تدوین نقشه راه نظام جامع ممیزی فن‌آوری اطلاعات

معاون سازمان فن‌آوری اطلاعات با اشاره به جایگاه ممیزی فن‌آوری اطلاعات در تحقق اهداف سازمانی، از برنامه این سازمان برای تدوین نقشه راه نظام جامع ممیزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا، خسرو سلجوقی در سومین همایش راهبردی و مدیریت فن‌آوری اطلاعات با اشاره به این که فن‌آوری اطلاعات جزو دسته کالاهای نامشهود در کشور به حساب می آید، گفت: ممیزی می‌تواند نشان دهد که آیا یک سامانه اطلاعاتی می‌تواند اهداف سازمانی را برآورده کند و در عین حال از اطلاعات آن سازمان حفاظت کند یا نه.

وی با اشاره به این‌که هنوز جایگاه ممیزی فن‌آوری اطلاعات در ایران به درستی شاخته نشده است، اظهار کرد: ممیزی فن‌آوری اطلاعات در قسمت‌های اداری و در تمام بخش‌های یک شرکت و سازمان کاربرد دارد.

معاون سازمان فن‌آوری اطلاعات با تاکید بر این‌که نبود دورنمای مشخص مهمترین مانع سرمایه‌گذاری در حوزه IT است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش فن‌آوری اطلاعات علاوه بر اثرات مستقیم اثرات جانبی زیادی نیز دارد و ایجاد یک نظام ممیزی می‌تواند به دست آمدن این دورنما تاثیرگذار باشد.

سلجوقی درباره روند مجازی شدن سازمان‌ها در کشور گفت: در ایران خیلی از سازمان‌ها فکر می کنند که توانسته‌اند فرایند خود را مجازی کنند اما این سازمان‌ها تنها روند قبلی را الکترونیکی کرده‌اند و امروز در کنار کارهای کاغذی باید همان کارها را به صورت الکترونیکی نیز انجام شود که این امر به معنای مجازی شدن سازمان نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در ایران یکی از نیازهای اساسی مربوط به ارتقای بهره وری می شود زیرا بهره وری در کنار سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های تولید ثروت است.

معاون سازمان فن‌آوری اطلاعات با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد:‌ ممیزی فن‌آوری اطلاعات در این امر نیز تاثیرگذار است. علاوه بر آن فرایند ممیزی فن‌آوری اطلاعات می‌تواند در حق مالکیت نیز اثرگذار باشد.

سلجوقی با اشاره به لزوم شناسایی نقاط ضعف و مدیریت ارشد اجرایی در سازمان‌های دولتی اظهار کرد: ممیزی اطلاعات در این زمینه کارآیی دارد به همین دلیل یکی از برنامه‌های سازمان فن‌آوری اطلاعات تدوین نقشه راه نظام جامع ممیزی برای شناسایی خلأهای قوانین و مقررات در زمینه IT است.

به گزارش ایسنا، آزاده داننده، رییس سازمان نظام صنفی کشور نیز در این همایش با تاکید بر لزوم اتخاذ درک درست از بحث ممیزی در زمینه‌های مختلف گفت: برخی فکر می کنند که طرح بحث ممیزی فن‌آوری اطلاعات در واقع منجر به اضافه شدن یک نهاد نظارتی به تمام نهادهای نظارتی عریض و طویل کشور می شود.

وی در این باره خاطرنشان کرد: لازم است در حوزه ممیزی فن‌آوری اطلاعات رویکرد مناسبی اتخاذ شود.

داننده همچنین با بیان این‌که بحث ممیزی در کسب و کارهای مختلف پیش می‌آید، گفت: بحث ممیزی و حسابرسی برای اولین بار در حوزه مالی مطرح شد و هدف از آن تضمین اعتماد بین سهامدار و مدیر بود.

رییس سازمان نظام صنفی کشور با ابراز تاسف از نبود توجه به بخش IT در کشور تصریح کرد: لازم است مرکزی برای سنجش وضعیت IT در کشور راه اندازی شود.

در ادامه این همایش ناصر سعادت، رییس نصر تهران نیز با اشاره به این که هدف از برگزاری این همایش ارتباط بخش‌های تخصصی با بازار کار بوده است، اظهار کرد: وزیر ارتباطات نیز قرار بود در این همایش حضور داشته باشد که به دلیل مصادف شدن آن با جلسه هیات دولت، امکانپذیر نشد.

الهه نجفی، دبیر کمیته علمی همایش نیز با اشاره به این که سیستم‌های اطلاعاتی یکی از دارایه‌های مهم سازمان های مختلف هستند، گفت: تضمین نظام ساختارمند در زمینه فن‌آوری اطلاعات و تصحیح این نظام در صورت لزوم از جمله اهداف ممیزی در حوزه فن‌آوری اطلاعات است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان‌هایی که در آن‌ها از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می شود لازم است روند این بخش را به صورت مداوم پایش کنند و به همین منظور نیازمند ایجاد ساختاری به عنوان ممیزی فن‌آوری اطلاعات هستند.

نجفی همچنین اظهار کرد:‌ ممیزی وسیله‌ای به منظور بهبود و ارتقای بخش‌های مختلف است و قصد آن بازدارندگی، نظارت و حذف سازمان‌ها نیست؛ بنابراین لازم است برای آن برنامه ریزی دقیقی انجام شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  2