پرتاب یک فضاپیمای جدید تا ساعاتی دیگر

تا ساعاتی دیگر اتفاق مهمی در تاریخ اکتشافات فضایی روی می دهد. قرار است راکت Falcon 9 فضاپیمای باری دراگون را به ایستگاه فضایی بین المللی برساند. نکته مهم این است که این راکت قابل بازیابی خواهد بود.

فضاپیما

پیش از این دو بار پرتاب آزمایشی این راکت انجام شد که شرکت SpaceX آنها را موفقیت آمیز توصیف کرده است. البته به گفته مقامات این شرکت، در پرتاب های قبلی ضریب دقت فرود تا 10 کیلومتر بوده است اما حالا فالکون 9 باید بر روی سکویی فرود آید که 30 متر در 91 متر ابعاد دارد. به بیان دیگر این بار ضریب دقت به کمتر از 10 متر رسیده است.

این پنجمین پرتاب از قرارداد ناسا با شرکت SpaceX است که تا ساعاتی دیگر و درحالی که اوضاع جوی حدود 70 درصد رضایت بخش عنوان شده انجام خواهد شد. در صورتی که همه چیز طبق برنامه به پیش رود، دراگون دو روز دیگر به ایستگاه فضایی بین المللی می رسد.

این شرکت در سال 2012 لقب نخستین شرکت خصوصی را گرفت که با موفقیت فضاپیمای باری را به ایستگاه فضایی بین المللی رساند و بدین ترتیب ناسا همچنان توانست حضور خود را در برنامه اکتشافات فضایی – به رغم بازنشسته شدن شاتلها در سال 2011 – ادامه دهد.

فضاپیمای دراگون تنها فضاپیمایی است که قابلیت بازگشت بی عیب و نقص به زمین را دارد و به همین دلیل شرکت SpaceX در تلاش است تا نسخه سرنشین دار آن را نیز تا چند سال آینده آماده کند.

این شرکت قراردادی به ارزش 1/6 میلیارد دلار با ناسا منعقد کرده که طی آن 12 مأموریت جهت ارسال محموله های مورد نظر آژانس فضانوردی آمریکا به ایستگاه فضایی بین المللی و بازگرداندن برخی تجهیزات به زمین انجام دهد.

درصورتیکه پرتاب فالکون 9 با موفقیت انجام شود، این برای نخستین بار طی 90 سال گذشته از زمان پیدایش راکت ها خواهد بود که راکتی پس از پرتاب دوباره قابل استفاده باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  6