقتصاد دانش بنیان اشاره و اضافه کرد: آیا بدون حمایت سیستم بانکی امکان شکل گیری این اقتصاد وجود دارد؛ اما باید بررسی کرد فردی که تاکنون تجربه مدیریت بنگاه داری را ندارد، چگونه می تواند یک بنگاه دانش بنیان را راه اندازی و مدیریت کند.

وی با بیان اینکه بانک ها موظف به نظارت جدی بر عملکرد تسهیلات گیرنده و کمک فکری و مالی است، گفت: بدون همکاری و همیاری سیستم بانکی امکان تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان اینکه ساختار بانک ها در کشورهای مختلف متفاوت است، اظهارداشت: به عنوان مثال بانک میتسوبیشی هلدینگ های بسیاری دارد و در بخش های پتروشیمی، فلزات و انرژی، محیط زیست و حمل ونقل سرمایه گذاری کرده است.

وی گفت: یک وقت سیاست های پولی ما اقتضا می کند یک نوع سیاست اتخاذ شود و در حوزه بانکی هم حتما نباید رویکرد بانکداری را مطابق با بانکداری های اروپایی و آمریکایی شکل داد زیرا در همان کشورها رویکردها متفاوت است که یک نمونه آن سیستم بانکی ژاپن است.

* همتی: قانون بانکداری بدون ربا اشکالات جدی دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی نیز در این میزگرد به سیاست های منتاقض که هر چند وقت یک بار به سیستم بانکی ابلاغ شد اشاره و تصریح کرد: باید قانون بانکداری بدون ربا را به قانون دائمی تبدیل کرد و 31 سال است که براساس قانون موقتی که قرار بود اصلاح شود با همان اشکالات در حال اجرا است.

وی افزود: این قانون وارد بخش واقعی اقتصاد شده و با توجه به اینکه بانک عرضه و تقاضای پول را به تعادل برساند، درگیر رویه های متناقض و پیچیدگی هایی شده اند.

همتی همچنین با بیان اینکه ما فاصله های زیادی با بانکداری اسلامی داریم، ادامه داد: قرار بود بانک داری بدون ربا مقدمه ای برای بانکداری اسلامی باشد. قرار بود بانک های تجاری عقود مبادله ای و بانک های تخصصی عقود مشارکتی را مورد توجه قرار دهند اما هم اکنون به دلیل شرایط اقتصاد بانک های تجاری به سمت عقود مشارکتی رفته اند.

وی با بیان اینکه قانون بانکداری بدون ربا دچار اشکالات جدی است، گفت: اشکالات سیستم بانکی بسیار زیاد است و نکته ای که آقای قاسمی گفتند بسیار درست است، روز اول همایش همه افراد حضور دارند اما به تدریج از تعداد افراد کم می شود و به نوعی از همایش ها چیزی بیرون نمی آید.

مدیرعامل بانک ملی گفت: باید این همایش مقدمه ای برای طرح مسائل جدی و اساسی در حوزه بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی شود و برای مشکلات فعلی راه کارهایی را در بی اندیشیم.

* پرویزیان: موفقیت ایران در تحریم حاصل تلاش بانک‌ها بوده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کوروش پرویزیان از دیگر افراد حاضر در این میزگرد بود که به ایراد سخنانی پرداخت و اظهار داشت: با هوشیاری مردم و کارکنان شبکه بانکی وحمایت مسئولان شبکه بانکی خدمات خود را در شرایط تحریم ارائه داد و خیلی از موفقیت هایی که در بخش های مختلف اقتصادی دیده می شود با حضور بانک ها انجام گرفته است.

وی افزود: در الگوی دوم در کنار بانک های دولتی، گروهی از بخش های اقتصادی مانند خدمات و کشاورزی، بخش خصوصی فعالیت های اقتصادی انجام می دهند. الگوی سوم نیز بانکداری فراگیر و شبیه نظام بانکی آلمان است که به آنها اجازه می دهد شبکه بانکی بنگاه هایی را  داشته باشند و بانک مرکزی بر فعالیت آنها نظارت می کند.

به گفته پرویزیان در الگوی چهارم که شبیه بانک های آمریکایی است بانک ها امکان بنگاه داری ندارند و بیشتر باید تسهیلات به بخش های اقتصادی پرداخت می کنند. باید یک بازآرایی از نقش بانک ها تعریف کنیم.

* تقوی نژاد: نباید همه مشکلات را به بانک‌ها نسبت داد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید کامل تقوی نژاد نیز در این میزگرد با بیان اینکه در حال حاضر نقش بانک ها آنگونه که در اقتصاد مشهود است در جامعه به خوبی مطرح نمی شود، افزود: در حال حاضر همه کاستی ها و نارسایی  های اقتصادی به نوعی به بانک ها نسبت داده می شود در حالی که کارکنان بانک ها افراد سالم و زحمت کشی هستند و هر فعالیت اقتصادی که رخ می دهد نقش بانک ها کاملا پررنگ است.

وی با بیان اینکه قطعا بانک ها هم کاستی هایی دارند اما نباید هر مساله و مشکلی را به بانک ها نسبت داد، گفت: به نظر می رسد باید از ابزارهای مالی اسلامی استفاده کنیم زیرا برخی کشورها در استفاده از ابزارهای مالی اسلامی فعال  تر بوده اند به طوری که علاوه بر کشورهای اسلامی در کشورهای غیر اسلامی هم به ابزارهای مالی اسلامی روی آورده اند.

مدیرعامل بانک سپه گفت: این ابزارها هم می تواند در اختیار دولت برای تامین مالی قرار گیرد و هم در اختیار بانک ها و بخش خصوصی، در ارتباط با مرابحه به خوبی می توان از این ابزار استفاده کرد و خوشبختانه از خرید دین در نظام بانکی استقبال شده است.برای اینکه نظام اقتصادی کارآمدی داشته باشیم باید از شیوه های دیگران هم استفاده کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  4