غرش اروپا علیه غول‌های فناوری آمریکا

رفتارهای تجاری انحصارطلبانه و نقض حریم شخصی کاربران توسط شرکت فناوری آمریکایی، کشورهای اروپایی را علیه این موسسات متحد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس به نقل از نیویورک تایمز، گوگل مهم ترین شرکتی است که به طور جدی مورد اعتراض اروپایی‌ها قرار گرفته است. به تازگی یکی از مقامات عالی رتبه آلمانی خواستار چند تکه شدن شرکت گوگل شده و یک وزیر فرانسوی نیز این شرکت را تهدیدی برای حاکمیت فرانسه دانسته است. ناشران اروپایی هم سالهاست که گوگل را مسئول کاهش درآمد و نقض حقوق مالکیت معنوی خود می دانند.

گوگل در سراسر اروپا به شدت مورد حمله است و این نشانگر چالش بزرگی است که شرکت‌های فناوری آمریکایی در خارج از این کشور با آن مواجه هستند. علت اصلی این انتقادها آن است که گوگل به نماد عملکرد مداخله گرانه دولت آمریکا در جهان مبدل شده و بسیاری از اروپایی ها نگران تسلط آن در هنوز فناوری بر خود هستند؛ امری که پیامدهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی فراوانی را به دنبال می آورد.

از روز گذشته فشارها بر گوگل وارد مرحله جدیدی شده و نهادهای رگولاتوری در کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا از گوگل خواستند تا برای رفع اتهامات مطروحه در زمینه انحصارطلبی تجاری تلاش بیشتری کرده و داده های بیشتری را در اختیار بگذارد. همچنین از این شرکت خواسته تا الگوریتم محرمانه موتور جستجوی خود را نیز بیشتر تغییر دهد.

گوگل توانسته بود در ماه فوریه با رگولاتوری های اروپایی به تفاهم اولیه برسد. بر این اساس با تغییراتی در جستجوگر گوگل، این شرکت از خطر جریمه رها می‌شد. اگر این شرکت با درخواست های تازه موافقت نکند ممکن است هم میلیاردها دلار جریمه شود و هم مجبور شود تغییرات عمده ای را در فعالیت های تجاری خود در اروپا ایجاد کند که به ضرر گوگل خواهد بود.

به غیر از گوگل یک شرکت فناوری دیگر آمریکایی هم به شدت در اروپا تحت فشار قرار گرفته است. رانندگان تاکسی در این قاره در لندن،میلان، لیون، مادرید و چندین شهر دیگر  علیه شرکت Uber تظاهرات کرده اند. این شرکت برنامه ای برای کاربران گوشی های همراه عرضه کرده که برای یافتن و کرایه سریع تاکسی به کار می رود. رانندگان تاکسی معتقدند شرکت طراح این برنامه در اروپا در مقایسه با تاکسیرانان هم مالیات کمتری می‌پردازد و هم سیستم سنتی کسب و کار آنها را به هم ریخته است. زیرا به هزاران راننده تازه کار و فاقد مجوز تاکسی رانی اجازه داده با نصب این برنامه به سرعت برای خود مشتری پیدا کنند و پول خوبی به جیب بزنند. به تازگی فعالیت این شرکت در آلمان ممنوع شده است. همچنین بر اساس حکم دادگاهی در بلژیک اگر راننده ای با استفاده از برنامه همراه Uber مسافری را شناسایی کرده و سوار خودرو کند جریمه خواهد شد.

البته باید توجه داشت که این اعتراض‌ها شرکت نوپا و قبلا نه چندان مشهور Uber  را از گمنامی درآورده و باعث شده هزاران نفر از سر کنجکاوی برنامه یاد شده را بارگذاری و نصب کنند.

به غیر از این دو شرکت تحقیقات در مورد عملکرد اپل و آمازون هم در اروپا آغاز شده، زیرا این دو شرکت به فرار مالیاتی متهم شده اند. فیس بوک هم بارها به نقض حریم شخصی کاربران متهم شده و این روزها به علت خرید شرکت طراح برنامه WhatsApp زیر ذره بین رگولاتورهای نگران از انحصارطلبی تجاری است.

در میان همه این شرکت‌ها گوگل با بیشتری فشار مواجه است. گوگل متهم است که از تسلط خود بر بازار موتورهای جستجو برای تبلیغ غیرمستقیم کالاها و خدمات مرتبط با خود استفاده می کند، بدون آنکه این خدمات واقعا از کیفیت و دقت بیشتری در مقایسه با نمونه های رقیب برخوردار باشند. این امر باعث می شود که سرویس های دیگر گوگل مانند گوگل پلی و ویوتیوب هم بی رقیب باقی بمانند.

بر اساس حکم دادگاهی در اروپا گوگل مجبور شده درخواست های شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد حذف اطلاعاتشان را از جستجوگر خود بررسی کند. این شرکت همچنین به علت جمع آوری اطلاعات خصوصی افراد از طریق شبکه های بی سیم ناایمن در جریان تکمیل سرویس نمای خیابانی خود هم تحت تعقیب است و از جمله در آلمان، فرانسه و ایتالیا جریمه شده است.

این حجم از تخلف و قانون شکنی کشورهای اروپایی را به شدت در مورد گوگل حساس کرده و باعث شده ماتیاس دافنر مدیر Axel Springer، یکی از بزرگترین ناشران آلمان صراحتا اظهار کند: ما از گوگل می ترسیم. وی در نامه ای سرگشاده ای خطاب اریک اشمیث مدیر عامل گوگل چنین نوشت: من باید ترس خودم را به طور شفاف و واضح بیان کنم، زیرا تعداد اندکی از همکاران من شجاعت اظهار آن را به صورت علنی دارند.

در برابر این فشارها و هشدارها، گوگل تغییر اندکی در رویه خود داده و تلاش هایی برای مذاکره با رگولاتورهای اروپایی انجام داده است. این شرکت از سال 2010 بودجه خود برای لابی در اروپا را سه برابر کرده و سالانه دو میلیارد دلار به این مساله اختصاص داده است. گوگل همچنین برخی سیاستمداران متخصص در زمینه لابی را استخدام کرده که از جمله آنها می توان به آنتوان آئوبرت مدیر سابق سیاست گذاری در کمیسیون اروپایی اشاره کرد.

گوگل حتی با چهار شرکت دیگر برای  تقویت مواضع و توانایی خود برای مقابله با اروپاییان همکاری می کند و تعداد گروه ها و اتحادیه های اروپایی همکار را نیز افزایش داده تا از شدت انتقادهای آنها بکاهد.

علیرغم همه این تلاش ها به نظر نمی رسد این منازعه به این زودی ها به پایان برسد. باید توجه داشت این نگرانی‌ها محدود به اروپا نیست و کشورهای آسیایی هم عملکرد گوگل و دیگر شرکت های فناوری آمریکایی را زیر ذره بین برده اند.  چین از جمله این کشورهاست که به خصوص پس از افشاگری های ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی های کاخ سفید از طریق گوگل، مایکروسافت، فیس بوک و .. در دیگر کشورها به دقت فعالیت های آنها را زیر نظر گرفته و حتی فروش برخی محصولاتشان را در خاک خود ممنوع کرده است. گوگل هم اکنون 90 درصد از بازار جستجوی اینترنتی اروپا را به استثنای روسیه در اختیار دارد و باید منتظر ماند و دید این اعتراضات و اقدامات عملی بر علیه گوگل چه تاثیری بر سهم آن از این بازار می گذارد و آیا اروپاییان را به استفاده از موتور جستجوهای محلی ترغیب خواهد کرد یا خیر.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =