نیازمند بیش از ۴۰ میلیون آدرس اینترنتی هستیم

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه هم اکنون 10 میلیون و 300 آدرس آی پی نسخه 4 در کشور ارایه شده گفت: اما بیش از 4 برابر این تعداد نیاز به آدرس های اینترنتی داریم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نخستین نشست هماهنگی شبکه اروپایی نشانی های اینترنتی امروز در هتل پارسیان آزادی با حضور رییس سازمان فناوری اطلاعات و رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی و متخصصانی از کشورهای روسیه، پاکستان، انگلستان، جمهوری چک و مدیران مجمع رایپ برگزار شد.

*لاریجانی: رصدخانه ملی کشور، رصدخانه حرفه‌ای است*

رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی از اتصال 12 دانشگاه کشور به شبکه گرید محاسباتی خبر داد و گفت:این دانشگاه ها از امکانات محاسباتی وسیع این سیستم بهره مند می شوند.

محمدجواد لاریجانی در این مراسم اظهار داشت: فاز دوم این طرح به تصویب رسیده و قرار است طی آن تعداد بیشتری از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از امکانات محاسباتی این شبکه بهره مند شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طرح ملی رصدخانه ملی کشور در زمان دولت هشتم تصویب، در دولت عدالت و مهرورزی آغاز شد و امیدواریم در دولت تدبیر و امید و تا سال آینده به بهره برداری برسد.

او گفت: رصدخانه ملی کشور بعد از رصدخانه خواجه نصیر و بعد از هزار سال به عنوان رصدخانه حرفه ای کشور شناخته می شود.

لاریجانی همچنین با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه ملی ماده چگال در پژوهشگاه دانش های بنیادی گفت: قرار است این آزمایشگاه خدمات علمی را به متخصصان دانشگاه های مختلف ارایه کند.

رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی گفت: اینترنت در ایران 24 ساله است که در آن زمان با کمک پژوهشگاه دانش های بنیادی به کشور وارد شد. در آن زمان ایران تنها دارنده اینترنت در منطقه بود و دانشمندان از کشورهای ترکیه، روسیه و پاکستان اینترنت را از ایران دریافت می کردند.

وی با بیان اینکه سازمان رایپ در سال جاری میلادی 25 ساله خواهد شد گفت: پژوهشگاه دانش های بنیادی نیز در سال جاری 25 امین سالگرد ایجاد خود را جشن گرفت. این پژوهشگاه با هدف توسعه علوم پایه در کشور شکل گرفت و هم اکنون به عنوان پیشرفته ترین پژوهشگاه در منطقه شناخته می شود.

رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی از ارایه استراتژی های 10 ساله دراین پژوهشگاه خبر داد و گفت: براساس برنامه های زمان بندی دهه نخست فعالیت های پژوهشگاه بر توسعه علوم بنیادی. دهه دوم بر ایجاد رشته های بین دانشی و دهه سوم بر ایجاد آزمایشگاه های بزرگ و بنیادی تاکید دارد.

*جهانگرد: ایران 10 میلیون IPv4 دارد*

نصراله جهانگرد رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در مراسم آغاز بکار مجمع RIP ENCC گفت: هم اکنون برنامه دولت الکترونیک در کشور تصویب شده و قرار است از سال آینده ردیف مستقل بودجه برای این امر در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون خدمات دولت الکترونیک در دستگاه های دولتی ارایه می شود گفت: باید به نقطه ای برسیم تا تمامی فرآیندها مکانیزه شود و دولت الکترونیک به معنای واقعی پیاده سازی شود.

او با اشاره به تصویب آیین نامه دولت در زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: بر اساس این آیین نامه تمامی نهادهای دولتی وظیفه دارند اطلاعات خود را با رعایت استانداردها امنیتی در اختیار عموم مردم قرار دهند.

جهانگرد خاطر نشان کرد: اجرای این آیین نامه باعث تصریح در اجرای دولت الکترونیک است چرا که بطور کلی در دنیا دولت ها اطلاعات قابل توجه و مفیدی را در اختیار دارند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه هم اکنون 10 میلیون و 300 آدرس آی پی نسخه 4 در کشور ارایه شده گفت: اما بیش از 4 برابر این تعداد نیاز به آدرس های اینترنتی داریم؛ با توجه به تعداد کمی از آدرس های اینترنتی لازم است مانند همه دنیا به آی پی نسخه 6 مهاجرت کنیم که این امر هزینه بردار است.

وی خاطر نشان کرد: سرویس های بسیاری بر پایه اینترنت ارایه می شود که برای استفاده از آنها نیازمند استفاده آدرس های اینترنتی هستیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: انتقال از آی.پی آدرس های نسخه چهار به نسخه شش نیازمند دانش و تجربه و تعامل با سازمان متولی از جمله آیکان و رایپ است.

وی گفت: ایران دومین کشور در حوزه رایپ در منطقه خاورمیانه محسوب می شود.

جهانگرد با بیان اینکه 85 درصد سیم کارت های کشور فعال هستند گفت: ارایه خدمات نسل سوم اینترنت بر روی موبایل به تازگی در ایران آغاز شده است و قرار است با ارایه این نسل خدماتی ضریب نفوذ اینترنت ایران افزایش یابد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص ایران در منطقه برای انتقال ترافیک داده گفت: ترافیک بین الملل از مسیر هندوستان به سمت کانال سویز هدایت می شود. با توجه به هزینه بالای این ترافیک می توان مسیر ایران را برای انتقال اینترنت بر روی مرز خاکی انتخاب کرد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون کانال ترانزیت از مسیر چابهار به سمت آذربایجان کشیده شده است و می توان همزمان با آن خط اینترنت بین المللی را نیز راه اندازی کرد.

او افزود: مذاکرات بسیاری برای سرمایه گذاری در ترانزیت بین الملل انجام شده است که می توان با استفاده از آن علاوه بر توسعه ترانزیت دی.اس.ام های داخلی نیز توسعه می یابد.

جهانگرد همچنین گفت: ایران دارای چهار شاهراه اطلاعاتی (گیت وی) بین الملل است که می توان از آن برای انتقال ترافیک بین الملل استفاده کرد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه براساس برنامه ‍پنجم توسعه باید 60 درصد خانوارها و 100 درصد کسب و کارها به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند خاطرنشان کرد: هم اکنون اینترنت پرسرعت 2 مگابیت برثانیه تعریف شده در حالی که حداقل سرعت برای ایجاد کسب و کار 18 مگابیت بر ثانیه است که به این منظور 18 میلیون پورت طراحی شده است.

وی همچنین گفت: در یک سال گذشه ترافیک بین الملل در کشور به 170 گیگابیت رسیده است.

جهانگرد خاطرنشان کرد: بنا داریم تا ترافیک بین الملل کشور را طی 2 برنامه ابتدا به 20 مگابیت برثانیه و در مرحله بعد به 100 مگابیت برثانیه ارتقا دهیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین با تاکید براینکه دسترسی به اینترنت درایران از سه روش فیبر شبکه های رادیویی و پوشش ماهواره ای ارایه می شود گفت: میزان دسترسی به اینترنت از طریق فیبر در سال آینده به 68 هزار کیلومتر خواهد رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  4