رشد سرمایه‌گذاری دولتی در صنعت IT خاورمیانه

افزایش رشد و نفوذ بیشتر صنعت IT در بخش‌ها و صنایع مختلف باعث شده است که اهمیت آن در میان مردم و دولت‌های کشورهای مختلف جهان بیشتر و بیشتر شناخته شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد افزایش رشد و نفوذ بیشتر صنعت IT در بخش‌ها و صنایع مختلف باعث شده است که اهمیت آن در میان مردم و دولت‌های کشورهای مختلف جهان بیشتر و بیشتر شناخته شود.
با این اوصاف است که دولت‌ها در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از بودجه خود را به توسعه صنعت IT و به‌کارگیری آن در بخش‌های دیگر اختصاص می‌دهند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند میزان سرمایه‌گذاری دولت‌ها در IT به‌سرعت در حال افزایش است.  جدیدترین گزارش موسسه تحقیقاتی گارتنر در این زمینه نشان می‌دهد که دولت‌ها در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی در سال 2014، مجموعا 2/12 میلیارد دلار روی توسعه محصولات و سرویس‌های IT سرمایه‌گذاری می‌کنند که این میزان در مقایسه با سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری این مناطق در سال 2013، رشد 3/1 درصدی داشته است. این پیش‌بینی شامل سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف سرویس‌های داخلی، نرم‌افزار، سرویس‌های IT، دیتا سنتر، دستگاه‌ها و سرویس‌های مخابراتی است. 
سرویس‌های مخابراتی شامل سرویس‌های تلفنی ثابت و همراه، بزرگ‌ترین بخش از این سرمایه‌گذاری‌های دولتی در صنعت IT را در خاورمیانه و شمال آفریقا به خود اختصاص می‌دهند. به این ترتیب انتظار می‌رود در سال 2014، میزان سرمایه‌گذاری در بخش سرویس‌های مخابراتی به 4/5 میلیارد دلار برسد. کارشناسان معتقدند که افزایش میزان سرمایه‌گذاری دولت‌های در حال توسعه سرویس‌های مخابراتی به‌دنبال رشد شبکه‌های موبایل در سرتاسر جهان و تمایل افراد و کاربران به استفاده از خدمات جدید این شبکه‌های مخابراتی تازه اتفاق می‌افتد.
بخش نرم‌افزار شامل نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع کسب‌و‌کار یا ERP، مدیریت زنجیره تولید یا SCM، مدیریت روابط مشتری یا CRM، نرم‌افزارهای کاربردی تجاری، نرم‌افزارهای زیر ساختی و نرم‌افزارهای تخصصی است. سرمایه‌گذاری در بخش نرم‌افزار در سال 2014 با رشد 9 درصدی نسبت به سال گذشته میلادی به 2/1 میلیارد دلار رسیده است. در سال 2014، سرمایه‌گذاری در بخش نرم‌افزار بیشتر در زمینه نرم‌افزارهای ERP، SCM، CRM و نرم‌افزارهای کاربردی تجاری انجام شده است. 
«آنورانگ گوپتا» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد می‌گوید: «عربستان سعودی که بزرگ‌ترین عضو شورای همکاری خلیج فارس است، در زمینه‌های مختلف برای توسعه دولت الکترونیک خودش سرمایه‌گذاری کرده است. امارات متحده عربی برنامه‌های بلند پروازانه‌ای برای ایجاد چند شهر هوشمند و ارائه سرویس‌های دولتی آنلاین به شهروندانش دارد. ما انتظار داریم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت IT در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش یابد، به‌تدریج شهروندان را در مسیر انتخاب سرویس‌های مخصوص و ویژه خود قرار دهند و درنهایت داده‌های تحلیل مختلفی در اختیار آنها قرار داده شود.» این درحالی است که موسسه تحقیقاتی گارتنر مدتی پیش و در اوایل ماه آوریل سال‌جاری میلادی، پیش‌بینی کرده بود که میزان کل سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در بخش IT منطقه خاورمیانه به 211 میلیارد دلار برسد که این میزان در مقایسه با سال 2013 رشد 8درصدی را تجربه می‌کند.  از طرفی کارشناسان این موسسه انتظار دارند میزان سرمایه‌گذاری در صنعت IT خاورمیانه تا سال 2018 به 243 میلیارد دلار برسد که این میزان برابر 6/5 درصد از کل سرمایه‌گذاری IT در جهان خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  28  =  30